SilentBob Skrevet 30. september 2004 Del Skrevet 30. september 2004 Skal lage et program i Java som leser inn de tre linjene i en trekant (a, b, c) og beregne arealet ved hjelp av Herons formel. Herons Formel: Areal = SQRT(s*(s - a)*(s -b)*(s - c)) (S=halvparten av trekantens omkrets (a + b+ c) \ 2) Slik ser koden ut foreløpig: //regner ut halvparten av trekantens omkrets s = ((a + b + c) /2); // regner ut arealet Areal = Math.sqrt(s*(s - a) * (s - b) * (s - c)); Når jeg kjører programmet med sidene: a=3cm, b=3cm, c=3cm, får jeg svaret: 3,897 Men er ikke arealet til en trekant hvor alle sidene er 3cm, 4,5cm2?? Helt blank i java, begynte sist mandag Hint noen?? Lenke til kommentar
MailMan13 Skrevet 30. september 2004 Del Skrevet 30. september 2004 Vel... det begynner å bli en stund siden jeg hadde trigonometri, men hvis alle sidene er like lange blir alle vinklene 60 grader. Da blir arealet sin(60) * 3 * 3 / 2 = 3.897 Hvis det derimot hadde vert en likebent rettvinklet trekant med to sider på 3 hadde høyden blitt lik det ene benet (sin(90) == 1) og da hadde arealet blitt 3 * 3 / 2 = 4.5, Koden din er sikkert riktig den. Lenke til kommentar
SilentBob Skrevet 30. september 2004 Forfatter Del Skrevet 30. september 2004 Hjertelig tusen takk :!: Etter snart 12 timer med non-stop java for komplette idioter fungerer ikke topplokket helt som det skal. Etter litt testing med andre inndata, så ser jeg at koden funker alikavel Da kan jeg sove rolig i natt alikavel (innlevering som dere sikkert skjønte) Takk igjen MailMan13 Lenke til kommentar
bærbar Skrevet 30. september 2004 Del Skrevet 30. september 2004 Skal lage et program i Java som leser inn de tre linjene i en trekant (a, b, c) og beregne arealet ved hjelp av Herons formel.Herons Formel: Areal = SQRT(s*(s - a)*(s -b)*(s - c)) (S=halvparten av trekantens omkrets (a + b+ c) \ 2) Slik ser koden ut foreløpig: //regner ut halvparten av trekantens omkrets s = ((a + b + c) /2); // regner ut arealet Areal = Math.sqrt(s*(s - a) * (s - b) * (s - c)); Når jeg kjører programmet med sidene: a=3cm, b=3cm, c=3cm, får jeg svaret: 3,897 Men er ikke arealet til en trekant hvor alle sidene er 3cm, 4,5cm2?? Helt blank i java, begynte sist mandag Hint noen?? Hibo førsteåret??? Kjenner igjen den oppgaven der! Lenke til kommentar
SilentBob Skrevet 1. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2004 Hibo førsteåret??? Kjenner igjen den oppgaven der! stemmer det Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå