Novise Skrevet 30. september 2004 Del Skrevet 30. september 2004 Jeg har en gammel Compaq 486-33Mhz den har ingen CD-drive - bare floppy (og 70Mb HD). Er det mulig å installere Linux på den og eventult hvilen Linux kan være aktuell (på floppy)? Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 30. september 2004 Del Skrevet 30. september 2004 Du har stor nok HD til å installere det meste. Prosessoren er nok litt slapp, så du bør holde deg unne de tungste grafiske grensesnittene slik som KDE og Gnome. De aller fleste distirbusjoner gir deg valgmuligheter der. Kun floppy er jo et lite problem, men om du har nettverkstilgang (dvs. ikke bare telefon/ISDN men noe med litt sprut i) så kan du installere de fleste distribusjoner over nett. Det er også muligheter å installere over nett lokalt, det vil si at du henter ned installasjonsfiler til en annen maskin, og setter opp denne med en ftp-server e.l og installere fra den. Sjekk distribusjoner og installasjonsmanualene til Mandrake, Suse, Fedora, TurboLinux, Debian og Slackware. Jeg vil ikke anbefale gentoo, ettersom den er basert på kompilering lokalt. Og på din maskin så vil det nok ta svært lang tid å kompilere enkelte ting. Lenke til kommentar
Rafael Skrevet 30. september 2004 Del Skrevet 30. september 2004 Bare så det er sagt før noen blir ordentlig skuffet så er det jo fint og klart at linux kan kjøres på en gammel maskin, men det er ikke et mirakel som får maskinen til å yte som en hest. (Kanskje i forhold til andre operativ system, men det vil fortsatt være nokså begrenset til hvilke moderne applikasjoner du har tenkt å bruke). Lenke til kommentar
gspr Skrevet 30. september 2004 Del Skrevet 30. september 2004 Jeg lukter at den maskinen har lite RAM... Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 30. september 2004 Del Skrevet 30. september 2004 btw du kan glemme fedora på den boksen - minimumsinstallasjonen er på 600 MB... finnes en howto for gamle laptopper med lite HD/RAM på tldp Lenke til kommentar
ratix Skrevet 30. september 2004 Del Skrevet 30. september 2004 70MB er ganske lite, du må vel satse på LFS for å få en så liten installasjon. Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 30. september 2004 Del Skrevet 30. september 2004 70MB!!! Sorry. Leste 70 GB! Stryk det jeg sa om 'stor nok HD til det meste'. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 30. september 2004 Del Skrevet 30. september 2004 hørt at det er noe som kalles ZipSlack... kansje det går inn? 70 MB er *lite* Lenke til kommentar
Rafael Skrevet 30. september 2004 Del Skrevet 30. september 2004 http://www.damnsmalllinux.org/ - Damn Small Linux (50MB) Lenke til kommentar
zyp Skrevet 30. september 2004 Del Skrevet 30. september 2004 70MB holder da lenge, man får jo et greit system inn på to disketter, og det er i underkant av 3MB. Så har man jo linux-bbc, som er en live-distro for slike 50-mb visittkort-cder, den kan sikkert moddes og legges inn. Lenke til kommentar
Novise Skrevet 1. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2004 Nå er det slik at nettverkstilkoblingen består av et PCMIA-ethernet-kort og det betyr manglende Linux-drivere. Jeg tror tanken egentlig er død og at maskinen bør gå til resirkulering! Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 1. oktober 2004 Del Skrevet 1. oktober 2004 Nå er det slik at nettverkstilkoblingen består av et PCMIA-ethernet-kort og det betyr manglende Linux-drivere. Neida. Jeg bruker trådløst pcmcia kort (3com 3crwe154g72) i min laptopp. Fungerer bra det. Lenke til kommentar
Rafael Skrevet 1. oktober 2004 Del Skrevet 1. oktober 2004 Kjøpte selv to PCMCIA-kort til min bærbare, skal fungere utmerket de. I dag skal jeg kjøpe batteriet (forhåpentligvis), og er sikker på at det ikke blir noen store problemer. Lenke til kommentar
Novise Skrevet 1. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2004 At maskinen er gammel og har meget begrenset ytelse betyr igrunnen ikke noe. At jeg tenker på å gjøre det er bare for eksperimentets egen skyld. Det vil maksimalt bli en "surfemaskin" til å ha på nattbordet! Har noen en "oppskrift" for å starte med blank HD og kun floppy? Lenke til kommentar
Rafael Skrevet 1. oktober 2004 Del Skrevet 1. oktober 2004 Det er bare å formatere med programmene som er på floppyen, nee? Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 1. oktober 2004 Del Skrevet 1. oktober 2004 Damn Small Linux (http://www.damnsmalllinux.org/) tar bare 50mb plass. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 1. oktober 2004 Del Skrevet 1. oktober 2004 Nå er det slik at nettverkstilkoblingen består av et PCMIA-ethernet-kort og det betyr manglende Linux-drivere. Neida. Jeg bruker trådløst pcmcia kort (3com 3crwe154g72) i min laptopp. Fungerer bra det. 3com wired nettverkskort er generellt kjent for å være greie å få opp å gå. Det jeg erlig talt ville bekymret meg mer over, er støtte til pcmcia-slotten (gaaaamel maskin) BTW. har du noen andre linuxburker i huset? I så fall kan NFS-montering av f.eks /usr (og så installerer du de lokale programme et annet sted - er /opt et egnet sted? eller rett og slett bare / ? En annen ting jeg har tenkt på hvis du har en annen maskin i huset, er at den kan brukes som tynnklient. Ergo gjør du den om til en bærbar terminal mot hovedmaskinen, og den vil være like rask som hovedmaskinen. Lenke til kommentar
Novise Skrevet 2. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2004 Å gjøre den til en tynn klient var egentlig en kjempeidè, hvor kan jeg finne mere info? Lenke til kommentar
Rafael Skrevet 2. oktober 2004 Del Skrevet 2. oktober 2004 Hmmm.... http://www.tldp.org/ Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 3. oktober 2004 Del Skrevet 3. oktober 2004 Er ikke så vanskelig. Det du må få opp, er X(org) og GDM (du kan sikkert bruke kdm/xdm etc, men jeg kan ikke hjelpe deg med dem). Når dette er gjort, er resten piece of cake - bare post GDM sin config fil og jeg skal hjelpe deg Deretter trenger du et trådløskort+drivere - personlig bruker jeg et som heter SMC 2635W, men prism-kort er også et godt kjøp. Eneste problemet med å bruke X direkte er sikkerhet. Men du klarer sikkert å få satt opp en SSH-tunell eller .no, så ikke naboen kan lese tastene dine og se skjermen din... Eventuellt kan du også bruke VNC. Windows-terminalservere kan også lett nåes via VNC eller rdesktop. Annet: oppsett av XDMCP (protokollen som tillater service discovery og oppsett av X-forbindelse mellom pc'ne): Gå inn i GDM sitt oppsettsprogram. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå