Gå til innhold

Serial ATA? What's that all about?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

seriel ata, går ut på at man bytter ut dagens standard "paralell" ata.

vi vil få kabler inni toweret som er like tykke som en usb-kabel, men som vil klare å flytte 1,5GB/s.

det vil også bli slutt på prim master, prim slave, sec master og sec slave. alle tilkoblingene vil skje på en egen port på hk, i første runde er det snakk om fire enkelt stående tilkoblinger, hver med kun en enhet tilkoblet.

seriell ata vil bli lansert i tre generasjoner, den første med en maks overføringshastighet på 150MB/s, og 2. generasjon vil kunne overføre 300mb/s, mens 3. generasjon vil kunne overføre 600mb/s. dette er jo bare teoretiske hastigheter.

dette vil komme på alt du har inni toweret, harddiske, cd-rom'er, dvd-rom'er, cd-r, dvd-r osv osv

seriell ata har man snakket om i over to år, og det skal alltid komme "snart" (tid er relativt). den som lever får se :smile:

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-05-14 03:12, SirHartge skrev:

Har vært snakk om dette en stund. Men jeg tipper at dette tar en stund før vi får bytta det. Prisene blir vel litt stive vil jeg tro (?)

Ok, men da tror jeg at jeg kjøper meg en NW 1.6 likevel da... Etter en evt lansering tar d sikkert en god stund før oss fattige studenter har råd til noe sånt uansett...

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-05-14 15:06, MrLee skrev:

jeg har hørt at siden det er snakk om å bytte en ganske grunnleggende standard i markedet ut helt,

Det vil bli en overgang fase. MEd en gang seriall ata kommer vil jeg tro dette er for dyrt for oss studenter.. Men etter hvert vil prisene blir fornuftige..

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-05-13 21:25, dudsi skrev:

For å si det kort: Du vil like forskjellen fra dagens parallell-ATA :wink: ....men når den tid kommer så må du bytte ut hovedkort, harddisk og cd-rom osv., med enheter som støtter Serial-ATA.

Fra hardware.no's guide til harddisker

http://www.hardware.no/guider/harddisk/index6.html

"For de som måtte ønske Serial ATA på dagens maskiner, må en gå til innkjøp av S/ATA-kontrollere. Serial ATA er heldigvis bakoverkompatibelt med dagens ATA-enehter. Dette er mulig ved hjelp av spesielle adaptere."

[ Denne Melding var redigert av: hasund på 2002-05-19 00:30 ]

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-05-19 00:08, hasund skrev:

Quote:

Den 2002-05-13 21:25, dudsi skrev:

For å si det kort: Du vil like forskjellen fra dagens parallell-ATA :wink: ....men når den tid kommer så må du bytte ut hovedkort, harddisk og cd-rom osv., med enheter som støtter Serial-ATA.

Fra hardware.no's guide til harddisker

"For de som måtte ønske Serial ATA på dagens maskiner, må en gå til innkjøp av S/ATA-kontrollere. Serial ATA er heldigvis bakoverkompatibelt med dagens ATA-enehter. Dette er mulig ved hjelp av spesielle adaptere."

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: hasund på 2002-05-19 00:30 ]</font>

Men vil de gamle enhetene få noe utbytte av oppgraderingen selv om de bruker disse adapterne, eller vil de ha de samme begrensningene som "gamle" ATA?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...