Hollabaloo Skrevet 30. september 2004 Del Skrevet 30. september 2004 Gjelder det noen spesielle regler ang. angrerett på pc'er "made-by-order" som f.eks. Dell? Selv har jeg ikke funnet noe i hverken lovverk eller på Dell sine hjemmesider som tilsier at det gjelder andre regler enn standard angrerett. Noen som vet "bedre"? Lenke til kommentar
Kuffe Skrevet 30. september 2004 Del Skrevet 30. september 2004 Gjelder det noen spesielle regler ang. angrerett på pc'er "made-by-order" som f.eks. Dell? Selv har jeg ikke funnet noe i hverken lovverk eller på Dell sine hjemmesider som tilsier at det gjelder andre regler enn standard angrerett. Noen som vet "bedre"? angre retten er for alle. samt du ikke har skrevet under på noe annent Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 30. september 2004 Del Skrevet 30. september 2004 angre retten er for alle. samt du ikke har skrevet under på noe annent Er du sikker på at en butikk kan ha en kontrakt som setter til side angreretten? Lenke til kommentar
meanbean Skrevet 30. september 2004 Del Skrevet 30. september 2004 (endret) Dell pcer og andre bygd for kunde er i grå sona når det gjelder angrerett. I alle tilfelle får en ikkje tilbake alle pengene pga at dei har hatt kostnader for å produsere vara sånn som du vil ha den. Men ein form for angre rett har ein uansett. dette skal minimum vere 14dager etter at vara er mottatt. Dvs henta på posten. Dette grunna at Vara er kjøpt over internett, dette vert i lova rekna som utanfor fast salgssted Vis det ikkje følger informasjon om angrerett med vara eller bekreftelse mail har ein lang angre tid, meir enn 30dager Lova gir forbrukskjøper rett til å angre på kjøpet, sjølv om vara er perfekt Lova gjeld kun ved salg frå yrkes selgar til forbrukar, gjeld også kun ved fjernsalg og salg utanfor selgars vanlige utsalgs plass. §1 og 6. Selgar har ein omfattande opplysingsfrist,§7 og 9, Angreretts formular skal følge vara Angrefrista er 14dager frå vara er mottat og opplysing om angerretten er mottatt. Siste frist 3mnd etter at varen er mottatt og seinast når opplysinga overhode ikkje er gitt Gjennomføringa av angreretten §14 og 15 gjelder ved telefonsalg og salg utenfor fast utsalgspalss, §15 gjeld ved fjern salg Dette er sitat frå forelesing i forretnings jus. Dei gjeldande lovsamlingane her er forbrukarkjøps lova og kjøpslova MBM Brekke Endret 30. september 2004 av meanbean Lenke til kommentar
MaDDoG Skrevet 30. september 2004 Del Skrevet 30. september 2004 § 18. Rett til å gå fra avtalen (angrerett) Forbrukeren har rett til å gå fra avtalen (angrerett) ved å gi melding til tjenesteyteren etter § 20 innen 14 dager etter at de opplysninger som kreves med hjemmel i kapittel 3 er mottatt på foreskreven måte. Angrefristen løper uansett ut senest 3 måneder etter at avtalen ble inngått, eller etter 1 år dersom opplysning om angreretten ikke er gitt. § 16. Oppgjør ved tilvirkningskjøp m.v. Ved annet fjernsalg enn telefonsalg av varer som skal tilvirkes eller tilpasses spesielt for forbrukeren kan det avtales at tilvirkningen eller tilpassingen påbegynnes før angrefristen løper ut, med den virkning at forbrukeren ved bruk av angreretten betaler for utført arbeid og medgåtte materialer. Slik påbegynnelse skal avtales særskilt. Påbegynnelse kan ikke skje før selgeren har gitt de opplysninger som kreves etter kapittel 3 på foreskreven måte. Lenke til kommentar
Kuffe Skrevet 30. september 2004 Del Skrevet 30. september 2004 Gjelder det noen spesielle regler ang. angrerett på pc'er "made-by-order" som f.eks. Dell? Selv har jeg ikke funnet noe i hverken lovverk eller på Dell sine hjemmesider som tilsier at det gjelder andre regler enn standard angrerett. Noen som vet "bedre"? angre retten er for alle. samt du ikke har skrevet under på noe annent Har ikke opplevd det nei, jeg bare sa det for sikkerthets skyld tilfelle noen skulle skrive under en kontrakt som legger denne siden Lenke til kommentar
ØysteinI Skrevet 30. september 2004 Del Skrevet 30. september 2004 Gjelder det noen spesielle regler ang. angrerett på pc'er "made-by-order" som f.eks. Dell? Selv har jeg ikke funnet noe i hverken lovverk eller på Dell sine hjemmesider som tilsier at det gjelder andre regler enn standard angrerett. Noen som vet "bedre"? angre retten er for alle. samt du ikke har skrevet under på noe annent Du kan skrive under på hva som helst, men butikken har ikke lov til å ha punkter i kontrakten som er dårligere for deg enn det loven gir deg rett til. Kontrakten vil i så tilfelle bli ugyldig og butikken vil slite... bare for å hatt en slik kontrakt. Når det gjelder Dell og PCer, så er man som sagt inne på en gråsone. Det stemmer at kunde må betale for forbrukt tid til å bygge systemet ved et såkalt "tilvirkningsskjøp". Men dette er bare gyldig hvis det er snakk om et skikkelig "custom" system. Dell produserer så vanvittig mange like maskiner, så det kan knapt kalles tilvirkning og minner mye mer om masseprodusering av mange serier med få individuelle forskjeller. Lenke til kommentar
Hollabaloo Skrevet 30. september 2004 Forfatter Del Skrevet 30. september 2004 § 16. Oppgjør ved tilvirkningskjøp m.v. Ved annet fjernsalg enn telefonsalg av varer som skal tilvirkes eller tilpasses spesielt for forbrukeren kan det avtales at tilvirkningen eller tilpassingen påbegynnes før angrefristen løper ut, med den virkning at forbrukeren ved bruk av angreretten betaler for utført arbeid og medgåtte materialer. Slik påbegynnelse skal avtales særskilt. Påbegynnelse kan ikke skje før selgeren har gitt de opplysninger som kreves etter kapittel 3 på foreskreven måte. Ok. Men dersom du ser under punkt 19 på følgende link så sier Dell at man får returnert hele kjøpssummen, de sier ingenting om at det trekkes fra produksjonskostnader på "Made-by-order"-produkter. http://www1.euro.dell.com/content/topics/t...c=no&l=no&s=dhs Lenke til kommentar
ponke Skrevet 30. september 2004 Del Skrevet 30. september 2004 Dell kjører at kunden får tilbake hele summen. Hvordan andre gjør det varierer ut ifra om de følger loven til sin fordel (at de tar noe for produksjonen), eller velger å gjøre det til kundens fordel (og yte litt ekstra ved å produsere "kostnadsfritt"). Mvh kjello2 (jeg har skiftet brukernavn, det nye er ponke) Lenke til kommentar
skyline Skrevet 30. september 2004 Del Skrevet 30. september 2004 Gjelder det noen spesielle regler ang. angrerett på pc'er "made-by-order" som f.eks. Dell? Selv har jeg ikke funnet noe i hverken lovverk eller på Dell sine hjemmesider som tilsier at det gjelder andre regler enn standard angrerett. Noen som vet "bedre"? Enda en misfornøyd Dell kunde? Lenke til kommentar
MaDDoG Skrevet 30. september 2004 Del Skrevet 30. september 2004 § 16. Oppgjør ved tilvirkningskjøp m.v. Ved annet fjernsalg enn telefonsalg av varer som skal tilvirkes eller tilpasses spesielt for forbrukeren kan det avtales at tilvirkningen eller tilpassingen påbegynnes før angrefristen løper ut, med den virkning at forbrukeren ved bruk av angreretten betaler for utført arbeid og medgåtte materialer. Slik påbegynnelse skal avtales særskilt. Påbegynnelse kan ikke skje før selgeren har gitt de opplysninger som kreves etter kapittel 3 på foreskreven måte. Ok. Men dersom du ser under punkt 19 på følgende link så sier Dell at man får returnert hele kjøpssummen, de sier ingenting om at det trekkes fra produksjonskostnader på "Made-by-order"-produkter. http://www1.euro.dell.com/content/topics/t...c=no&l=no&s=dhs kjello2 svarte greit på det du spurte meg om. Det at du for tilbake hele kjøpesummen er i ditt tilfelle en ekstra serivce ifra dell. Lenke til kommentar
