christian232 Skrevet 1. oktober 2004 Del Skrevet 1. oktober 2004 Noen som veit hvordan en overklokker Xp 1600. Bruker en coolermaster som skal støtte helt opp til 3,2 ghz Hvor mye kan jeg klare å overklokke. Bruker dere BIOS eller Regedit? Takker for alle svar! Lenke til kommentar
baronKanon Skrevet 1. oktober 2004 Del Skrevet 1. oktober 2004 Anbefaler deg å lese Nybegynnerguiden på www.overklokking.no ! HOLD DEG UNNA REGEDIT; der vil du bare ødelegge ting du ikke vil ødelegge, og overklokking derfra eksisterer ikke (Så legger man sammen 2 og to og så skjønner du hvor du skal begynne) Lenke til kommentar
christian232 Skrevet 1. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2004 Anbefaler deg å lese Nybegynnerguiden på www.overklokking.no ! HOLD DEG UNNA REGEDIT; der vil du bare ødelegge ting du ikke vil ødelegge, og overklokking derfra eksisterer ikke (Så legger man sammen 2 og to og så skjønner du hvor du skal begynne) Leser nybegynner guiden nå... Men det en ting jeg lurer på. Hvor kommer jeg inn på BIOS og stiller på multiplikator teller og busshastighet. I det hele tatt vet jeg ikke hva som hvilket tall multiplikator telleren min har..? Lenke til kommentar
Andreasfe Skrevet 1. oktober 2004 Del Skrevet 1. oktober 2004 Noen som veit hvordan en overklokker Xp 1600. Bruker en coolermaster som skal støtte helt opp til 3,2 ghz Hvor mye kan jeg klare å overklokke. Bruker dere BIOS eller Regedit? Takker for alle svar! Kjølerene for Socket A rangeres vel ikke etter antall GHz/MHz prosessor de støtter har... Det er vel snakk om modellnummeret til AMD det snakk om når det gjelder disse kjølerne? Så jeg tror ikke kjøleren du har støtter en AMD prosessor på 3,2 GHz.. Tror det heller står at den støtter opp til 3200+ (som er modelnummeret/rangeringsnummeret).. og denne er for all del ikke en 3,2 GHz prosessor... La oss ta et eksempel med din prosessor.. Den heter 1600+, men det er IKKE 1,6 GHz.. (tror den er på rundt 1,4 GHz)... Det var litt om det... ________________________________ Over til overklokking: Jeg er desverre litt redd for at du ikke kommer så langt med overklokking av denne prosessoren. Det er vel sansynligvis en Palomino.. men du kan jo prøve deg fram ved å sette opp FSB litt etter litt, til du merker at det blir ustabilt, for å så sette den ned litt igjen. Lenke til kommentar
christian232 Skrevet 1. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2004 Noen som veit hvordan en overklokker Xp 1600. Bruker en coolermaster som skal støtte helt opp til 3,2 ghz Hvor mye kan jeg klare å overklokke. Bruker dere BIOS eller Regedit? Takker for alle svar! Kjølerene for Socket A rangeres vel ikke etter antall GHz/MHz prosessor de støtter har... Det er vel snakk om modellnummeret til AMD det snakk om når det gjelder disse kjølerne? Så jeg tror ikke kjøleren du har støtter en AMD prosessor på 3,2 GHz.. Tror det heller står at den støtter opp til 3200+ (som er modelnummeret/rangeringsnummeret).. og denne er for all del ikke en 3,2 GHz prosessor... La oss ta et eksempel med din prosessor.. Den heter 1600+, men det er IKKE 1,6 GHz.. (tror den er på rundt 1,4 GHz)... Det var litt om det... ________________________________ Over til overklokking: Jeg er desverre litt redd for at du ikke kommer så langt med overklokking av denne prosessoren. Det er vel sansynligvis en Palomino.. men du kan jo prøve deg fram ved å sette opp FSB litt etter litt, til du merker at det blir ustabilt, for å så sette den ned litt igjen. Tusen takk for svar AndreasFE. Skal si du er synsk. ¨ Det stemmer akkurat det du sa, men en liten ting til... Hva betyr FSB? Er det busshastighet? Hvor skal jeg gå inn å stille på busshastighet. Minnet jeg bruker er Kingston 512 DDR 400MHz. Etter det jeg har hørt er Kingston et av de beste minnene som takler overklokking... Correct me if i'm wrong... Er klar over at jeg ikke vil nå langt med overklokkinga, men har så lyst til å prøve! Lenke til kommentar
baronKanon Skrevet 1. oktober 2004 Del Skrevet 1. oktober 2004 Du stiller i alt sammen i BIOS. Hvordan du kommer deg inn der; les manualen din, for det er forskjellig hos en del produsenter. Har du et overklokkingsvennlig hovedkort, så står det ofte hvor du stiller på de forskjellige parametrene. FSB=busshastighet -> korrekt. Anbefaler at du lar minnet fortsette å gå på standard hastighet, og heller endre på busshastigheten på CPU. Denne går nemlig standard på 266 (133x2 pga DDR). Å kjøre minnet raskere enn cpu skal kunne gå i hvert fall hvis du har nForce2-kort. Noen påstår derimot at det er greiest å kjøre minne synkront med cpu (1:1). Da vil du i første omgang UNDERklokke minnet, mens du OVERklokker prosessor. Lenke til kommentar
christian232 Skrevet 1. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2004 (endret) Okey, nå behersker jeg FSB... Jeg er litt usikker på det der med BIOS og hvordan du skal komme inn. Er det F4 tasten rett etter at du starter opp (booter)? Litt kjipt hvis jeg går inn på feil sted... Blir litt flau av å spørre om det som er så elementært, men som sagt, man lærer av feilene. Endret 1. oktober 2004 av raffegutten Lenke til kommentar
Andreasfe Skrevet 1. oktober 2004 Del Skrevet 1. oktober 2004 Oftest er det Delete-knappen... Lenke til kommentar
baronKanon Skrevet 1. oktober 2004 Del Skrevet 1. oktober 2004 Okey, nå behersker jeg FSB... Jeg er litt usikker på det der med BIOS og hvordan du skal komme inn. Er det F4 tasten rett etter at du starter opp (booter)? Litt kjipt hvis jeg går inn på feil sted... Blir litt flau av å spørre om det som er så elementært, men som sagt, man lærer av feilene. Som sagt; LES MANUALEN DIN! Det er oftes delete-knappen, men ikke nødvendigvis. Det står i manualen hvordan du kommer inn. Du skal "enter setup" eller noe. Gjerne på den første skjermen når maskinen starter opp, dvs. der hvor den viser hvaslags cpu og hvor mye RAM du har. Og av å spørre blir man intet mindre enn like klok som fra før Lenke til kommentar
christian232 Skrevet 2. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2004 (endret) Hei igjen. Nå har jeg lest manuale og kommet inn på BIOS. Dette var kjempe digg! Jeg driver en dataklubb og der har vi foreløpig fire pc-er Jeg klarte å overklokke tre pc-er som har P4 2,66 MHz Den sistnevnte gikk det dårlig med... Lager en oversikt her: Pc1 = overklokket fra 1,9 GHz til 2,66 (Brukte Bios og økte busshastighten) Forholdstallet/multiplikator tallet fikk jeg ikke se i BIOS...? Pcen har 256 mb DDR Ram. Pc2 = Overklokket fra 2,66 til 2,7. (brukte BIOS) Denne pc-en har samme BIOS oppsett, men dobbelt så mye RAM. Pc3 = AMD Xp 2200+ 266FSB Vifte: Cooler Master 3200+ (økte forholdstallet fra 1:1 til 1:2 slik at det ble 200 MHz på minnet. Istarten var det 100 MHz på minnet. Busshastigheten sank jeg fra 133\133MHz til 100\133MHz Denne funker. Har 512 DDR RAM. Tørr ikke å overklokke mer siden den andre pc-en som er helt likedan ikke funker når jeg booter (restarter) Pc4 = AMD Xp 2200+ 266FSB Vifte: Cooler Master 3200+ (Her fant jeg forholdstallet! Jeg lot den stå på 1:1 Som den gjorde fra før og økte busshastigheten med 133/133 til 166/166. Eller kanskje 100/166, uansett så vil den ikke boote.) (HJELP!) Har jeg krasjet pcen? Hadde først 512 DDR RAM. Prøvde også med 1 GB RAM. Funker heller ikke. Noen råd? Noe jeg har gjort feil? eller har jeg vært uheldig? Endret 2. oktober 2004 av raffegutten Lenke til kommentar
christian232 Skrevet 2. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2004 Jeg har gitt feil info på noen områder: RAMMEN jeg har på Pc3 og 4 er Kingston 512 DRR 333MHz non- ECC Lenke til kommentar
christian232 Skrevet 2. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2004 (endret) Glem alle de andre upresie postene mine, nå har jeg fylt ut specs på BIOS eller beste evne. Dette er AKKURAT hva jeg gjorde: Slik var AMD XP 2200+ Pc-ene i starten: (to stykker) CPU Frequency 133 MHz CPU over clocking Frequency 133/133 MHz CPU/DRAM Frequency Ratio 1:1 CPU Ratio Locked Slik var PC4 overklokket før den ikke ville virke CPU Frequency 166 MHz CPU over clocking Frequency 166/166 MHz CPU/DRAM Frequency Ratio 1:1 CPU Ratio Locked Slik var PC3 som funket etter overklokking CPU Frequency 100 MHz CPU over clocking Frequency 100/100 MHz CPU/DRAM Frequency Ratio 1:2 FSB på Ram 200Mzh CPU Ratio Locked Endret 2. oktober 2004 av raffegutten Lenke til kommentar
christian232 Skrevet 2. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2004 Noen som har en anelse hvorfor jeg ikke får startet opp den ene pc-en? Lenke til kommentar
P-in-P Skrevet 2. oktober 2004 Del Skrevet 2. oktober 2004 FSB=busshastighet -> korrekt. Jasså Mente det var FrontSideBus, men så feil kan man ta Lenke til kommentar
christian232 Skrevet 2. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2004 FSB=busshastighet -> korrekt. Jasså Mente det var FrontSideBus, men så feil kan man ta Tror du jeg har kræsjet pc-en? Jeg får strømmen til å slå seg på, men skjermen detekterer ikke pc-en.... Blir sprø! Lenke til kommentar
