robgar Skrevet 30. september 2004 Del Skrevet 30. september 2004 (endret) Hei, jeg har nettop startet med perl (bokstavelig talt). Jeg har lastet opp en del ferdige script til min shyper server, via ftp. Jeg lå dem i mappen mittnavn.shyper.com/usr/bin/perl/ De tre måtte jeg lage manuelt. Men når jeg går til den addressen i browseren, kommer det opp 404 error. Hvorda ner det man kjører perl? (om dårlig formulert, be om omformulering) Håper på svar, og takk på forhånd. (mappene er 755 og filene er 644) Endret 30. september 2004 av robgar Lenke til kommentar
Left Blank Skrevet 1. oktober 2004 Del Skrevet 1. oktober 2004 (endret) Hei, jeg har nettop startet med perl (bokstavelig talt). Jeg har lastet opp en del ferdige script til min shyper server, via ftp. Jeg lå dem i mappen mittnavn.shyper.com/usr/bin/perl/ De tre måtte jeg lage manuelt. Men når jeg går til den addressen i browseren, kommer det opp 404 error. Hvorda ner det man kjører perl? (om dårlig formulert, be om omformulering) Håper på svar, og takk på forhånd. (mappene er 755 og filene er 644) Hm hva mener du egentlig, at du skriver mittnavn.shyper.com/usr/bin/perl/ som en url i addresse baren? Dette er litt feil. Et Perl script skal kjøres enten på et shell eller lokalt. Du kan ikke kjøre det gjennom et ftp program eller en browser som explorer fordi disse bare leser det som en fil, de kompilerer det ikke. Det du må gjøre er å finne ut om du har Perl på maskina di. Hvilket OS har du? Hvis du har windows, går du til http://www.activestate.com/Products/ActivePerl/ og henter ned Perl. Innstaller det på windows makinen din, så kan du kjøre perl scripts. Du MÅ kjøre perl scripts fra command/dos, du kan ikke bare klikke på script.pl Jeg kan og forklare hva som menes med /!usr/bin/perl. På et *nix OS er filsystemet organistert slikt. for eksempel / (kalles og "root") er samme som c:\ på en windows maskin. /usr/ er da en mappe(under "root") som heter usr, /usr/bin/ er enda en mappe, og /usr/bin/perl er da binær programmet perl som kompilerer/kjører perl scriptene. Å skrive http://haha.com/usr/bin/perl er helt analogt til å skrive http://haha.com\c:\windows\perl.exe som url i browserens addresse bar. Det funker bare ikke og det kjører heller ikke programmet. Perl programmere putter #!/usr/bin/perl i begynnelsen av scriptet slik at shellet(på en linux maskin) blir fortalt at kompileren på maskinen ligger i /usr/bin/perl. Hvis perl ikke ligger der, kan man ikke kjøre programmet, om ikke det er en symbolic link til der hvor perl egentlig ligger. (gidder ikke forklare symbolic links). Jeg håper dette hjelper deg litt bedre til å forstå. En kort oppsummering: 1. Hent ned perl 2. Installer 3. kjør perl scriptene dine med perl.exe som kommer med perl du hentet ned. Hvis du har flere spørsmål bare spør. Endret 1. oktober 2004 av joltaire Lenke til kommentar
robgar Skrevet 1. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2004 Takk for svar, men kjører ikke perl på egen maskin. Har laget en konto hos shyper.com *100mb * Php 4.3 * mysql 4.2 * Perl 5.8 perl dir: usr/bin/perl Og ja, jeg prøvde å gå via browseren. Skal se om det går an å sende shells hos shyper, vist ikke skjønner jeg ikke helt hva vitsen med perl er (der). Lenke til kommentar
Left Blank Skrevet 1. oktober 2004 Del Skrevet 1. oktober 2004 Ahh slik sett ja. Perl scripts på websider kan brukes til så mangt, det er noe ala cgi scripts og php i html liksom. Du kan skape dynamiske former, små scripts som gjør noe da du klikker submit på en knapp f eks. For å bruke de perl scriptene må du ha et script som gjør noe spesifikt til hjemmesiden, hva enn det er, så implementere det gjennom html, så kjøres scriptet hjennom /usr/bin/perl når noen aktiverer det gjennom browseren. Jeg er ikke helt erfaren i disse tingene, men hvis du gir noen eksempler på perl scripts du vil implementere i hjemmesiden kan vi jo prøve å få dem til å fungere. Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 1. oktober 2004 Del Skrevet 1. oktober 2004 pass på at du forstår forskjellen mellom webrota og filsystemrota /usr/bin/perl er der perl er installert i filsystemet www.ditt.domene/path/somefile.pl er en plassering av et skript i forhold til rota på webserveren. det er noe ganske annet. det er adressen til perlskriptet du skal skrive inn i explorer, denne adresesn er relativ til webrota. #!/usr/bin/perl skal stå øverst i perlfila, det forteller webserveren (eg. OS'et) hvilket program som skal kjøre perlskriptet. webserveren kjører på det lokalefilsystemet og vet hva den filadressen er. husk å ta med Content-type header og chmod'e til 755 Lenke til kommentar
robgar Skrevet 2. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2004 pass på at du forstår forskjellen mellom webrota og filsystemrota /usr/bin/perl er der perl er installert i filsystemet www.ditt.domene/path/somefile.pl er en plassering av et skript i forhold til rota på webserveren. det er noe ganske annet. det er adressen til perlskriptet du skal skrive inn i explorer, denne adresesn er relativ til webrota. #!/usr/bin/perl skal stå øverst i perlfila, det forteller webserveren (eg. OS'et) hvilket program som skal kjøre perlskriptet. webserveren kjører på det lokalefilsystemet og vet hva den filadressen er. husk å ta med Content-type header og chmod'e til 755 Shyper gir deg et domene (subdomene): http://dittnavn.shyper.com, Dette fører til mappen public_html, menst perl er instalert, som du sa, i den mappen under. Hvordan kan jeg da komme til usr/bin/perl ? Lenke til kommentar
Left Blank Skrevet 2. oktober 2004 Del Skrevet 2. oktober 2004 Du skal ikke "komme til" /usr/bin/perl pa noen mate. Det eneste den gjor er a peke til hvor perl programmet er installert i systemet slik at nar du lager perl scripts vet du hvor pa servern det er. Med andre ord: Du lager et script .pl, i toppen av fila star det /!usr/bin/perl som forteller at der ligger perl programmet som kjorer scriptet. Sa embedder du perl scriptet i html koden, kommer an pa hva scriptet gjor, og folk som gar til http://ditnavn.shyper.com trigger det perl scriptet pa en eller annen mate. For eksempel ved og klikke submit pa en knapp som sender noe informasjon til servern. Men jeg tviler pa at du har noe bruk for perl siden du ikke kan dette Hvis du bare tester rundt sa er det bedre a gjore det lokalt, siden du heller ikke vet om html koden og slikt. Lenke til kommentar
robgar Skrevet 2. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2004 Du skal ikke "komme til" /usr/bin/perl pa noen mate.Det eneste den gjor er a peke til hvor perl programmet er installert i systemet slik at nar du lager perl scripts vet du hvor pa servern det er. Med andre ord: Du lager et script .pl, i toppen av fila star det /!usr/bin/perl som forteller at der ligger perl programmet som kjorer scriptet. Sa embedder du perl scriptet i html koden, kommer an pa hva scriptet gjor, og folk som gar til http://ditnavn.shyper.com trigger det perl scriptet pa en eller annen mate. For eksempel ved og klikke submit pa en knapp som sender noe informasjon til servern. Men jeg tviler pa at du har noe bruk for perl siden du ikke kan dette Hvis du bare tester rundt sa er det bedre a gjore det lokalt, siden du heller ikke vet om html koden og slikt. Hvet du om noen bra perl guider på nettet da? Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 3. oktober 2004 Del Skrevet 3. oktober 2004 http://learn.perl.org/ google: perl beginner tutorial vil også være nyttig Lenke til kommentar
robgar Skrevet 5. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2004 Takk. Skal se om jeg ikke får det til, etter litt lesing. Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 5. oktober 2004 Del Skrevet 5. oktober 2004 spør gjerne her hvis du har konkrete problemer =) Lenke til kommentar
phanti Skrevet 13. desember 2004 Del Skrevet 13. desember 2004 Jeg har også lurt på å begynne med perl. Har i ca en måneds tid holdt på med python og cgi programmering av websider. Python var et skikkelig artig språk, men webhotellet mitt støtter det ikke. Tror du perl vil være like 'interesssant' å lære? Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 13. desember 2004 Del Skrevet 13. desember 2004 absolutt! jeg begynte med perl og lærte meg python i etterkant, men perl har fortsatt den høyeste stjerna for meg. Lenke til kommentar
tvangsgreie Skrevet 16. desember 2004 Del Skrevet 16. desember 2004 Med andre ord: Du lager et script .pl, i toppen av fila star det /!usr/bin/perl som forteller at der ligger perl programmet som kjorer scriptet. Den første linjen skal være #!/usr/bin/perl Lenke til kommentar
robgar Skrevet 22. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 22. desember 2004 Må man ikke legge til i webserver httpd.conf (Apache) fila, hvor cqi rota er? Og trengs det noen endringer i php.ini, om man skal kjøre perl med funksjonen: shell_exec() ? Lenke til kommentar
Stian_ Skrevet 3. januar 2005 Del Skrevet 3. januar 2005 Og trengs det noen endringer i php.ini, om man skal kjøre perl med funksjonen: shell_exec() ? Jeg har brukt shell_exec() uten å forandre noe... kanskje faren min har forandra, men tviler sterkt på det. kjører ikke windows da, men sunOS. Lenke til kommentar
356speedster Skrevet 14. januar 2005 Del Skrevet 14. januar 2005 (endret) Ved bruk av CGI og Perl scripts på webserver når du har leid deg plass på et webhotell så kan du ta følgende utgangspunkt. 1. Sjekk om webhosten lar deg kjøre cgi og perl script. 2. Alle scripts skal lagres i "cgi-bin" mappen * 3. Gi scriptet rettighet til å bli kjørt med CHMOD = 775 (du finner CHMOD funksjonen i FTP programmet ditt). 4. Du kan aktivere scriptet i nettleseren fra http://www.dittdomene.com/cgi-bin/scriptnavn.pl *NB! Du finner oftest "cgi-bin" mappen i f.eks: /home/minkonto/public_html/cgi-bin/ eller hos de hostene som tenker litt mer sikkerhet: /home/minkonto/cgi-bin/ (dvs den ligger under webroot nivå). Alle scriptene skal som nevnt starte med en linje som forteller hvor på serveren selve PERL programmet er installert. Dette har ikke noe med hvor scriptene er lagret. Oftest ser linjen ut slik: #!/usr/bin/perl og noen ganger slik: #!/usr/sbin/perl på en windows server kan den se slik ut: #!C:/program files/perl/bin/perl Håper dette ga litt klarhet for hvordan du kommer igang med cgi og perl skript hos en webhost. Til slutt en link til masse artige CGI scripts som du kan leke deg med og lære litt underveis: http://cgi.resourceindex.com/Programs_and_Scripts/Perl/ Endret 14. januar 2005 av 356speedster Lenke til kommentar
robgar Skrevet 15. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2005 Takk for svar, men den hosten skulle ha en aktivasjon på nytt, da det var mange som ikke brukted kontoen sin, den måtte svares på i løpet av 24 timer, men tror du ikke hotmailen tok den i Junk-mail "mappa"?! Så da jeg tilslutt fant den, hadde det gått 36 timer fra den var sendt, og kontoen min hos shyper gikk fløyten. Skal prøve å sette opp en server lokalt, med Perl, Cgi og PhP. Lenke til kommentar
jorgis Skrevet 15. januar 2005 Del Skrevet 15. januar 2005 Skal prøve å sette opp en server lokalt, med Perl, Cgi og PhP. Jeg vil anbefale deg å kjøre linux (ubuntu er ganske grei, IMO) med XAMPP på serveren din. Inneholder perl, mySQL, apache, PHP (4 og 5) og proFTPd med alle verktøy du trenger. Den er også veldig enkel å installere, selv for meg som er nykommer når det gjelder linux. Lenke til kommentar
sumptrollet Skrevet 17. januar 2005 Del Skrevet 17. januar 2005 Jeg har også lurt på å begynne med perl. Har i ca en måneds tid holdt på med python og cgi programmering av websider. Python var et skikkelig artig språk, men webhotellet mitt støtter det ikke.Tror du perl vil være like 'interesssant' å lære? Lær deg python (eller objektorientert programmering) skikkelig før du ser på perl. Perl er et fin ting, men gud bedre så sær syntaksen er. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå