ggp Skrevet 30. september 2004 Del Skrevet 30. september 2004 Når jeg først skal lage en hjemme side, hvor eller hva skal jeg begynne med først. Skal lage en Hjemme Side til CS klanen min. Kan en del om dreamweaver osv. Lenke til kommentar
Martinabc Skrevet 30. september 2004 Del Skrevet 30. september 2004 Lære at hjemme side skrives som Hjemmeside Du kan først starte med å lære deg html og css skikkelig. og da lager du siden, enkelt eller hva? Lenke til kommentar
PT Skrevet 30. september 2004 Del Skrevet 30. september 2004 Og da er her et fint sted å starte Lenke til kommentar
ggp Skrevet 30. september 2004 Forfatter Del Skrevet 30. september 2004 Når jeg skal lage en Banner, hvilket program ? - Photoshop ? Lenke til kommentar
gozzer Skrevet 30. september 2004 Del Skrevet 30. september 2004 Når jeg skal lage en Banner, hvilket program ? - Photoshop ? For de aller fleste, ja. Men du er selvsagt ikke nødt til å bruke Photoshop, du kan bruke hvilket som helst grafikkprogram. Bitmaps/rastor er dog som regel å foretrekke når det kommer til bannere o.l. Lenke til kommentar
N* Skrevet 30. september 2004 Del Skrevet 30. september 2004 fireworks bruker jeg, vet ikke om det er bedre enn photoshop men. Lenke til kommentar
Loomy Skrevet 30. september 2004 Del Skrevet 30. september 2004 fireworks bruker jeg, vet ikke om det er bedre enn photoshop men. Fireworks er bra - men kanskje litt "light" i forhold til Photoshop Lenke til kommentar
toss Skrevet 30. september 2004 Del Skrevet 30. september 2004 duger fotoshop elements? Lenke til kommentar
magh Skrevet 30. september 2004 Del Skrevet 30. september 2004 duger fotoshop elements? Ja, det meste duger - det kommer bare an på hvordan du benytter deg av programmet. Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 30. september 2004 Del Skrevet 30. september 2004 Først og fremst lær deg HTML og CSS skikkelig. http://www.htmldog.com og http://www.unrealized.org er to fine plasser å begynne Lenke til kommentar
Simon Zimmermann Skrevet 30. september 2004 Del Skrevet 30. september 2004 (endret) Når jeg først skal lage en hjemme side, hvor eller hva skal jeg begynne med først. Skal lage en Hjemme Side til CS klanen min. Kan en del om dreamweaver osv. Forarbeid er nøkkelen til gode hjemmesider Planlegging er en viktig del av webside jobben derfor synes i hvert fall jeg det er greit å starte med å stille noen små spørsmål til seg selv. Det er viktig å ha en målsetning med websiden man lager og ikke bare lage en web for å gjøre det. Og husk: Innhold teller! eks: Hva ønsker du å kommunisere til målgruppen(e) ?Vi er en CS-klan side Vi søker nye medlemmer Informasjon om LAN treff og lignende Informasjon om konkurranser Oversikt over medlemmer Oversikt over servere vi spiller på og vår egen server Informere om nye versjoner av Half-life & Counter Strike [*]Hvem er målgruppen(e) ? Spillinterreserte, gutter (og jenter) Alder ca. 12 - 20 år Medlemmer av andre klaner Klanmedlemmer Potensielle nye medlemmer [*]Hva ønsker målgruppen(e) å vite/se/oppleve/mm. på websiden? Månedens medlem Bildearkiv Kontaktinformasjon Pris på spill Nyheter Informere om nye versjoner av Half-life & Counter Strike Linker til andre klaner Strukturere innholdet på websiden Når du vet hva du vil ha med på websiden er det greit å tenke på hvordan du vil strukturere innholdet. Det kan da være greit å sette opp lister med linker og underlinker etc. Lage Skisse av websiden Her synes jeg det er greit å først lage en skisse over hvor du vil plassere de forskjellig elementene(innhold, overskrift, footer, meny osv.)., Deretter synes jeg det er greit og begynne å utforme den grafiske delen av websiden(avrundete kanter, bilder osv.). Skissene tegnes selfølgelig på papir. Noe man også ofte gjør er å lage mange forskjellig forslag og etterhvert bestemme seg for et endelig resultat. Overføre skisse til maskin På denne delen lager du de grafiske elementene på din datamaskin med programmer som (Photoshop, Gimp, Fireworks el.). En kjent teknikk er å lage et stort bilde av websiden med alle grafiske elementer, og deretter dele denne opp i flere mindre biter(bilder) og eksportere med ønsket format(*.jpg, *.gif eller *.png). Kode websiden Dette stadiet er veldig forskjellig i forhold til hvor avansert løsningen er. Hvis du bare skal lage en helt enkel webside med HTML og CSS så går dette ganske raskt og enkelt. Hvis du derimot vil bruke interaktivitet, lage eventuelle forum og så videre så kan dette steget ta mye tid og kreve en del kunnskap. Uansett så putter man til syvende og sist sammen de grafiske elementene man har; man setter sammen bildet man laget i bilderedigeringsprogrammet. Testing og feilsøking Det er viktig å teste og feilsøke(debugge) websiden. Det er også viktig å la andre brukere få prøve websiden for å se om de finner innformasjon enkelt o.l. Dette hjelper deg å finne ut hva som er bra og dårlig på websiden og hva som eventuelt må forandres. Publisere Til slutt så må du jo legge websiden ut på en server. Du kan også registrere websiden i forskjellig søkemotorer og eventuelt gjøre reklame for den ved å late som du vil ha kritikk på websiden på sånne forum som dette. Jeg vet ikke om det her hjelper deg noe særlig, men det er hvert fall prossenen i grove trekk. Edit. er sikkert mye typo feil Endret 30. september 2004 av Waldmeister Lenke til kommentar
_Paulsen_ Skrevet 1. oktober 2004 Del Skrevet 1. oktober 2004 Fint skrevet Waldemeister, denne lille "artikkelen" Lenke til kommentar
g0mpen Skrevet 1. oktober 2004 Del Skrevet 1. oktober 2004 Du kan også registrere websiden i forskjellig søkemotorer Hvorfor har ingen fortalt meg det før? Hvordan gjør jeg det? Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 1. oktober 2004 Del Skrevet 1. oktober 2004 Du kan også registrere websiden i forskjellig søkemotorer Hvorfor har ingen fortalt meg det før? Hvordan gjør jeg det? F.eks. Google Lenke til kommentar
Cucum(r) Skrevet 1. oktober 2004 Del Skrevet 1. oktober 2004 ...eller man kan bare vente til søkemotorene fanger opp siden. Aldri, aldri gå for en betalingstjeneste som skal optimalisere siden din for søkemotorer. Det er som vanlig bare tull. Les Search Engine Optimalisation - titles SEO - The best way Practical Search Engine Optimization Jeg har fulgt mange av de stegene, og siden min ranker høyest på et søk etter misinterpreted på google, selv om det er et ganske vanlig ord. Da er du nok på god vei. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå