toretang4 Skrevet 30. september 2004 Del Skrevet 30. september 2004 Er det krav til at det er et autorisert bilverksted som må foreta utbedringer etter en EU-kontroll, eller kan man fikse det selv, eventuelt svart ? Lenke til kommentar
JarleW Skrevet 30. september 2004 Del Skrevet 30. september 2004 Hvem som helst kan reparere bilen så lenge det blir forskriftsmessig utført. Bilen må etterkontrolleres av et godkjent verksted/kontrollorgan. Lenke til kommentar
skinner Skrevet 1. oktober 2004 Del Skrevet 1. oktober 2004 (endret) Du vil og få et brev om at du har en viss tid på å få utbedret kjøretøyet. Fikk en måneds utsettelse etter EU kontrollen på min, tror det er standard? Hva fikk du trekk for på kontrollen? Ikke rust håper jeg? Endret 1. oktober 2004 av skinner Lenke til kommentar
Whiteshit Skrevet 1. oktober 2004 Del Skrevet 1. oktober 2004 Fikk en måneds utsettelse etter EU kontrollen på min, tror det er standard? Det stemmer...er kun en måned. Lenke til kommentar
Fixer'n Skrevet 11. oktober 2004 Del Skrevet 11. oktober 2004 Hvem som helst kan reparere bilen så lenge det blir forskriftsmessig utført.Bilen må etterkontrolleres av et godkjent verksted/kontrollorgan. Der tar du feil. Alle bileiere kan reparere selv sin egen bil. Dvs bremser, styring og ellers alt som har med sikkerhet å gjøre. Det du kan få andre til å gjøre er alt utenom bremser, styring og ellers alt som har med sikkerhet å gjøre. Å få bilen kontrolert kommer frem på mangellappen. Lenke til kommentar
skinner Skrevet 11. oktober 2004 Del Skrevet 11. oktober 2004 Fixer'n Der tar du feil. Alle bileiere kan reparere selv sin egen bil. Dvs bremser, styring og ellers alt som har med sikkerhet å gjøre. Det du kan få andre til å gjøre er alt utenom bremser, styring og ellers alt som har med sikkerhet å gjøre. Å få bilen kontrolert kommer frem på mangellappen. Det var vel i grunn det JarleW sa i sitt innlegg, var det ikke, bare med andre ord? Bilen må uansett etterkontrolleres på et verksted autorisert for å gjennomføre PKK hvis det foreligger mangler etter ordinær Periodisk. Nytter lite å fikse alt og tro bilen er OK uten etterkontroll. En venn av meg gjorde det og gikk på en smell under teknisk kontroll langs veien for en tid tilbake, ble noen timer i buss for hans del... Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 11. oktober 2004 Del Skrevet 11. oktober 2004 Hvem som helst kan reparere bilen så lenge det blir forskriftsmessig utført.Bilen må etterkontrolleres av et godkjent verksted/kontrollorgan. Der tar du feil. Alle bileiere kan reparere selv sin egen bil. Dvs bremser, styring og ellers alt som har med sikkerhet å gjøre. Det du kan få andre til å gjøre er alt utenom bremser, styring og ellers alt som har med sikkerhet å gjøre. Å få bilen kontrolert kommer frem på mangellappen. Ehh, hæ. Hva er det du pøver å si. Forsto ikke mye av den. Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 11. oktober 2004 Del Skrevet 11. oktober 2004 Fixer'nDer tar du feil. Alle bileiere kan reparere selv sin egen bil. Dvs bremser, styring og ellers alt som har med sikkerhet å gjøre. Det du kan få andre til å gjøre er alt utenom bremser, styring og ellers alt som har med sikkerhet å gjøre. Å få bilen kontrolert kommer frem på mangellappen. Det var vel i grunn det JarleW sa i sitt innlegg, var det ikke, bare med andre ord? Bilen må uansett etterkontrolleres på et verksted autorisert for å gjennomføre PKK hvis det foreligger mangler etter ordinær Periodisk. Nytter lite å fikse alt og tro bilen er OK uten etterkontroll. En venn av meg gjorde det og gikk på en smell under teknisk kontroll langs veien for en tid tilbake, ble noen timer i buss for hans del... Bilen må vel kun inn igjen for kontroll hvis det er mangler av type 2 eller 3. Lenke til kommentar
skinner Skrevet 11. oktober 2004 Del Skrevet 11. oktober 2004 Ja det er riktig det... Lenke til kommentar
toretang4 Skrevet 12. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2004 Har EU-kontrollørene avskiltingsmulighet? Hvis f.eks. jeg møter opp med ikke-godkjente dekk? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 12. oktober 2004 Del Skrevet 12. oktober 2004 (endret) Jeg tror ikke de lar deg rulle ut igjen hvis f.eks. kun venstre bremse bak fungerer eller noe. Jeg ble nekta å kjøre fra verkstedet etter jeg bare sånn tilfeldig ville at de skulle sjekke hvor mye som var igjen av bremseklossene. Men det var kommunebil på kommuneverksted da. (Var forresten bare litt igjen av selve jernet bremsebelegget hadde sittet på.) Endret 12. oktober 2004 av sedsberg Lenke til kommentar
Luke Lovegroove Skrevet 12. oktober 2004 Del Skrevet 12. oktober 2004 De avskilter deg ikke, men de sier nok at du ikke bør kjøre en meter til. Uansett, hva som feiler bilen din da? Jeg fikk en mangel lapp til min golf2 i sommer. + en prislapp på 8000 om de skulle fikse det. Jeg viste ingenting om bil, men jeg hadde ikke 8000, så jeg måtte ta saken i egne hender. Så det jeg gjorde: 1 - Lever mangellappen til et firma der de selger bildeler. Da finner de alle delene du trenger. Fiks så det du klarer selv. Er som oftest bare deler som skal skiftes ut. 2 - Spør på bil forum. Der er det ALLTID folk som vet hva du skal gjøre. 3 - Finn en kompis som kan litt om bil og få han til å hjelpe deg med resten. Gjør du dette, er du langt på vei. Lenke til kommentar
Opus Skrevet 12. oktober 2004 Del Skrevet 12. oktober 2004 (endret) 1= Skal repareres snarest, men krever ikke etterkontroll. 2= Må repareres innen 1 mnd. og vises til etterkontroll(koster ca.170,-) 3= Kjøreforbud. Bilen må reparers på stedet eller taues hjem/til annet verksted. 4= Kontroll kan ikke utføres(f.eks. CO måling hvis det er hull i eksosanlegget). pkt. 2,3 og 4 krever etterkontroll mao. Hvem som helst kan reparere feil/mangler som måtte dukke opp på eu-kontroll siden reparasjonen skal godkjennes av autorisert verksted på etterkontrollen. Verre er det ikke. Dette vet jeg av erfaring. Edit: leif Endret 12. oktober 2004 av Opus Lenke til kommentar
Fixer'n Skrevet 13. oktober 2004 Del Skrevet 13. oktober 2004 Du kan ikke reparere bilen til pappan din, det må han gjøre selv. Selv om han ikke har peiling. Så han må sette den inn på et atorisert verksted. Det gjelder alt som har med sikkerhet å gjøre. Men du kan godt reparere bilen din selv selv om du ikke har peiling. Å nå må du ikke ta dette feil da. jeg har ikke peiling om du kan eller ikke kan fixe det selv. Lenke til kommentar
trra Skrevet 13. oktober 2004 Del Skrevet 13. oktober 2004 Bare et spørsmål : Hvem kontrollerer at du har fiksa det selv?? Lenke til kommentar
Denethor Skrevet 14. oktober 2004 Del Skrevet 14. oktober 2004 Er det ikkje dei som først tok EU-kontroll (eller ein plass dei tar EU-kotroll) Lenke til kommentar
trra Skrevet 14. oktober 2004 Del Skrevet 14. oktober 2004 (endret) men hvordan kontrollerer de at det er DU som har fiksa bilen selv og ikke noen andre som du kjenner f.eks? løgndetektor? Endret 14. oktober 2004 av trra Lenke til kommentar
Luke Lovegroove Skrevet 14. oktober 2004 Del Skrevet 14. oktober 2004 men hvordan kontrollerer de at det er DU som har fiksa bilen selv og ikke noen andre som du kjenner f.eks? løgndetektor? hehe... Har hørt rykter om at det er installert løgndetektor på alle verksteder som eu godkjenner. Jauda... Nei seriøst. Det spiller da ingen rolle hvem som fikser bilen. Om du får katten din til å gjøre er bare helt konge. Så lenge feilene på mangellappen er fikset. Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 17. oktober 2004 Del Skrevet 17. oktober 2004 Luke Lovegroove Skrevet 14/10/2004 : 23:56 QUOTE (trra @ 14/10/2004 : 19:16) men hvordan kontrollerer de at det er DU som har fiksa bilen selv og ikke noen andre som du kjenner f.eks? løgndetektor? hehe... Har hørt rykter om at det er installert løgndetektor på alle verksteder som eu godkjenner. Jauda... Nei seriøst. Det spiller da ingen rolle hvem som fikser bilen. Om du får katten din til å gjøre er bare helt konge. Så lenge feilene på mangellappen er fikset. He he.. nei merkelig nok, det faktisk ikke forbudt for noen å gjøre hva som helst privat på biler, uavhengig av om det er far, sønn eller pus så lenge bilen er "i forskriftsmessig stand" ved visningen Får du katten til å mekke din bil, og pus glemmer splinten til bremseklossene, og du krasjer, går nok pus fri. Det er fortsatt ditt (bileiers) ansvar at bilen er i forsvarlig stand til en hver tid (med mindre katta er autorisert, og har gitt deg en kvittering) Det er jo blandt annet dette som er bileieres "sikkerhet" ved å bruke et godkjent verksted, er jo ikke forbudt å bruke ikke godkjente bakgårdsverksteder Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå