Gå til innhold

Linux erstattes med Windows


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Du må jo nesten være spesielt interessert for å bruke linux. XP dekker alle mine behov og meir til, så eg treng ikkje Linux :)

Du må jo nesten være spesielt interessert for å bruke XP. Linux dekker alle mine behov og meir til, så eg treng ikkje XP :)

 

Spesielt interessert: les gamere og andre som trenger spesialisert programvare som bare kjører på windows.

 

 

Forresten: http://steve-parker.org/articles/others/stephenson/

En artig essay om datamaskiner og operativsystemer :)

Lenke til kommentar

Dersom f.eks. WineX hadde vært gratis eller kunne prøves en periode gratis, hadde det gjort det enklere for meg å erstatte Windows med Linux. Jeg har faktisk hatt det som mål ganske lenge, men noen programmer, som de jeg bruker til videoredigering, gjør at jeg må beholde Windows. I tillegg er ikke Linux-driverne til f.eks. ATI helt på høyde ennå. Det er også noen småting jeg synes Windows har gjort det bedre på og som jeg egentlig aldri har fått noen enkel måte å gjøre på av min tidligere kollega Herr Linuxekspert.

 

Opplegget med exe-filer i Windows synes jeg er genialt, mens jeg synes det er mer knotete i Linux da tilsvarende filer gjerne må startes med noe; dobbeltklikk holder ikke og de filene dét funker på (rpm f.eks.), legger inn programmene men det er totalt i bakgrunnen, man (jeg) har ingen kontroll om hvor de legger seg hen (/home/[meg] har jeg fortsått etterhvert) og veit heller ikke hvilken fil som starter programmet.

 

En annet ting er dette med montering av disker og rettigheter der. Jeg har slitt en del med f.eks. fat32-partisjoner som jeg vil har tilgang til. Rettighetssetting der har vært et mareritt og jeg har endt opp med chmod 777 ( = gi alle rettigheter til alle); det burde heller være slik at du kun kan montere opp disker som root men til gjengjeld har alle rettigheter på den disken dersom du ikke vil begrense det selv (slik som i Windows)

 

Men det skal sies at utifra det jeg har forstått av Linux, finner jeg det mye mer logisk oppbygd og at man kan gjøre ting på en langt mer effektiv måte. Du er heller ikke sperra av "brukervennligheten" som jeg synes WinXP (pro) er forpesta med. Alt-i-alt, har jeg et bedre inntrykk av Linux, men det må bli litt enklere å gjøre ting (som det med "exe"-filer). For en bruker som bare skal jobbe med enkle applikasjoner (altså mannen i gata), er Linux-distroer som Mandrake helt ypperlige. For de av oss som er relativt teknisk gode med Windows og som derfor vil gjøre mer med PC'en enn mannen i gata, har Linux fortsatt litt for høy terskel siden vi er vant til å finne ut av ting på egen hånd etter relativt kort tid. Tålmodighet eller ei, faktum er at de fleste vil skjønne ting så raskt som mulig...

Lenke til kommentar

Mine betraktninger:

 

Linux sin fordel:

-Større grad av mulighet til å skreddersy kraftige verktøy og automatisere oppgaver.

 

Linux sine ulemper:

-Drivere

-Færre applikasjoner

-Litt mer tungvint å gjøre en oppgave.

 

For å oppsumere litt klarere. Jeg vil ha løst ett problem. I windows får jeg løst problemet nesten slik jeg vil, kjapt og enkelt. I linux får jeg løst det akkurat slik jeg vil etter en del jobb.

 

Men jeg må innrømme at min erfaringer er begrenset, så ta det som det det er.

 

AtW

Lenke til kommentar

Punkt 1: winex finnes i CVS-utgave. http://wiki.terrasque.mine.nu/phpwiki?pagename=CVS

 

Windows bruker .exe, linux bruker +x (execute). En smaks-sak, egentlig. Hos meg fungerer det fint å klikke på executables, kanskje konqueror. Og det at du ikke har oversikt..

En av pakkebehandleren sine jobber er nettopp det, å holde oversikt over hvem hva hvor. Hvilke pakker som har hvilke filer, at pakker ikke overskriver noe som allerede er, at pakker kan fjernes helt. For eksempel "rpm -qf <fil>" vil vise hvilken pakke som installerte den filen. "rpm -ql <pakke>" viser hvilke filer en pakke har installert. Og "rpm -e <pakke>" vil fjerne den.

 

Når hadde du sist så god oversikt over for eksempel Microsoft Office?

 

"Det burde heller være slik at du kun kan montere opp disker som root men til gjengjeld har alle rettigheter på den disken dersom du ikke vil begrense det selv (slik som i Windows)"

 

Er det ikke det du har gjort da? Gitt 777, som betyr at alle har rettigheter?

 

"For de av oss som er relativt teknisk gode med Windows og som derfor vil gjøre mer med PC'en enn mannen i gata, har Linux fortsatt litt for høy terskel siden vi er vant til å finne ut av ting på egen hånd etter relativt kort tid. Tålmodighet eller ei, faktum er at de fleste vil skjønne ting så raskt som mulig..."

 

Det morsomme her er at alle windows powerusers forventer at de skal lære linux på noen dager. Hvor lang tid brukte de på å lære seg windows så bra som de kan det nå? Flere år, vil jeg tippe.

For en som starter på bar bakke, så tror jeg at linux faktisk vil være enklere å lære skikkelig enn windows, fordi det er mer oversiktlig og bedre dokumentert. Det at man er windows poweruser er faktisk en hindring her, siden man først må glemme en god del man har lært, og begynne på nytt igjen. Og det tror jeg er tungt/vanskelig for mange.

 

Men det er egentlig ikke noe man kan klandre linux for. Linux er tross alt bygd på ideer som var gjennomtestet og finpusset allerede før MS-DOS kom ut. Kanskje man kunne klandre microsoft for å gå sine egne veier?

Lenke til kommentar

"For å oppsumere litt klarere. Jeg vil ha løst ett problem. I windows får jeg løst problemet nesten slik jeg vil, kjapt og enkelt. I linux får jeg løst det akkurat slik jeg vil etter en del jobb. "

 

Hihihi :-)

 

La oss si at du har en tekst fil med 300 personer i. Format:

 

Fornavn Etternavn<tab>uviktig info

 

La oss si at du skal ha en liste med brukernavn til de, laget fra første bokstav i fornavn + etternavn. (Har faktisk gjort lignende ting et par ganger)

 

Her er hva jeg ville gjort:

cat fil | cut -f 1 | sed 's/^\(.\)\(.*\ \)\(.\)\(.*\)/\1\2\3\4\t\1\3\4/' | sort > fil2

 

Skremmende? Hvis du ikke kan det, ja. Vanskelig? Egentlig ikke.

 

Dette er bare et eksempel på et problem, og løsningen på det. Er dårlig skrevet siden jeg ikke gadd å bruke tid på det :-)

Lenke til kommentar
"For å oppsumere litt klarere. Jeg vil ha løst ett problem. I windows får jeg løst problemet nesten slik jeg vil, kjapt og enkelt. I linux får jeg løst det akkurat slik jeg vil etter en del jobb. "

 

Hihihi :-)

 

La oss si at du har en tekst fil med 300 personer i. Format:

 

Fornavn Etternavn<tab>uviktig info

 

La oss si at du skal ha en liste med brukernavn til de, laget fra første bokstav i fornavn + etternavn. (Har faktisk gjort lignende ting et par ganger)

 

Her er hva jeg ville gjort:

cat fil | cut -f 1 | sed 's/^\(.\)\(.*\ \)\(.\)\(.*\)/\1\2\3\4\t\1\3\4/' | sort > fil2

 

Skremmende? Hvis du ikke kan det, ja. Vanskelig? Egentlig ikke.

 

Dette er bare et eksempel på et problem, og løsningen på det. Er dårlig skrevet siden jeg ikke gadd å bruke tid på det :-)

Jepp, som jeg sa, automatisering av oppgaver er ofte lettere i linux. Ihvertfall manipulering av tekst, filnavn o.l. Men det er endel annet som jeg synes er mer tungvint, selv om man ofte får en bra og skreddersydd løsning til slutt.

 

AtW

Lenke til kommentar
Hvem som er "best" er en ting, men monopol er aldri bra, og så fort det er "mange nok" spill tittler på linux så bytter jeg tvert.

 

Mitt problem er også at det finnes 1000 linux'er der ute, og å finne ut hvem av dem som passer til mitt bruk blir en jobb i selv. Dette regner jeg med at kommer til å jevne seg ut og at folk generelt om noen år er mere beviste og kunnskapsrike når det gjelder data, som igjen gjør at Microsoft må bli endel bedre på stabelitet for at de vil kunne overleve.

 

 

 

Om ti år skal ikke Windows ha mye kødd med virus o.l. for at folk er dritt lei sp1 sp2 sp3 sp4 sp5 og sp6, og til slutt benytter seg av et annet OS.

 

Om det er linux basert eller noe helt annet får tiden vise.

 

 

Dette er kun min mening og om noen synes dette er teit så prøv å finn meg om ti år så kan vi ta det da :)  :thumbup:

Trenden er at folk som bruker data blir mindre og mindre tekniske. Et enkelt brukergrensesnitt betyr alt for om en ikke teknisk person skal ta i bruk data.

 

Hvis Linux er så bra så skjønnner ikke jeg hvorfor linux ikke har større utbredelse.

 

Hvis du kjører den og den versjonen av linux så fungerer det og det programmet utmerket. Slike ting gjør at linux ikke holder mål. Sikkert greit nok på skoler og slikt men hvis en person vil ha litt frihet uten for mange problemer er windows tingen.

Lenke til kommentar
Hvem som er "best" er en ting, men monopol er aldri bra, og så fort det er "mange nok" spill tittler på linux så bytter jeg tvert.

 

Mitt problem er også at det finnes 1000 linux'er der ute, og å finne ut hvem av dem som passer til mitt bruk blir en jobb i selv. Dette regner jeg med at kommer til å jevne seg ut og at folk generelt om noen år er mere beviste og kunnskapsrike når det gjelder data, som igjen gjør at Microsoft må bli endel bedre på stabelitet for at de vil kunne overleve.

 

 

 

Om ti år skal ikke Windows ha mye kødd med virus o.l. for at folk er dritt lei sp1 sp2 sp3 sp4 sp5 og sp6, og til slutt benytter seg av et annet OS.

 

Om det er linux basert eller noe helt annet får tiden vise.

 

 

Dette er kun min mening og om noen synes dette er teit så prøv å finn meg om ti år så kan vi ta det da :)  :thumbup:

Trenden er at folk som bruker data blir mindre og mindre tekniske. Et enkelt brukergrensesnitt betyr alt for om en ikke teknisk person skal ta i bruk data.

 

Hvis Linux er så bra så skjønnner ikke jeg hvorfor linux ikke har større utbredelse.

 

Hvis du kjører den og den versjonen av linux så fungerer det og det programmet utmerket. Slike ting gjør at linux ikke holder mål. Sikkert greit nok på skoler og slikt men hvis en person vil ha litt frihet uten for mange problemer er windows tingen.

"Ingen" bruker linux fordi "ingen" bruker det. Fordi mange tenker slik som deg.

 

Og det med forskjellige versjoner av linux, og kjøre det eller det.. Vil ikke si at det er noe verre enn windows-verdnen. Husker du 3.1 -> win 95? win95 -> win2000? Og nå senest, xp sp2. Hvis det er slikt et ikke-problem, hvorfor popper det opp i hytt og gevær med "Now winxp sp2 compatible" versjoner av programmer? Sannheten er at for å få ting til å gå framover, så trenger man forandringer nå og da. Linux har her en stor fordel med at ting er open source og gratis, så oppgradering til nyeste versjon av programmer er raskt og billig.

Lenke til kommentar

Hvis vi holder oss til dagens situasjon som er windows xp (sp2) som jeg kjører selv så har jeg ikke hatt noen kompabilitets problemer med de programmene jeg kjører. Enkelte problemer vet jeg det har vært men de har blitt blåst opp av nyhetsmedier til de grader.

 

Å sammenligne kompabilitets problemer på windows og linux er bak mål synes jeg.

 

Fordelen med linux er at de er gratis, selv om dette også bare er til en viss grad i dag.

Lenke til kommentar

Ser veldig mange her fokuserer på bruk. Det er ikke egentlig et så stort problem med Linux, har satt opp en til mor og far (de har en Windows-maskin også og har valget), og de liker Linux godt begge to. Masse kabaler og småspill og annet rart, en grei nettleser osv.

 

Der hvor Linux mangler noe (for å være korrekt, alle Linux-distribusjoner jeg har vært borti, har ikke noe med Linux-kjernen å gjøre) er enkle administrasjonsverktøy. Da snakker jeg mest om banale ting som å koble til printer, USB-dingsebomser, ny harddisk og andre ting som folk flest driver med. Jeg trenger de ikke. Alle Linux-hackere som kunne programmert dem trenger de ikke. Bedrifter har proffe IT-folk, de trenger det ikke.

 

Jeg tror Linux har en stor fremtid på business-desktopen. Sentral administrasjon og ofte få standard programmer vil være inngangsporten til desktop-markedet. Så vil resten komme etter hvert.

 

Kjella

Lenke til kommentar

"Å sammenligne kompabilitets problemer på windows og linux er bak mål synes jeg. "

 

Jasså. Og hvor mange års erfaring har du til å bygge opp den påstanden med? Hvor mye kunnskap har du på det feltet? Har du annen dokumentasjon for den påstanden?

 

"Hvis du kjører den og den versjonen av linux så fungerer det og det programmet utmerket" -Det eneste jeg har merket av dette er Novell's consoleone java dings, som er laget spesifikt for redhat sin konfigurasjon. Ellers bruker jeg debian, og dems pakkesystem, med over 10.000 forskjellige programmer i, alle lett tilgjengelige via apt-systemet. (Som i praksis betyr; install: apt-get install <program> - Fjerning: apt-get remove <program> - søk: apt-cache search <whatever> -- eller hvis man er spesielt lat, eller har kommandofobi(mange windows folk har det - I blame DOS) så har man grafiske systemer, som for eksempel synaptic eller kpackage)

 

Hmm, en ting til jeg kom på. Loki-spillene (spill portet av loki games, firmaet er nå konkurs) har en smule problemer nå, fordi deler av de trenger gamle glibc. Ikke noen store problemer, det finns veier rundt det, men litt irriterende. Omtrent som skifte mellom win9x og win2k.

Lenke til kommentar
Hvis Linux er så bra så skjønnner ikke jeg hvorfor linux ikke har større utbredelse.

Fordi Microsoft er et kommersiellt selskap med komersielle interesser. Linux har ikke hatt lange tradisjoner med PR og OEM-kontrakter....

Hvis du kjører den og den versjonen av linux så fungerer det og det programmet utmerket. Slike ting gjør at linux ikke holder mål. Sikkert greit nok på skoler og slikt men hvis en person vil ha litt frihet uten for mange problemer er windows tingen.
Hvor har du det fra? Jeg har aldri erfart det problemet. Så klart, om man velger en distribusjon bør man bruke pakker beregnet for den distribusjonen, men bortsett fra det fungerer de fleste program på tvers av distroer...
Lenke til kommentar
"Å sammenligne kompabilitets problemer på windows og linux er bak mål synes jeg. "

 

Jasså. Og hvor mange års erfaring har du til å bygge opp den påstanden med? Hvor mye kunnskap har du på det feltet? Har du annen dokumentasjon for den påstanden?

 

"Hvis du kjører den og den versjonen av linux så fungerer det og det programmet utmerket" -Det eneste jeg har merket av dette er Novell's consoleone java dings, som er laget spesifikt for redhat sin konfigurasjon. Ellers bruker jeg debian, og dems pakkesystem, med over 10.000 forskjellige programmer i, alle lett tilgjengelige via apt-systemet. (Som i praksis betyr; install: apt-get install <program> - Fjerning: apt-get remove <program> - søk: apt-cache search <whatever> -- eller hvis man er spesielt lat, eller har kommandofobi(mange windows folk har det - I blame DOS) så har man grafiske systemer, som for eksempel synaptic eller kpackage)

 

Hmm, en ting til jeg kom på. Loki-spillene (spill portet av loki games, firmaet er nå konkurs) har en smule problemer nå, fordi deler av de trenger gamle glibc. Ikke noen store problemer, det finns veier rundt det, men litt irriterende. Omtrent som skifte mellom win9x og win2k.

Når jeg snakker om kompabilitet mener jeg typiske applikasjoner som er vanlige å bruke på datamaskiner. Spill er en slik type applikasjon. Hvem gidder å vente flere måneder på et spill som allerede lansert på windows. Veldig få produsenter prioriterer linux.

 

En ting til:

Hvilke fordeler har et command interface i forhold til et grafisk interface?

Jeg for min del klarer ikke å se en eneste fordel

Endret av tt22
Lenke til kommentar
En ting til:

Hvilke fordeler har et command interface i forhold til et grafisk interface?

Jeg for min del klarer ikke å se en eneste fordel

Et skikkelig kommandolinje-grensesnitt har flere fordeler, selv om det finnes mange brukere som ikke har behov for dem:

 

* Det er _raskt_. Folk som har skikkelig snøring på touch-metoden kan eksekvere kommandoer mye kjappere via kommandolinjen enn gjennom klikking.

 

* Det er _fleksibelt_. Kommandoer kan ha flere titalls parametere, og da tar det lang tid dersom man skal sitte å klikke seg fram til nøyaktig den kombinasjonen man trenger. Det er enklere å fore inn parametrene selv, evt. opprette skreddersydde aliaser og småskript for kommandoer man bruker ofte.

 

* Kommandolinje krever jo også langt færre ressurser enn et grafisk grensesnitt - det er ikke noen vits i å kjøre GUI på f.eks. en server.

Lenke til kommentar

Å pipe sammen kommandoer er som å bygge lego :-) Du tar de tingene du trenger, og setter dem sammen just so. I GUI har du et program til det, et program til det, et program til det. I linux shell er det mer en haug med byggeklosser man setter sammen etter behov, noe som gjør det utrolig kraftig og fleksibelt.

 

Også har vi selvfølgelig regex! Regex, regular expressions, er et slags språk som er beregnet på å matche tekst-mønstre, er en ekstremt kraftig sak, og er bygd inn i nesten hele linux, og da spesielt kommando-linjen. Dette, kombinert med den modulære oppbygningen, gjør kommandolinjen til et veldig kraftig verktøy.

 

For eksempel, et triks jeg ofte bruker kombinerer scp (kopierer filer mellom pc'er på et nettverk eller internett) og locate (søk etter filer).

 

scp "`locate <filnavn pattern>`" ip:folder

 

Det som skjer her er at først kjører den det som er inni ``, her locate <fil>, og returnere det som en del av kommandoen. Så hvis "locate coolscript.py" gir /home/terra/misc/stuff/test/python/Das Test/coolscript.py, så vil kommandoen for scp se slik ut:

 

scp "/home/terra/misc/stuff/test/python/Das Test/coolscript.py" ip:folder

 

og den vil kopierer over til andre maskina, forutsatt at jeg har lov til det. Jeg trenger ikke engang bry meg med hvor på harddisken filen ligger. Tar et par sekunder å skrive og.

 

Og det er bare enda et enkelt eksempel. Hvis jeg ville kunne jeg brukt pipes inni `` for å viderebehandle resultatene jeg fikk fra locate, osb osb. Bare fantasien og hva du har giddet og lært deg som setter grenser for hva du kan gjøre :-)

Endret av Terrasque
Lenke til kommentar

Om Linux skal kunne fungere for "folk flest" bør installasjon av program/drivere bli enklere. Det er ikke noe stort hokuspokus nå heller, men i forhold til Windows hvor du laster ned ei fil og dobbeltklikker på den er det avansert. Spesielt vil jeg tro at installasjon av drivere kan være et mareritt for mange. Folk vil ikke måtte knote med kompilering osv.

 

.rpm har gjort mye for å gjøre installasjon av programmer enklere, men det er ikke alt som er å oppdrive i en .rpm til sin distro.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...