maedox Skrevet 30. september 2004 Del Skrevet 30. september 2004 (endret) Har nå fått Debian sarge med kernel 2.6 opp og kjøre. Er helt ny i linux, så jeg skjønner ikke veldig mye akkurat nå. Hvordan i granskauen får jeg mounta CD-ROM slik at jeg kan installere pakker fra den? Har prøvd mount i alle retninger og man mount osv osv... Vil få installert flere pakker. Spesielt KDE og Gnome. Leser og leser guider og dritt på nettet, men blir ikke særlig klokere. Noen som kan ta seg tid til å hjelpe. Takk for alle svar Endret 30. september 2004 av maedox Lenke til kommentar
dvj Skrevet 30. september 2004 Del Skrevet 30. september 2004 hvis du har en mappe /cdrom, prøv: mount /dev/hdc /cdrom les litt om apt-get, apt-cache, apt-setup for det er noe du kommer til å benytte mye. Etter du har fått det opp og kjøre ta en 'apt-cache search xserver' og finn en xserver som du ønsker (f.eks. xfree86, ikke sikker på om xorg er der?) etter du har fått lagt inn det og nødvendige fonter, apt-get install kde. Det kan også vær kjekt å legge inn kdm eller gdm, slik du får et grafisk login når du booter opp maskinen. hvertfall en liten start Lenke til kommentar
maedox Skrevet 30. september 2004 Forfatter Del Skrevet 30. september 2004 (endret) Takk for svar! Der fikk jeg mounta den ja Men jeg får ikke apt-get til å bruke cdrom... kjører base-config og configure apt. Når jeg velger cdrom spør den etter device. I mitt tilfelle /cd Funker ikke. /dev/cdrom funker heller ikke. Kjedelig å laste ned alt når jeg har 2 debian DVDer Noen tips? Edit: Hvorfor får jeg ikke ut cd-skuffa? Endret 30. september 2004 av maedox Lenke til kommentar
diskvask Skrevet 30. september 2004 Del Skrevet 30. september 2004 Følgende står øverst i min /etc/apt/sources.list "deb file:///cdrom/ sarge main", kanskje det funker for deg? Lenke til kommentar
Bøb Skrevet 30. september 2004 Del Skrevet 30. september 2004 maedox skrev: Edit: Hvorfor får jeg ikke ut cd-skuffa? Du må unmounte den først Prøv umount /cdrom , eller hvor nå du mounta den. Lenke til kommentar
henrikw Skrevet 30. september 2004 Del Skrevet 30. september 2004 du kan også prøve å kjøre apt-setup for å angi cdrom som source Lenke til kommentar
maedox Skrevet 30. september 2004 Forfatter Del Skrevet 30. september 2004 Dette er jo pokker meg helt håpløst. Fikk installert xserver-common og xserver-xfree86. Kjørte gjennom configen, men det gikk åt skogen. Skal det være så vanskelig? Hvordan får jeg kjørt configen igjen, og hvordan går jeg tilbake i "wizarden" ? Lenke til kommentar
dvj Skrevet 30. september 2004 Del Skrevet 30. september 2004 dpkg-reconfigure pakke om jeg ikke husker feil Lenke til kommentar
Terrasque Skrevet 30. september 2004 Del Skrevet 30. september 2004 Debian er kanskje litt tungt for en nybegynner :-) Kan hende du burde begynt i andre enden? (fedora for eksempel) Debian er favoritt-distro'en min, så jeg håper jo selvfølgelig at du får den til (er en drøm når den først er satt opp skikkelig), men i begynnelsen kan det være greitt med en enklere distro. Lenke til kommentar
maedox Skrevet 30. september 2004 Forfatter Del Skrevet 30. september 2004 Terrasque skrev: Debian er kanskje litt tungt for en nybegynner :-) Kan hende du burde begynt i andre enden? (fedora for eksempel) Debian er favoritt-distro'en min, så jeg håper jo selvfølgelig at du får den til (er en drøm når den først er satt opp skikkelig), men i begynnelsen kan det være greitt med en enklere distro. Er jo ikke noe gøy når det er enkelt.. Er det det da? dpkg-reconfigure xserver-xfree86 funka fett. Bortsett fra at configprogrammet ikke vil godta plassering av skjermkortet mitt... Brukte lspci og fant ut at det lå på 0000:00:02.1 Hvorfor funker det ikke å mate inn det i configwizarden? Har prøvd PCI:00:02.1 og PCI:0000:00:02.1 også... Skjermen blir bare helt grønn når jeg starter x. Lenke til kommentar
Terrasque Skrevet 30. september 2004 Del Skrevet 30. september 2004 (endret) nano /etc/X11/XF86Config-4 XF86Config-4 er den tekst-filen som X bruker når den starter opp, og som "dpkg-reconfigure xserver-xfree86" skriver til. Direkte til kilden altså :-) Selvfølgelig er det også større sjangs for å herpe ting der.. Min XConfig: http://terrasque.mine.nu/~terra/XF86Config-4 Den kjører med nvidia sin driver, og har 1280x1024x84hz oppløsning på skjermen (etter lang tids eksperimentering med hsync og vsync..) Nano er en enkel tekst-editor. PS: Hvis du etiterer for hånd, vil dpkg nekte å forandre på filen senere. PPS: Lag en kopi av filen først! Så har du noe å dette tilbake på :-) "cp <fil1> <fil2>" EDIT: Må'kke glemme gode gamle http://debianguiden.dk/ God natt :-) Endret 30. september 2004 av Terrasque Lenke til kommentar
maedox Skrevet 1. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2004 (endret) Nå er X oppe og kjører! Måtte legge til "DisplayInfo" "FALSE" ca. i xfree86 configen. Det råeste er jo at både touchpad'en og usb-musa funker (med scroll tom.!). Laster ned gnome nå, så får vi se hvordan det går. Er jo på god vei nå Takk for hjelpa alle sammen! Endret 1. oktober 2004 av maedox Lenke til kommentar
maedox Skrevet 1. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2004 (endret) --borte-- Endret 1. oktober 2004 av maedox Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå