Gå til innhold

Ny Web side ...

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Når jeg skal lage en Banner, hvilket program ? - Photoshop ?

For de aller fleste, ja. Men du er selvsagt ikke nødt til å bruke Photoshop, du kan bruke hvilket som helst grafikkprogram. Bitmaps/rastor er dog som regel å foretrekke når det kommer til bannere o.l.

Lenke til kommentar
Når jeg først skal lage en hjemme side, hvor eller hva skal jeg begynne med først. Skal lage en Hjemme Side til CS klanen min. Kan en del om dreamweaver osv.

Forarbeid er nøkkelen til gode hjemmesider

Planlegging er en viktig del av webside jobben derfor synes i hvert fall jeg det er greit å starte med å stille noen små spørsmål til seg selv.

Det er viktig å ha en målsetning med websiden man lager og ikke bare lage en web for å gjøre det.

Og husk: Innhold teller!

eks:

• Hva ønsker du å kommunisere til målgruppen(e) ?
    • Vi er en CS-klan side
    • Vi søker nye medlemmer
    • Informasjon om LAN treff og lignende
    • Informasjon om konkurranser
    • Oversikt over medlemmer
    • Oversikt over servere vi spiller på og vår egen server
    • Informere om nye versjoner av Half-life & Counter Strike

[*]Hvem er målgruppen(e) ?

• Spillinterreserte, gutter (og jenter)
    • Alder ca. 12 - 20 år
    • Medlemmer av andre klaner
    • Klanmedlemmer
    • Potensielle nye medlemmer

[*]Hva ønsker målgruppen(e) å vite/se/oppleve/mm. på websiden?

• Månedens medlem
    • Bildearkiv
    • Kontaktinformasjon
    • Pris på spill
    • Nyheter
    • Informere om nye versjoner av Half-life & Counter Strike
    • Linker til andre klaner

Strukturere innholdet på websiden

Når du vet hva du vil ha med på websiden er det greit å tenke på hvordan du vil strukturere innholdet.

Det kan da være greit å sette opp lister med linker og underlinker etc.

Lage Skisse av websiden

Her synes jeg det er greit å først lage en skisse over hvor du vil plassere de forskjellig elementene(innhold, overskrift, footer, meny osv.).,

Deretter synes jeg det er greit og begynne å utforme den grafiske delen av websiden(avrundete kanter, bilder osv.).

Skissene tegnes selfølgelig på papir.

Noe man også ofte gjør er å lage mange forskjellig forslag og etterhvert bestemme seg for et endelig resultat.

Overføre skisse til maskin

På denne delen lager du de grafiske elementene på din datamaskin med programmer som (Photoshop, Gimp, Fireworks el.).

En kjent teknikk er å lage et stort bilde av websiden med alle grafiske elementer, og deretter dele denne opp i flere mindre biter(bilder) og eksportere med ønsket format(*.jpg, *.gif eller *.png).

Kode websiden

Dette stadiet er veldig forskjellig i forhold til hvor avansert løsningen er.

Hvis du bare skal lage en helt enkel webside med HTML og CSS så går dette ganske raskt og enkelt.

Hvis du derimot vil bruke interaktivitet, lage eventuelle forum og så videre så kan dette steget ta mye tid og kreve en del kunnskap.

Uansett så putter man til syvende og sist sammen de grafiske elementene man har; man setter sammen bildet man laget i bilderedigeringsprogrammet.

Testing og feilsøking

Det er viktig å teste og feilsøke(debugge) websiden.

Det er også viktig å la andre brukere få prøve websiden for å se om de finner innformasjon enkelt o.l.

Dette hjelper deg å finne ut hva som er bra og dårlig på websiden og hva som eventuelt må forandres.

Publisere

Til slutt så må du jo legge websiden ut på en server.

Du kan også registrere websiden i forskjellig søkemotorer og eventuelt gjøre reklame for den ved å late som du vil ha kritikk på websiden på sånne forum som dette.

Jeg vet ikke om det her hjelper deg noe særlig, men det er hvert fall prossenen i grove trekk.

Edit. er sikkert mye typo feil

Endret av Waldmeister
Lenke til kommentar

...eller man kan bare vente til søkemotorene fanger opp siden. :)

Aldri, aldri gå for en betalingstjeneste som skal optimalisere siden din for søkemotorer. Det er som vanlig bare tull.

Les

Search Engine Optimalisation - titles

SEO - The best way

Practical Search Engine Optimization

Jeg har fulgt mange av de stegene, og siden min ranker høyest på et søk etter misinterpreted på google, selv om det er et ganske vanlig ord.

Da er du nok på god vei. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...