Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvem kan reparere etter EU-kontroll?


toretang4

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...
Hvem som helst kan reparere bilen så lenge det blir forskriftsmessig utført.

Bilen må etterkontrolleres av et godkjent verksted/kontrollorgan.

Der tar du feil. Alle bileiere kan reparere selv sin egen bil. Dvs bremser, styring og ellers alt som har med sikkerhet å gjøre. Det du kan få andre til å gjøre er alt utenom bremser, styring og ellers alt som har med sikkerhet å gjøre. Å få bilen kontrolert kommer frem på mangellappen.

Lenke til kommentar

Fixer'n

Der tar du feil. Alle bileiere kan reparere selv sin egen bil. Dvs bremser, styring og ellers alt som har med sikkerhet å gjøre. Det du kan få andre til å gjøre er alt utenom bremser, styring og ellers alt som har med sikkerhet å gjøre. Å få bilen kontrolert kommer frem på mangellappen.

 

Det var vel i grunn det JarleW sa i sitt innlegg, var det ikke, bare med andre ord?

 

Bilen må uansett etterkontrolleres på et verksted autorisert for å gjennomføre PKK hvis det foreligger mangler etter ordinær Periodisk. Nytter lite å fikse alt og tro bilen er OK uten etterkontroll.

 

En venn av meg gjorde det og gikk på en smell under teknisk kontroll langs veien for en tid tilbake, ble noen timer i buss for hans del... :D

Lenke til kommentar
Hvem som helst kan reparere bilen så lenge det blir forskriftsmessig utført.

Bilen må etterkontrolleres av et godkjent verksted/kontrollorgan.

Der tar du feil. Alle bileiere kan reparere selv sin egen bil. Dvs bremser, styring og ellers alt som har med sikkerhet å gjøre. Det du kan få andre til å gjøre er alt utenom bremser, styring og ellers alt som har med sikkerhet å gjøre. Å få bilen kontrolert kommer frem på mangellappen.

Ehh, hæ. Hva er det du pøver å si. Forsto ikke mye av den.

Lenke til kommentar
Fixer'n
Der tar du feil. Alle bileiere kan reparere selv sin egen bil. Dvs bremser, styring og ellers alt som har med sikkerhet å gjøre. Det du kan få andre til å gjøre er alt utenom bremser, styring og ellers alt som har med sikkerhet å gjøre. Å få bilen kontrolert kommer frem på mangellappen.

 

Det var vel i grunn det JarleW sa i sitt innlegg, var det ikke, bare med andre ord?

 

Bilen må uansett etterkontrolleres på et verksted autorisert for å gjennomføre PKK hvis det foreligger mangler etter ordinær Periodisk. Nytter lite å fikse alt og tro bilen er OK uten etterkontroll.

 

En venn av meg gjorde det og gikk på en smell under teknisk kontroll langs veien for en tid tilbake, ble noen timer i buss for hans del... :D

Bilen må vel kun inn igjen for kontroll hvis det er mangler av type 2 eller 3.

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke de lar deg rulle ut igjen hvis f.eks. kun venstre bremse bak fungerer eller noe. :dontgetit:

 

Jeg ble nekta å kjøre fra verkstedet etter jeg bare sånn tilfeldig ville at de skulle sjekke hvor mye som var igjen av bremseklossene. Men det var kommunebil på kommuneverksted da. (Var forresten bare litt igjen av selve jernet bremsebelegget hadde sittet på.)

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

De avskilter deg ikke, men de sier nok at du ikke bør kjøre en meter til. Uansett, hva som feiler bilen din da?

 

Jeg fikk en mangel lapp til min golf2 i sommer. + en prislapp på 8000 om de skulle fikse det.

Jeg viste ingenting om bil, men jeg hadde ikke 8000, så jeg måtte ta saken i egne hender.

 

Så det jeg gjorde:

1 - Lever mangellappen til et firma der de selger bildeler. Da finner de alle delene du trenger. Fiks så det du klarer selv. Er som oftest bare deler som skal skiftes ut.

 

2 - Spør på bil forum. Der er det ALLTID folk som vet hva du skal gjøre.

 

3 - Finn en kompis som kan litt om bil og få han til å hjelpe deg med resten.

 

Gjør du dette, er du langt på vei.

Lenke til kommentar

1= Skal repareres snarest, men krever ikke etterkontroll.

2= repareres innen 1 mnd. og vises til etterkontroll(koster ca.170,-)

3= Kjøreforbud. Bilen må reparers på stedet eller taues hjem/til annet verksted.

4= Kontroll kan ikke utføres(f.eks. CO måling hvis det er hull i eksosanlegget).

pkt. 2,3 og 4 krever etterkontroll mao.

 

Hvem som helst kan reparere feil/mangler som måtte dukke opp på eu-kontroll siden reparasjonen skal godkjennes av autorisert verksted på etterkontrollen.

 

Verre er det ikke.

Dette vet jeg av erfaring.

 

Edit: leif

Endret av Opus
Lenke til kommentar

Du kan ikke reparere bilen til pappan din, det må han gjøre selv. Selv om han ikke har peiling. Så han må sette den inn på et atorisert verksted. Det gjelder alt som har med sikkerhet å gjøre. Men du kan godt reparere bilen din selv selv om du ikke har peiling. Å nå må du ikke ta dette feil da. jeg har ikke peiling om du kan eller ikke kan fixe det selv.

Lenke til kommentar
men hvordan kontrollerer de at det er DU som har fiksa bilen selv og ikke noen andre som du kjenner f.eks? løgndetektor?

hehe... Har hørt rykter om at det er installert løgndetektor på alle verksteder som eu godkjenner. Jauda...

 

 

Nei seriøst. Det spiller da ingen rolle hvem som fikser bilen. Om du får katten din til å gjøre er bare helt konge. Så lenge feilene på mangellappen er fikset.

Lenke til kommentar
Luke Lovegroove Skrevet 14/10/2004 : 23:56

  QUOTE (trra @ 14/10/2004 : 19:16)

men hvordan kontrollerer de at det er DU som har fiksa bilen selv og ikke noen andre som du kjenner f.eks? løgndetektor? 

 

 

hehe... Har hørt rykter om at det er installert løgndetektor på alle verksteder som eu godkjenner. Jauda...

 

 

Nei seriøst. Det spiller da ingen rolle hvem som fikser bilen. Om du får katten din til å gjøre er bare helt konge. Så lenge feilene på mangellappen er fikset.

 

 

He he.. nei merkelig nok, det faktisk ikke forbudt for noen å gjøre hva som helst privat på biler, uavhengig av om det er far, sønn eller pus så lenge bilen er "i forskriftsmessig stand" ved visningen

 

Får du katten til å mekke din bil, og pus glemmer splinten til bremseklossene, og du krasjer, går nok pus fri.

 

Det er fortsatt ditt (bileiers) ansvar at bilen er i forsvarlig stand til en hver tid (med mindre katta er autorisert, og har gitt deg en kvittering)

 

Det er jo blandt annet dette som er bileieres "sikkerhet" ved å bruke et godkjent verksted, er jo ikke forbudt å bruke ikke godkjente bakgårdsverksteder ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...