Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Modem installasjon med mer enn en veggkontakt!?

Anbefalte innlegg

hvordan er det med oppsett av modem for oss som bor i et stort hus og har mer enn en telefonkontakt i huset?

Ifølge telenor og andre leverandører av adsl må man altså ha en montør for å ordne det, noe som betyr en utgift på nesten 2000,-

Jeg lurer derfor på om det er vanskelig å sette opp modemet hvis jeg har flere veggkontakterer hjemme. Er det noe som jeg må gjøre fysisk med en av veggkontakten eller er det bare snakk om å sette på de riktige kablene?

Takk for alle svar. :yes:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom du har isdn er det ikkje noko problem å ordne sjølv. Men er ikkje sikker på korleis det er dersom du har analog linje i huset. Det som må passes på er vel at du kobler adsl modemet på første kontakta inn til huset. Det er der isdn boksen står. Å forlange 2000 kroner for den jobben er heilt forkastelig. Fortel oss kar hen i landet du bor så finner vi ein bedre og billigere adsl leverandør til deg.

Sjekk ut http://www.telepriser.no

Lenke til kommentar

ADSL splitteren fungerer som et delefilter i en høytaller. Den splitter signalet på frekvensområde. Det er viktig at du kobler dette så det ikke er noe telefoni som forstyrrer ADSL signalet. All telefoni må være koblet via tlf uttaket på splitteren.

2000 kroner er drøyt og helt usant. Telemontøren som operer i ditt område som tjener de pengene ikke teleoperatøren. Så uansett hvilken ISP du benytter deg av så vil det ikke medføre lavere montørpris.

Jeg mener at montør prisene begynner på 698 kroner for de første 45 minuttene. så 400 kroner per påbegynte time. En telemontør bruker maks en time på å gjøre dette. Så skal han ha betalt for det han evt måtte legge igjen av utstyr. Dette er ikke mye da det montøren som skal gjøre kun trenger å koble de andre tlf punktene via splitteren =)

Lenke til kommentar
ADSL splitteren fungerer som et delefilter i en høytaller. Den splitter signalet på frekvensområde. Det er viktig at du kobler dette så det ikke er noe telefoni som forstyrrer ADSL signalet. All telefoni må være koblet via tlf uttaket på splitteren.

2000 kroner er drøyt og helt usant. Telemontøren som operer i ditt område som tjener de pengene ikke teleoperatøren. Så uansett hvilken ISP du benytter deg av så vil det ikke medføre lavere montørpris.

Jeg mener at montør prisene begynner på 698 kroner for de første 45 minuttene. så 400 kroner per påbegynte time. En telemontør bruker maks en time på å gjøre dette. Så skal han ha betalt for det han evt måtte legge igjen av utstyr. Dette er ikke mye da det montøren som skal gjøre kun trenger å koble de andre tlf punktene via splitteren =)

vet du hvordan montør ordner det med montør da?

selv om han bruker en time på installasjonen, er det fortsatt penger jeg kan spare på. Hvis det er lett å ordne, så ser jeg ingen grunn til å bruke penger på det.

Lenke til kommentar

Monterer ADSL til daglig. Hvordan dette kan gjøres er veldig vanskelig å si over forumet da det er avhengig av mange faktorer. (Hvor du har telefonutak i dag, hvilke kabler som er lagt osv.) :hmm:

Hvist det er en grei jobb (Ok kabler der du skal ha ADSL) er dette gjort på en halvtime, noe som vil si en pris på rundt 300-400 kr. Ring til et firma som monterer dette og avtal direkte med dem. Går du via en ISP/Operatør legger de gjerne på noen kroner (Les hundrelapper.) bare for å vidreformidle deg til en underentrepenør og fakturere. :thumbdown:

Lenke til kommentar
MAO:

Bestill uten montør, og prøv selv.

Hvis du ikke får det til, bestill en montør direkte.

Hvem, kommer an på hvor du bor.

De 4 telenor entreprenører: Bravida, Flextronics, Eltel Networks og Sønnico.

Flextronics suger. Jeg ville aldri sluppet en innenfor dørterskelen. (Grunnet tidligere erfaring)

I tilegg til å være et dødfødt firma er mange av montørene ubrukelige eller ikke særlig utdannet.

Nei, betal montørene deres mer og rydd opp søppelet i selskapet.

Men ja, ADSL med telefoni er ikke helt hokus pokus. Du har fått mange gode tips i forumet. spør om det er noe mer du lurer på og gjerne forklar så godt du kan hvordan telefonien i huset ditt er koblet opp.

ISDN eller analog, ISDN buss kanskje?

Lenke til kommentar

To tusen kroner er vel greit med tanke på at det innbefatter transport , deler , arbeid og moms.

Men så er spørsmålet om denne stykkprisen inneholder den eksakte løsning du ønsker for din bolig.

Det kan fort bli dyrere , det kan i enkelte tilfeller også være helt unødvendig .

Det du kanskje ternger er en uforpliktende vurdering med prisoverslag.

Lenke til kommentar
MAO:

Bestill uten montør, og prøv selv.

Hvis du ikke får det til, bestill en montør direkte.

Hvem, kommer an på hvor du bor.

De 4 telenor entreprenører: Bravida, Flextronics, Eltel Networks og Sønnico.

Flextronics suger. Jeg ville aldri sluppet en innenfor dørterskelen. (Grunnet tidligere erfaring)

I tilegg til å være et dødfødt firma er mange av montørene ubrukelige eller ikke særlig utdannet.

Nei, betal montørene deres mer og rydd opp søppelet i selskapet.

Men ja, ADSL med telefoni er ikke helt hokus pokus. Du har fått mange gode tips i forumet. spør om det er noe mer du lurer på og gjerne forklar så godt du kan hvordan telefonien i huset ditt er koblet opp.

ISDN eller analog, ISDN buss kanskje?

Tusen tusen takk for svaret.

Jeg har iallfall ikke ISDN. Brukte bare vanlig 56 kb modem før.

Det jeg bør vite er altså hvor den FØRSTE telefonlinje kommer inn i huset og deretter:

Du må finne den kontakten som har inntakskabelen, og koble vekk de ekstra kontaktene fra den. Koble så splitteren til den kontakten, modemet på adsl utgangen, og resten av kontaktene på tlf utgangen.

Kan du spesifisere litt mer da?

Hjertelig takk :thumbup:

Endret av yotbar
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...