Gå til innhold

Forslag til den perfekte subwoofer

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skal kjøpe meg en sub. Hva skal jeg investere i? Er det bare dette:

- Subwoofer-element

- Subwoofer-forsterker (har den et annet navn?)

- Kasse

- Kabler

Noe mere?

Hva med delefilter? Er det bare i bil eller?

Du trenger i tillegg dempemateriiale, islagsmuttre for festing av elementet, polyuretanlim for å lime MDF platene og selvborende skruer for å skru sammen sakene.

Hva er det du har tenkt på her? Byggesett eller?

Husk at det er elementet som svgjør hvilken kasse som passer best. Det er ikke bare å stappe et element inn i en kasse og tro at det spiller bra.

Hva kunne du tenke deg å bruke på dette da? Kunne jo alltids anbefalt noe om du kom med et budsjett ;)

Lenke til kommentar
Element: dynaBel DY 9615 (15", 2000 watt MAX): 2000 kr

Kassa har jeg tenkt å lage selv.

Forsterkeren er jeg usikker på, har du forslag?

Regner du med å bruke bare 2000 på forsterker???

En god regel er å bruke dobbelt så mye på forsterker som element.

Eltek foreslår jo selv Hypex HS 500 til 6000, noe jeg anser som minimum når det gjelder å kontrollere et slikt 15" element ved store pådrag, og siden elementet i tillegg er noe tungdrevent vil nok 1200 - 1500 W med nok av headroom og store strømressurser være på sin plass.

Kassevolum står forøvrig oppgitt i tabell her.

Har jeg misforstått, så er det greit :)

Vil anbefale å ta kontakt med Norsk Audioteknikk og høre på pris på subforsterkerbyggesett. Vil nok få noe der som slår Hypex, Thommesen, Zachry og andre A4 merker til å drive sub. Ikke er de så ille i pris heller :)

Endret av Jalla
Lenke til kommentar
Fordi Yamaha subbene suger?

Hehe, my wery thoughts :D Dissekerer en denne saken finner en nok standardkomponenter til mye lavere verdi og kvalitet enn i det forslåtte byggesettet. Peerless er mye brukt i budsjettklassen og det er en grunn til det. Gode elementer til en overkommelig pris :)

Endret av Jalla
Lenke til kommentar
Vel, regner med at den "utgangseffekten" er Peak eller lignende. Denne subben har fått 5 i bl.a. Lyd & Bilde... :)

Meget mulig, men i en helt annen klasse. Bassrefleks er for det første Fy-Fy, det blåser og bråker i portene, ikke noe bra lydmessig sett. Men det er jo ulikt hva folk setter som krav da.

Lenke til kommentar
Tror ikke man skal kimse *helt* av Yamaha... YST-1500 er plaget med blåselyder, men YST800 er derimot av en helt annen klasse. Sony SA-WX900 er også en sub som gutta liker. Skal jo godt gjøres å finne en sub uten bassrefleksporter nå også..

Sunefire er uten bassporter. Kjører samme system som sony wx900 (1xpassiv + 1xaktiv)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...