Jtand Skrevet 1. oktober 2004 Del Skrevet 1. oktober 2004 Skal kjøpe meg en sub. Hva skal jeg investere i? Er det bare dette: - Subwoofer-element - Subwoofer-forsterker (har den et annet navn?) - Kasse - Kabler Noe mere? Hva med delefilter? Er det bare i bil eller? Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 1. oktober 2004 Del Skrevet 1. oktober 2004 Skal kjøpe meg en sub. Hva skal jeg investere i? Er det bare dette:- Subwoofer-element - Subwoofer-forsterker (har den et annet navn?) - Kasse - Kabler Noe mere? Hva med delefilter? Er det bare i bil eller? Du trenger i tillegg dempemateriiale, islagsmuttre for festing av elementet, polyuretanlim for å lime MDF platene og selvborende skruer for å skru sammen sakene. Hva er det du har tenkt på her? Byggesett eller? Husk at det er elementet som svgjør hvilken kasse som passer best. Det er ikke bare å stappe et element inn i en kasse og tro at det spiller bra. Hva kunne du tenke deg å bruke på dette da? Kunne jo alltids anbefalt noe om du kom med et budsjett Lenke til kommentar
Jtand Skrevet 1. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2004 Element: dynaBel DY 9615 (15", 2000 watt MAX): 2000 kr Kassa har jeg tenkt å lage selv. Forsterkeren er jeg usikker på, har du forslag? Lenke til kommentar
Fiesta^^ Skrevet 1. oktober 2004 Del Skrevet 1. oktober 2004 viss du ska ha d i ein bil må du huske å ha ein sikring framme me batterie, berre gå t nermaste forhandler som har slikt utsyr, s får du veta alt om ka du treng. Lenke til kommentar
356speedster Skrevet 1. oktober 2004 Del Skrevet 1. oktober 2004 Hvorfor ikke kjøpe en slik ? Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 1. oktober 2004 Del Skrevet 1. oktober 2004 (endret) Element: dynaBel DY 9615 (15", 2000 watt MAX): 2000 krKassa har jeg tenkt å lage selv. Forsterkeren er jeg usikker på, har du forslag? Regner du med å bruke bare 2000 på forsterker??? En god regel er å bruke dobbelt så mye på forsterker som element. Eltek foreslår jo selv Hypex HS 500 til 6000, noe jeg anser som minimum når det gjelder å kontrollere et slikt 15" element ved store pådrag, og siden elementet i tillegg er noe tungdrevent vil nok 1200 - 1500 W med nok av headroom og store strømressurser være på sin plass. Kassevolum står forøvrig oppgitt i tabell her. Har jeg misforstått, så er det greit Vil anbefale å ta kontakt med Norsk Audioteknikk og høre på pris på subforsterkerbyggesett. Vil nok få noe der som slår Hypex, Thommesen, Zachry og andre A4 merker til å drive sub. Ikke er de så ille i pris heller Endret 1. oktober 2004 av Jalla Lenke til kommentar
Fragletrollet Skrevet 1. oktober 2004 Del Skrevet 1. oktober 2004 Hvorfor ikke kjøpe en slik ? Fordi Yamaha subbene suger? Personlig ville jeg kanskje set litt nermere på denne[/uLR], har fått gode resultater i tester med mange andre ferdigbyggede, dyrere subber. Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 1. oktober 2004 Del Skrevet 1. oktober 2004 (endret) Fordi Yamaha subbene suger? Hehe, my wery thoughts Dissekerer en denne saken finner en nok standardkomponenter til mye lavere verdi og kvalitet enn i det forslåtte byggesettet. Peerless er mye brukt i budsjettklassen og det er en grunn til det. Gode elementer til en overkommelig pris Endret 2. oktober 2004 av Jalla Lenke til kommentar
Gromle Skrevet 1. oktober 2004 Del Skrevet 1. oktober 2004 Hvorfor ikke kjøpe en slik ? Fordi Yamaha subbene suger? Personlig ville jeg kanskje set litt nermere på denne[/uLR], har fått gode resultater i tester med mange andre ferdigbyggede, dyrere subber. Hehe.. Yamah suben: Nominell (RMS) utgangseffekt 1000 watt Strømforbruk ved drift 250 watt Høres litt vel bogus ut Lenke til kommentar
Fragletrollet Skrevet 1. oktober 2004 Del Skrevet 1. oktober 2004 Vel, regner med at den "utgangseffekten" er Peak eller lignende. Denne subben har fått 5 i bl.a. Lyd & Bilde... Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 2. oktober 2004 Del Skrevet 2. oktober 2004 Vel, regner med at den "utgangseffekten" er Peak eller lignende. Denne subben har fått 5 i bl.a. Lyd & Bilde... Meget mulig, men i en helt annen klasse. Bassrefleks er for det første Fy-Fy, det blåser og bråker i portene, ikke noe bra lydmessig sett. Men det er jo ulikt hva folk setter som krav da. Lenke til kommentar
Fragletrollet Skrevet 2. oktober 2004 Del Skrevet 2. oktober 2004 Vel, nå satte jeg opp en som kunne være i prisklassen hans da. Argh... Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 2. oktober 2004 Del Skrevet 2. oktober 2004 (endret) Snakker om kvalitetsklasse jeg ikke prisklasse, vil jo bare at fyren skal få mest ut av pengene. Har hatt etpar stygge erfaringer med "folkemerker" som Sony, Yamaha osv i mine tidlige anlegg-år serru Endret 2. oktober 2004 av Jalla Lenke til kommentar
k-orm Skrevet 3. oktober 2004 Del Skrevet 3. oktober 2004 Jeg har et forslag, men det krever litt elektronikk kunskaper og er litt krevende å bygge. Bag end har noe de kaller ELF-subwoofere, som du finner en hjemme bygget etterligning på her. Hvis du ikke vil bygge selv finnes det ferdig byggde Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 3. oktober 2004 Del Skrevet 3. oktober 2004 (endret) Absolutt interessante saker, ikke så ille pris heller ytelsen tatt i betraktning. Bruker en Linkwitz krets som er lik Linkwitz-Grainer kretsen LC Audio bruker for frekvenskompensasjon også ser jeg. Nice. Edit Link til Norsk forhandler Endret 3. oktober 2004 av Jalla Lenke til kommentar
torkelma Skrevet 5. oktober 2004 Del Skrevet 5. oktober 2004 Jeg har hørt den perfekte subwooferen etter min smak. Den her som følger: Sunfire True Subwoofer signature (eq serie). www.sunfire.com Litt spec: * 2x11" elementer (slave / master conf) * 2700W RMS forsterker Anbefales... Lenke til kommentar
TomasK Skrevet 5. oktober 2004 Del Skrevet 5. oktober 2004 Tror ikke man skal kimse *helt* av Yamaha... YST-1500 er plaget med blåselyder, men YST800 er derimot av en helt annen klasse. Sony SA-WX900 er også en sub som gutta liker. Skal jo godt gjøres å finne en sub uten bassrefleksporter nå også.. Lenke til kommentar
torkelma Skrevet 6. oktober 2004 Del Skrevet 6. oktober 2004 Tror ikke man skal kimse *helt* av Yamaha... YST-1500 er plaget med blåselyder, men YST800 er derimot av en helt annen klasse. Sony SA-WX900 er også en sub som gutta liker. Skal jo godt gjøres å finne en sub uten bassrefleksporter nå også.. Sunefire er uten bassporter. Kjører samme system som sony wx900 (1xpassiv + 1xaktiv) Lenke til kommentar
Eriond Skrevet 6. oktober 2004 Del Skrevet 6. oktober 2004 Jeg har en AudioPro Sub Bravo, som jeg forøvrig er meget godt fornøyd med. Har ennå ikke merket noe til blåselyder fra denne og det er bassrefleks. Yamaha'en er faktisk en god sub, men den har nok en del blåselyder ja.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå