Gå til innhold

Reboot prob, Corsair minne + MSI K8T Neo


Zimon

Anbefalte innlegg

Heisann, kan godt hende at denne tråd passer i en annen kategori om så kan noen moderatorer flytte den? Den ble plassert i RAM kategori da jeg har mest mistanke om RAM problem.

 

Jeg har bygd opp en PC til en kamerat og han opplever at PC'en rebooter i tide og utide, mest utide da. ;) Håper at noen kan komme med ideer til å løse dette problemete, eller bekrefte om at dette kan være RAM feil.

 

Oppsettet er som følger:

Hovedkort = MSI K8T Neo-FSR (Link)

Minne = Corsair Value S PC3200 512MB (Link)

CPU = AMD Athlon 64 socket 754 2800+ (Link)

Skjermkort = Powercolor RAdeon 9600XT (Link) Ble egentlig kjøpt på datakjeden stovner.

 

Dette ble satt inn i ett Chieftec Dragon med 360W PSU, så det skulle holde det. Andre komponenter tror jeg ikke er årsak til dette problemet, men har alt klart.

 

PC'en ble satt opp med standard minne timings i BIOS, ergo ingen endring i frohold til default. BIOS er oppgradert til siste versjon (husker ikke versjons nummeret nå da jeg ikke sitter foran problem PC'en).

 

Problemet er at PC'en rebooter selv i Windows, men også når den jobber med spill f.eks. Tror ikke skjermkortet er problemet, men har ikke sjekket temp på det.

 

Spørsmålet mitt er egentlig, har noen erfaring på den minnebrikka der kontra det hovedkortet? Vet noen den beste timingen på minnet som kan prøves i BIOS? Evt har noen andre tips å komme med?

 

Takker på forhånd for hjelp. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Glemte å fortelle om CPU temp i posten over, tabbe. hehe

 

Husker ikke temp'en her nå, men både i BIOS og i MSI sitt eget program (MSI Core Center) for sjekk og overklokking så er tempten helt innenfor normalen. Jeg skal innom de som eier PC'en i kveld og kan sjekke BIOS versjon + CPU temp da. Evt sjekke om skjermkortet koker.

 

Men CPU temp skal være helt fin den. Men Kjøleren (Link) var trang å sette på, tenker da på når man skal skyve spaken for å låse den fast. Mere hard og trang enn nødvendig, men den kom på tilslutt.

Lenke til kommentar

Hallais.

 

Hadde tidligere tilsvarende/lignende problem med min PC.

Den rebootet eller gikk i blåskjerm etter noen timer, selv når ingen programmer var i gang. Den står på stort sett hele tiden.

 

Asus A7N8X-E Deluxe hovedkort, bios versjon 1101

AMD Athlon XP T.bred CPU 2200+

"Standard" CPU kjøler

Twinmos PC3200 512 MB (2 stk)

Dual Channel oppsett på RAM, 200 MHz FSB

WinXP SP1 engelsk

 

 

Det viste seg etterhvert at det faktisk var harddisken hvor OS'et er installert som var dårlig. Den hadde flere feil på filsystemet, og døde til slutt fullstendig. Det vil si at den faktisk ikke ville spinne opp når PC'en startet.

 

Skiftet HD, PC'en er nå stabil. Dette var en Hitachi (IBM) 40 GB, skal visst være en kjent sak at disse kan være noe dårlig.

 

Geirrs

Lenke til kommentar

Kan nok met sannsynlig utelukke HD feil grunnet at den WD 200GB 8MB S-ATA disken som ble kjøpt til PC'en dem har tryna og dødd fullstendig. Null liv i den og Feilkode 104 på WD sitt diagnose verktøy. Drive not Ready. Disken er prøvd i en annen PC og like død der.

 

Har satt inn en S-ATA Seagate 200GB 8MB disk og da fyrte alt opp igjen, men fortsatt ustabilt. Var ustabilt før og etter HD kræsj.

Lenke til kommentar

Update:

 

Hmmm mystisk på min kamerats PC. Først gikk en WD 200GB disk til der djevler gror. Nå har jaggu også en Seagate 200GB disk også dratt samme veien.... Begge S-ATA disker. Begynner å lure på om det kan være strømforsyningen eller hovedkortet som kverker diskene.

 

Kabinettet er Chieftec Dragon m/360W strømforsyning som følger med kabinettet. Og hovedkortet er MSI K8T Neo, socket 754 som nevt i poster over.

 

Noen som har erfaring på disse problemene?

 

Som nevnt så skulle jeg komme tilbake med litt info;

 

CPU tempt = 38-39grader celsius i BIOS.

System Temp = 42grader celsius

 

Memlock = Auto

Bank Interleaving = Auto

Burst Length = 8

Cas Latency = Auto

TRCD = Auto

TRAS = Auto

TRP = Auto

 

Disse verdier er standard BIOS verdier. Litt usikker på om alle har med minne å gjøre, har ikke søkt på google eller noe, da jeg ikke har tid akkuratt nå.

 

Skal hjem og sove, brygger på noe gruff. Trøtt og jævlig i kroppen, så skal bli godt å finne senga. Tidlig ja, men deilig. :)

 

Takker for alle mulige innspill. Stor mulighet at hele PC'en blir kjørt ned til komplett og la dem få titte litt på den. Det får tiden vise, vi får feilsøke litt til. Men begynner å få litt "fnatt" av problemstillingen her. ;) Utrolig irriterende å 2 disker, nå går jo dette på garanti da, men allikevel.

 

Takker for svar på forhånd. :)

Lenke til kommentar

Hei!

 

Inntresant dette...:) Har en kompis med dette oppsettet.

Pc ble kjøpt i ca mars 2004

 

 

Amd 64 3000+

512 mb corsair pc3200

Msi k8tneo

Maxtor 160 gb s-ata

sapphire radeon 9800 pro

 

 

Pc har vert tull med helt fra start med blå skjerm og reboting i tide og utide Hardisken sluttet å funke etter en uke. Etter bytte av ram brikke (hadde først twinmos pc 3200 512mb) sluttet problemet med reeboting. Systemet er nå dønn stabilt i 1-2 måneder og så får han full kræsj på hardisk. Dette har skjedd 3 ganger. Ingen problemer i forkant bare plutselig umulig å entre hardisken... :cry:

 

Hadde satt stor pris på tilbake mld på mulige feil:) :)

Lenke til kommentar

Hei Free Flyer

 

Hvordan kabinett og PSU sitter det i den PC'en som har fått disse symptomene?

Hos min kamerat så er det ett Chieftec Dragon med 360W PSU som følger med kabinettet.

 

Men høres ganske likt ut ja.

 

Kanskje S-ATA kontrollen på hovedkortet som knerter diskene?

 

Vet på forhånd at Twinmos er ofte ustabilt på ett socket 754 system, men har pratet med Komplett Support på telefon og de har ikke registrert noe kompabilitets problem med Corsair minne og dette MSI K8N hovedkortet.

 

Vi har kommet til det punktet at min samboer låner bilen min idag og sammen med venneparet vårt så kjører de PC'en ned til komplett og får dem til å feilsøke på den. Utfallet av dette kan jeg jo nevne her om man finner ut noe konkret om problemet. Hard disk nr 2 blir også sendt med dit, selv om den er kjøpt hos Datakjeden Stovner, slik at komplett kan se at den også er gåen. Sitter også ett powercolor 9600XT kort der som også er kjøpt på Datakjeden, men skjermkortet tviler jeg på at det er noe galt med.

 

I allefall, takker for info at flere sitter med lignende problem.

Lenke til kommentar

Broren min hadde et lignende problem også, men han har sluttet å bruke den pc'en. Likevel, når jeg prøvde å bygge en annen pc, så får jeg nå et problem med at den ikke vil starte.

 

Den står bare på i 4-15sek, før den skrur seg av igjen.

 

Noen som har vert borti dette?

Lenke til kommentar

Enig der, og ikke minst i vårt tilfelle så dør hardiskene fullstending. 2 stk 200GB S-ATA disker så langt.

 

Har diskene dine overlevd eller har de dødd 100% de også. Lyder som høres ut som lesearmen ikke beveger seg skikkelig, men ikke click of death lyden. ER litt snillere de vi har opplevd, men allikevel ikke snille nok til at man kan ta backup en gang.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Hei Free Flyer

 

Hvordan kabinett og PSU sitter det i den PC'en som har fått disse symptomene?

Hos min kamerat så er det ett Chieftec Dragon med 360W PSU som følger med kabinettet.

 

Men høres ganske likt ut ja.

 

Kanskje S-ATA kontrollen på hovedkortet som knerter diskene?

 

Vet på forhånd at Twinmos er ofte ustabilt på ett socket 754 system, men har pratet med Komplett Support på telefon og de har ikke registrert noe kompabilitets problem med Corsair minne og dette MSI K8N hovedkortet.

 

Vi har kommet til det punktet at min samboer låner bilen min idag og sammen med venneparet vårt så kjører de PC'en ned til komplett og får dem til å feilsøke på den. Utfallet av dette kan jeg jo nevne her om man finner ut noe konkret om problemet. Hard disk nr 2 blir også sendt med dit, selv om den er kjøpt hos Datakjeden Stovner, slik at komplett kan se at den også er gåen. Sitter også ett powercolor 9600XT kort der som også er kjøpt på Datakjeden, men skjermkortet tviler jeg på at det er noe galt med.

 

I allefall, takker for info at flere sitter med lignende problem.

Hei!

 

Venter i spenning på om dere har funnet ut noe? Har du levert utstyret til komplett?

Hadde satt stor pris på svar... :D

Lenke til kommentar

PC'en ble levert inn til komplett.no sitt kontor i Sandefjord og PC'en kom tilbake i posten i går. De har foretatt endel testing og stabilitets sjekk på dette, men i følgeskrivet så står det at hovedkort, PSU er blitt byttet. PSU ble målt bra, men byttet for å være sikker (flott gjort komplett :thumbup: ). Samt hard diskene er også blitt byttet.

 

Jeg har vært sykemeldt denne uka (magen har vært helt for JÆ.LIG, mye luft i tarm systemet som har slått meg fullstendig ut. Mage problem er skikkelig ille for det slår ut hele kroppen og hodet det, jeg hangler enda, men har blitt bedre.) Så jeg har selv ikke sett på PC'en nå, venneparet mitt har hentet den i går på posten og drev å formaterte og slikt i dag.

 

Tiden for da vite om PC'en er mere stabil eller ei. :)

 

(sorry om posten min her nå er rotete eller tungt skrevet. ER ikke i form enda og

hodet funker bare så som så).

Lenke til kommentar

Hei!

 

Har noe som kan minne om samme problemet..

 

Benyttet meg av Super-Weekend tilbudet til Komplett (bra tilbud), og bestilte meg noe greier; bl a MSI KT6V-LSR HK med S-ATA og VIAKT600, Corsair Value S PC3200, Maxtor DiamondMax 10 200GB S-ATA og et par andre, uvesentlige ting.

 

Installerte OS på Maxtor'en, og hei som det gikk unna! Det må jeg si, ble imponert over hastigheten! :) Men så skjedde det noe kjipt: det viste seg fort at systemet var ustabilt.

 

Har feilsøkt litt, prøvd meg med sikre innstillinger i BIOS og div div, men samme resultat - maskinen låste seg hver gang jeg skulle installere ekstra drivere (skjermkort, chipset osv).. Fanken heller, tenkte jeg, og smekka i gang en IDE-disk jeg har brukt til OS til nå.

 

Hva skjer så?

 

Etter oppstart, må jeg installere chipset osv (gidder ikke legge inn OS på nytt, bruker det gamle - jada, jeg vet det er latskap, men nå var jeg lei), og alt det der virker helt greit. Ingen låst PC mer.

 

MEN..

 

Hva begynner så å skje når jeg skal kopiere over ting og tang fra WDen til Maxtoren? Jo, blåskjerm! Gang etter gang! :realmad:

 

Såh, tenker jeg.. La oss skumme nettet og se etter om noen opplever samme problemene.. Jeg fant denne siden, tenkte som så: "hmmmm, interessant.." Så jeg begynte å skrive en reply til denne posten. Men hva skjer midt i skrivinga? Jo, blåskjerm!!! Svarte eff i hule helv.. Men vent litt.. Hva var den lyden? Jo fanken, Maxtoren stoppa idet blåskjermen kom opp! :wow: Dette var jo merkelig.. Men når jeg starter maskinen igjen, starter den også opp. Jaja, så er den ikke drept.. Ennå.. Men jeg kan jo ikke ha det sånn! Sender disken inn til Komplett, så får vi se..

 

Ettersom dere her skriver, så har dere hatt flere diskkrasj med S-ATA-disker. Kan det være noen sammenheng her? Noen som ser en rød tråd? Som Zimon sier, kan S-ATA diskkontrolleren knerte diskene? :huh:

 

Edit: Leif.

Endret av sssh
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...