christian232 Skrevet 2. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2004 (endret) Hva tror dere. Er pc-en ubrukelig? Tror dere at det hjelper å sette inn et eksternt skjermkort. Det skal nevnes at Skjermkortet i pc-en er internt. Noe som kanskje vil gjøre det umulig?? Correct me if i'm wrong Endret 2. oktober 2004 av raffegutten Lenke til kommentar
christian232 Skrevet 2. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2004 Hovedkortet på pc-en er "Elitegroup K7S7AG ATX m/64MB DDR VGA" Du kan lese mer om hos multicom Lenke til kommentar
Bull_Dogg Skrevet 2. oktober 2004 Del Skrevet 2. oktober 2004 Hva tror dere. Er pc-en ubrukelig? Tror dere at det hjelper å sette inn et eksternt skjermkort. Det skal nevnes at Skjermkortet i pc-en er internt. Noe som kanskje vil gjøre det umulig?? Correct me if i'm wrong det er veldi simpelt det du jør. du tar bare å flasher bios, etter det skulle alt være greit. mulig du må restarte for at HK'et skal finne riktig klokkefrekvens osv. Les i brukermanualen hvordan dette gjøres, det er forskjellig fra HK til HK, men for det meste så skulle det bare være å: 1. ta ut batteriet og strømmen til PSU'en, 2. bytte om en jumper, 3. vente litt, 4. sette tilbake jumperen, 5. sette inn batteriet og strømmen til PSU'en, 6. Starte opp PC'n igjen Da skulle du få en beskjed som er sånn ca at det var no CMOS feil eller lignende og at den stter tilbake til default settings. Lenke til kommentar
christian232 Skrevet 2. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2004 Hva tror dere. Er pc-en ubrukelig? Tror dere at det hjelper å sette inn et eksternt skjermkort. Det skal nevnes at Skjermkortet i pc-en er internt. Noe som kanskje vil gjøre det umulig?? Correct me if i'm wrong det er veldi simpelt det du jør. du tar bare å flasher bios, etter det skulle alt være greit. mulig du må restarte for at HK'et skal finne riktig klokkefrekvens osv. Les i brukermanualen hvordan dette gjøres, det er forskjellig fra HK til HK, men for det meste så skulle det bare være å: 1. ta ut batteriet og strømmen til PSU'en, 2. bytte om en jumper, 3. vente litt, 4. sette tilbake jumperen, 5. sette inn batteriet og strømmen til PSU'en, 6. Starte opp PC'n igjen Da skulle du få en beskjed som er sånn ca at det var no CMOS feil eller lignende og at den stter tilbake til default settings. Oki... Viste ikke om Flashe jeg.... Tusen takk for at du gir meg håp Jeg lurer på en del ting siden jeg ikke vet hva ordet PSU betyr, men gambler på "power supply Unit" ? Batteriet? Sitter det på hovedkortet? Jumper? Genser? Skal jeg bare leite etter en artikkel i manualen om å "Three step to flash your motherboard" Hadde vært fint om jeg fikk vite hvor jeg skal se etter det å flashe? Lenke til kommentar
Bull_Dogg Skrevet 2. oktober 2004 Del Skrevet 2. oktober 2004 (endret) Hva tror dere. Er pc-en ubrukelig? Tror dere at det hjelper å sette inn et eksternt skjermkort. Det skal nevnes at Skjermkortet i pc-en er internt. Noe som kanskje vil gjøre det umulig?? Correct me if i'm wrong det er veldi simpelt det du jør. du tar bare å flasher bios, etter det skulle alt være greit. mulig du må restarte for at HK'et skal finne riktig klokkefrekvens osv. Les i brukermanualen hvordan dette gjøres, det er forskjellig fra HK til HK, men for det meste så skulle det bare være å: 1. ta ut batteriet og strømmen til PSU'en, 2. bytte om en jumper, 3. vente litt, 4. sette tilbake jumperen, 5. sette inn batteriet og strømmen til PSU'en, 6. Starte opp PC'n igjen Da skulle du få en beskjed som er sånn ca at det var no CMOS feil eller lignende og at den stter tilbake til default settings. Oki... Viste ikke om Flashe jeg.... Tusen takk for at du gir meg håp Jeg lurer på en del ting siden jeg ikke vet hva ordet PSU betyr, men gambler på "power supply Unit" ? Batteriet? Sitter det på hovedkortet? Jumper? Genser? Skal jeg bare leite etter en artikkel i manualen om å "Three step to flash your motherboard" Hadde vært fint om jeg fikk vite hvor jeg skal se etter det å flashe? PSU er power supplyen jah.. Jumper er en liten tapp du flytter på. batteriet sitter på HK'et det skal stå i brukermanualen under flashing CMOS eller Flashing your BIOS eller lignende Endret 2. oktober 2004 av Bull_Dogg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå