SmoPe Skrevet 1. oktober 2004 Del Skrevet 1. oktober 2004 Er det ikke lettere å si hvor langt strekk du må ha og så kan vi si om det er mulig eller ikke. Lenke til kommentar
petterg Skrevet 1. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2004 Jeg prøver å få dette til å være en tråd hvor folk sier hvilke ERFARINGER de har på lange kabel strekk. Hvis jeg sier hvordan ting ligger ann i mitt spesielle tilfelle kommer folk bare til å diskutere ting jeg allerede vet. Lenke til kommentar
Signatur Skrevet 1. oktober 2004 Del Skrevet 1. oktober 2004 (endret) slettet Endret 1. oktober 2004 av Signatur Lenke til kommentar
dalri Skrevet 1. oktober 2004 Del Skrevet 1. oktober 2004 jeg har skjøtet tp kabel over til naboen flere plasser i snøvær og frost har den fungert supert. Kjøp deg en trommel på 305 meter skjermet cat 6 kabel, så fungerer det . Det lover jeg. Lenke til kommentar
slettet Skrevet 1. oktober 2004 Del Skrevet 1. oktober 2004 Eg har gjort det samme, men med Cat5e-kabel. -Ca. 80 meters strekk, og fem eller seks skjøter. Køyrde 100Mbit og full duplex utenproblem. Lenke til kommentar
tZar Skrevet 1. oktober 2004 Del Skrevet 1. oktober 2004 Du har muligheten til å bruke adsl standard også faktisk. Om du har to adsl-modemer som støtter å stå rygg-rygg, så burde ikke rekkevidden på nettverket være noe problem Lenke til kommentar
tøs Skrevet 1. oktober 2004 Del Skrevet 1. oktober 2004 (endret) Har greid å legge kabel på rundt 200meter. Dette blei litt i det meste laget, og måtte derfor sette nettverkskort og switch til 10full isteden for 100full. Edit: Ved lengre avstander, pleier vi å bruke vdsl modemer (2mbit). Disse går på telefon nettet (dvs trenger kun to ledere) og har en teoretisk grenes på 2 km TROR jeg.. Prisen ligger på 3500 + moms pr modem (du trenger to.. en i hver ende seff)... Endret 1. oktober 2004 av tøs Lenke til kommentar
bjorn.e Skrevet 1. oktober 2004 Del Skrevet 1. oktober 2004 får vel litt pepper siden eg kommer med _mer_ teori, men en cat5 kabel har en båndbredde på 100Mhz på 100 meter, cat6 har 250Mhz på 100 meter. <teori> Usikker på matten her nå (bandwidth product, bwp=f*l?), men regner ned det er så enkelt at du skal kunne klare 250 meter med 100Mhz og cat6 kabel, alt utover det er "flaks". Noen en annen var inne på så er også størrelsen på datapakkene (MTU) et problem med 100 meter 'grensa' men så lenge det er en 'point-to-point link' vil du ikkje få problemer med kollisjoner - og med mindre du har fancy'e GB-lankort så går det ikkje ann å bruke MTU over 1500 </teori> Lenke til kommentar
rvenes Skrevet 7. oktober 2004 Del Skrevet 7. oktober 2004 Dreiv og testa litt i kveld med lang tp kabel... På bildet er ikkje pluggene på, men det er dei no, står og pinger og pinger, skal stå i natt. Sjekk foresten den andre posten. Lenke til kommentar
erikindre Skrevet 8. oktober 2004 Del Skrevet 8. oktober 2004 (endret) Grunnen til at det er hundre meter som er grensen er tiden det tar for signalene å komme fram og tilbake. Er du sikker på dette? Da skulle man jo tro at 10mbit kunne strekkes mye lengre enn 100, og 1 gbit kortere enn 100 igjen. AtW Har egentlig ikke peiling på dette, men om det er Propagation delay som er problemet så kan det stemme. Transmission-delay som du mener kan de selvsagt ikke være nei. edit: fjernet tåpelig idé Endret 8. oktober 2004 av erikindre Lenke til kommentar
rvenes Skrevet 8. oktober 2004 Del Skrevet 8. oktober 2004 TTL har ikkje noke med det og gjere. TTL er kor mange routere og slik ip pakken kan være innom før den blir kasta vekk. Det må til ellrså hadde pakker som ikkje kjem fram gått i loop på internet for evig tid. Les meir her: http://forum.hardware.no/index.php?showtop...view=getnewpost Lenke til kommentar
Kurume Skrevet 8. oktober 2004 Del Skrevet 8. oktober 2004 Dreiv og testa litt i kveld med lang tp kabel... På bildet er ikkje pluggene på, men det er dei no, står og pinger og pinger, skal stå i natt. Sjekk foresten den andre posten. Hvor lang er denne kabelen??? Har lyst på en selv! Lenke til kommentar
rvenes Skrevet 8. oktober 2004 Del Skrevet 8. oktober 2004 Det er eg ikkje heilt sikker på, men den var 300 meter når den var ny. Har tatt litt av den. http://forum.hardware.no/index.php?showtop...view=getnewpost ein anna post om testinga av kabelen http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=114909&cks=SER http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=119967&cks=SER http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=120159&cks=SER Den siste er jo stp (shield twisted pair) Dei 2 andre er utp (unshield twisted pair) Lenke til kommentar
erikindre Skrevet 8. oktober 2004 Del Skrevet 8. oktober 2004 TTL har ikkje noke med det og gjere. TTL er kor mange routere og slik ip pakken kan være innom før den blir kasta vekk. Selvsagt, nå roter jeg fælt! Dette ble så flaut at jeg tror jeg må fjerne den kommentaren min fra forrige innlegg... Lenke til kommentar
TRB Skrevet 8. oktober 2004 Del Skrevet 8. oktober 2004 Jeg har ett strekk på 100 meter cat5 uskjermet. Av dette så er kanskje 60 meter nedgravd utendørs (10cm under bakken) og 10 meter ligger oppå bakken. I tillegg er den skjøtet 2 ganger pga. noe uheldig graving i hagen. Strekket fungerer fint på 10 Mbit full duplex, men ikke på 100 Mbit. Lenke til kommentar
rvenes Skrevet 8. oktober 2004 Del Skrevet 8. oktober 2004 (endret) feilposta! Endret 8. oktober 2004 av Cornel Lenke til kommentar
Azton Skrevet 8. oktober 2004 Del Skrevet 8. oktober 2004 (endret) Dette var et svar til Cornel som tydeligvis hadde feilposta Hvis du kortslutter to ledere i en ende, og måler motstanden, så kan du vel finne ut lengden? R = (Rho * l) / A R = Resistans Rho = Resitivitet (0.0175 med kobber) l = Lengde A = Areal (Tverrsnitt på lederene) Hvis du snur denne formelen med hensyn til l (lengde) så får du vel lengden Det blir vel L = (A * R) / (Rho * A) Er ikke sikker på om den snudde formelen er rett, men i teorien skal dette virke. Endret 8. oktober 2004 av Azton Lenke til kommentar
kengdal Skrevet 8. oktober 2004 Del Skrevet 8. oktober 2004 får vel litt pepper siden eg kommer med _mer_ teori, men en cat5 kabel har en båndbredde på 100Mhz på 100 meter, cat6 har 250Mhz på 100 meter. <teori> Usikker på matten her nå (bandwidth product, bwp=f*l?), men regner ned det er så enkelt at du skal kunne klare 250 meter med 100Mhz og cat6 kabel, alt utover det er "flaks". Dette har jeg lurt litt på jeg å. Har selv skjermet cat 7 kabel, lurer på hvor langt jeg kal strekkke denne? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå