Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Itaviser øderlegger. Hvorfor?

Anbefalte innlegg

Serpensis: At du ikke har hatt virus siden 1996 og du har brukt IE og outlock express i all tid, høres rart ut. Men kan være flere grunner til dette, kanskje du sjeldent sitter på nett, eller at du sitter bak en ekstremt streng brannmur på jobb e.l. Eller at du rett og slett ikke er klar over at du har fått/har virus.

Det er sant at mange bare menger seg med bølgen, og bruker andre nettlesere fordi andre sier de er bra. Men det er ikke grunnløse påstander at IE ikke er å anbefalle, som jeg sa tidligere så bruker 90% av de som har internett IE, dette gjør at de som lager virus lager de i forhold til IE's svakheter, da de har til hensikt å ramme flest mulig.

Jeg har også nevnt at jeg bruker/har brukt IE lenge, og av de som har brukt IE tidligere, så er det ikke akkuratt få som har hatt problemer med virus/trojaner/spyware. Og av de som igjen har gått fra dette til en annen nettleser, så vil jeg tørre å påstå at de aller fleste vil holde seg borte fra IE.

Om du ikke har hatt problemer med IE idetheletatt gjør jo at du ikke har noen grunn til å ikke bruke IE, noe jeg skjønner veldig godt, men du er isåfall en av få. Men alikevel, selvom du ikke har hatt problemer med IE, så er det ikke dermed sagt at ingen andre har det.

Jeg jobber med data, jeg er stadig ute i bedrifter for å vedlikeholde/fikse pc-er, de aller fleste bedrifte bruker også IE. Mao, jeg kommer ikke med grunnløse påstander om at IE er mye mere sårbart.

Dersom man sitter og bruker IE, og har problemer med virus o.l. så anbefaller jeg å bytte nettleser, om de ikke gjør det, så er det rett og slett grunnet stahet. Jeg oppfordrer ikke deg å bruke noen annen nettleser enn IE dersom du ikke har problemer med det, men når temaet kom opp, så sa jeg vilke grunner man har til å bytte nettleser.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her er en brukererfaring(lignende mange andre):

Da jeg begynte å bruke Opera for ca 8 mnd siden, ble jeg med en gang kvitt problemene med spyware, virus o.l.

Da jeg fikk Gmail ble jeg tvunget til å bruke IE, og det første som skjedde var at jeg fikk spyware og blasterviruset.

Jeg vet ikke om det skyldes uflaks eller noe, men jeg velger å tolke det som at Opera faktisk er mye sikrere enn IE.

Endret av SupremeX
Lenke til kommentar
Her er en brukererfaring(lignende mange andre):

Da jeg begynte å bruke Opera for ca 8 mnd siden, ble jeg med en gang kvitt problemene med spyware, virus o.l.

Da jeg fikk Gmail ble jeg tvunget til å bruke IE, og det første som skjedde var at jeg fikk spyware og blasterviruset.

Jeg vet ikke om det skyldes uflaks eller noe, men jeg velger å tolke det som at Opera faktisk er mye sikrere enn IE.

Skyldes fullt og holdent deg selv. Du må lære deg å ikke installere alt du blir bedt om. Og når du besøker useriøse sider (f.eks. warez-sider) må du være ekstra oppmerksom ;)

Men av egen erfaring så går det fint å bruke IE og ikke få snusk og fanteri. Hadde jeg hatt andre folk på pc'en min som var uforsiktige, så hadde jeg latt de få benytte Opera eller Firefox slik at de ikke hadde vært i riskosone. Personlig så synest jeg Opera GUI'et er for mye dill og dall. Får vel teste Firefox også snart, har hørt at det ikke er så rotete og tar så mye av skjermbildet.

PS. Blaster fikk du fordi du ikke hadde patchet opp windows, ikke fordi du brukte IE. Du hadde fått det selv om du brukte Opera.

Lenke til kommentar
Du må lære deg å ikke installere alt du blir bedt om. Og når du besøker useriøse sider (f.eks. warez-sider) må du være ekstra oppmerksom

Det har jeg aldri gjort heller, men som noen kanskje har lagt merke til, så virker det ofte som om IE tiltrekker seg all mulig faenskap..

Blaster fikk du fordi du ikke hadde patchet opp windows, ikke fordi du brukte IE. Du hadde fått det selv om du brukte Opera.

Det skal nevnes at jeg hadde nettopp reinstallert Windows akkurat da, og holdt på å laste ned oppdateringer.

Lenke til kommentar
Du må lære deg å ikke installere alt du blir bedt om. Og når du besøker useriøse sider (f.eks. warez-sider) må du være ekstra oppmerksom

Det har jeg aldri gjort heller, men som noen kanskje har lagt merke til, så virker det ofte som om IE tiltrekker seg all mulig faenskap..

Tja, IE besøker ikke sidene på egenhånd og trykker ja på alle dialogbokser som dukker opp. Men IE slipper gjerne gjennom svineriet dersom en tilfeldigvis sier ja og amen.

Lenke til kommentar

IE er greit nok det, så lenge du tar deg av å oppdatere antivirus og patche windows.

DEN BESTE GRUNNEN TIL Å SKIFTE VEKK FRA IE ER,

at den på ingen måte følger standardene for html dokumenter som W3C har laget.

Jeg har drevet mye på med XHTML og webprogrammering, og at IE til tider vil "hjelpe" meg med å rendere kode som ikke følger standarden er på ingen måte en fordel.

Som webdesigner er det umulig å sitte å teste sidene dine i IE, for det vil garantert se anderledes ut i andre browsere.

Og for all del ikke kom til meg å si at dette ikke gjør noe siden 70% av internett brukerene bruker IE. Ett tåpeligere argument finnes ikke. Jeg fikk senest i dag oppleve at Canal Digital sine sider hadde vesentlige feil i menyen sin (jeg bruker Firefox).

IE er en av de værste, men det skal nevnes at dette helt sikkert gjelder flere nettlesere.

Jeg synes det er trist å se Microsoft lage sin egen versjon når vi har en standard som er mulig å følge. Så lenge vi som brukere støtter opp om disse programmene, vil vi aldri se en forbedring.

Endret av knalf
Lenke til kommentar

Service pack 1a tok vekk microsofts java engine så mulig du har trøbbel med det (siden alle idiotiske webdesignere har lært å bruke det).

du kan hente en virkelig java leser her

http://java.sun.com/j2se/1.4.2/download.html

velg JRE (Java Runtime Edition).

er en .exe fil så du kan velge om du vil lagre eller kjøre fra destinasjon...igrunnen samme f*** om du ikke er nettverks admin.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...