joebush Skrevet 30. september 2004 Del Skrevet 30. september 2004 Som ufo sa over så er det slik at arbeid de skal utføre spesielt for kunden skal belastes kunden til slutt, og det beløpet trekkes fra det de betaler tilbake. Dette gjelder derimot ikke kjøp av slike maskiner som Dell produserer da det ikke kan betraktes som spesielt arbeid. Derimot, dersom du bestiller masse komponenter fra en PC-butikk, og ber dem sette sammen, vil de ha krav på et beløp som tilsvarer brukt tid på å sette sammen maskinen. Lenke til kommentar
joebush Skrevet 30. september 2004 Del Skrevet 30. september 2004 (endret) § 16. Oppgjør ved tilvirkningskjøp m.v. Ved annet fjernsalg enn telefonsalg av varer som skal tilvirkes eller tilpasses spesielt for forbrukeren kan det avtales at tilvirkningen eller tilpassingen påbegynnes før angrefristen løper ut, med den virkning at forbrukeren ved bruk av angreretten betaler for utført arbeid og medgåtte materialer. Slik påbegynnelse skal avtales særskilt. Påbegynnelse kan ikke skje før selgeren har gitt de opplysninger som kreves etter kapittel 3 på foreskreven måte. Ok. Men dersom du ser under punkt 19 på følgende link så sier Dell at man får returnert hele kjøpssummen, de sier ingenting om at det trekkes fra produksjonskostnader på "Made-by-order"-produkter. http://www1.euro.dell.com/content/topics/t...c=no&l=no&s=dhs kjello2 svarte greit på det du spurte meg om. Det at du for tilbake hele kjøpesummen er i ditt tilfelle en ekstra serivce ifra dell. Nei, det er ikke ekstra service. De er pålagt. det. Først, så er det masseproduksjon, og ikke "spesielt" arbeid utført for kundens skyld. Kunden har heller ikke noe valg enn at Dell setter den sammen. Endret 30. september 2004 av joebush Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 30. september 2004 Del Skrevet 30. september 2004 Det Joebush sier er korrekt, pcer fra dell er ikke tilvirkningskjøp, og derfor skal man ha igjen alt om man benytter seg av angreretten. Lenke til kommentar
Hollabaloo Skrevet 1. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2004 Enda en misfornøyd Dell kunde? Har ikke fått maskinen ennå, vil bare vite hvilke rettigheter jeg har Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 1. oktober 2004 Del Skrevet 1. oktober 2004 Burde holde deg langt unna Dell. De har billige pcer men det tar de igjen på prisen på reservedelene. Hørte for et par måneder siden pris på en diskettstasjon til foreldrne mine sin compaq maskin, de skulle ha 890 kr + frakt Kunne jo kjøpt en dvd brenner for langt mindre. Endte opp med at jeg skrudde sammen en ny pc til de av noen deler jeg hadde (måtte kjøpe nytt kabinett til 299 kr) og kastet Compaq søpla på fyllinga der den hører hjemme.. Lenke til kommentar
skyline Skrevet 1. oktober 2004 Del Skrevet 1. oktober 2004 Burde holde deg langt unna Dell. De har billige pcer men det tar de igjen på prisen på reservedelene. Hørte for et par måneder siden pris på en diskettstasjon til foreldrne mine sin compaq maskin, de skulle ha 890 kr + frakt Kunne jo kjøpt en dvd brenner for langt mindre. Endte opp med at jeg skrudde sammen en ny pc til de av noen deler jeg hadde (måtte kjøpe nytt kabinett til 299 kr) og kastet Compaq søpla på fyllinga der den hører hjemme.. Ja, det er typisk på Compaq, Dell og IBM. Inkompatible deler, og svindyre orginal deler. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå