Atler Skrevet 30. september 2004 Del Skrevet 30. september 2004 Hei alle sammen. Jeg er meget interessert i å komme i kontakt med eiere av SONY ERICSSON mobiltelefoner som er blitt utsatt for såkalte fuktskader de siste fem årene. Da undertegnede mf. mener å se at der er mulig SONY ERICSSON faktisk har det juridiske ansvaret for slike fuktskader. For å utrede dette, søkes det herved kontakt med de der har en eller flere telefoner liggende helst med: - Kvittering på kjøpet - bilde av fuktskaden/ verkstedsrapport - Selve telefonen Det er også av stor interesse bare å se selve bildet av fuktskaden. Dersom man syntes at disse sakene vedrørende såkalte fuktskader er på kanten av både lovverket og moral/ etikk, så vennligst hjelp oss med å anskaffe data som til slutt vil kunne anvendes som bevismateriale i en tenkt rettsak. Det er også mulig å forslå en pris for en slik pakke med kvittering, en verkstedrapport/ bilde og telefon(DER IKKE VIRKER), for en symbolsk sum. Mvh Atle Lenke til kommentar
Dinsdale Skrevet 30. september 2004 Del Skrevet 30. september 2004 Jobber du for Nokia eller :!: Neida. Hva er planen din og formålet ditt egentlig. Er du bare en god samaritan som har dårlige erfaringer med SE, og derfor vil hjelpe andre og mobilisere? Og hva har du funnet ut i forhold til juridisk ansvar? Lenke til kommentar
Habla Skrevet 30. september 2004 Del Skrevet 30. september 2004 (endret) Atle... Hva er det du pønsker på for noe dumt nå? Har du et skoleprosjekt på gang nå eller noe i den retningen... :-) Denne tråden skal bli morsom og følge. Endret 30. september 2004 av Habla Lenke til kommentar
Atler Skrevet 30. september 2004 Forfatter Del Skrevet 30. september 2004 Replikk til Dinsdale... Jeg jobber ikke for noen annet en meg selv, gudsjelov. Selve detaljene i saken vil jeg nok være tjent med å holde for meg selv, men som du indikerer, er det uten tvil et høyst idealistisk preg over saken, og at den er klart i tråd med forbrukeren, altså deg, meg og våres interesse. Ønsket er å probe hvorvidt det er mulig via dette mediet å komme i besittelse av slike saker, der er beskrevet i første innlegg. Replikk til Habla... Ingen kommentar;-) Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 30. september 2004 Del Skrevet 30. september 2004 Kan eg spørre kvifor SE og ikkje Nokia? Då alle som har jobba i mobilbutikker har sett ganske mange Nokia med fuktskader, mens SE (og ericsson) har vore repersentert mindre (både antall og sansynlegvis statistisk) mvh JanEirik Lenke til kommentar
Atler Skrevet 30. september 2004 Forfatter Del Skrevet 30. september 2004 Ser poenget ditt. Vel... Nokia har uten tvil et stort, stort problem, det vil si Nokias kunder har det, da Nokia selv sannsynligvis har milionfortjeneste på fuktskader world wide. Bransjen isolert sett har alt å tjene på at en telefon går i stykker og at kunden må kjøpe ny. spesiellt i og med at de ikke erkjenner noen form for ansvar for slike saker og at folk dermed blir tvunget til å putte inn nye friske kroner i industrien. Men min interesse er altså rettet mot SE, og det begrunnes enkelt og greit med at man må starte et sted. I dette tilfellet starter ting altså med SE, og ikke Nokia. Men husk at en slik sak, om kjørt gjennom rettssystemet, vil skape presedens også for Nokia om det skulle vise seg at der foreligger et grunnlag for å holde produsenter jurdisk ansvarlig for fuktskader, kansje grunnet telefonens konstruksjon, en eller flere konstruksjonfeil, at det åpenbart ikke er gjort tiltak for å redusere fuktskader og/ eller at det kan foreligge grunner til å tro at telefoner konstrueres slik at de er høyt eksponert for fuktskader, da med tanke på at bransjen eller de ledenede produsentene tjener gode penger på fuktskader generellt. Det er derfor nærliggende å spørre dere som er bak disken, og som har førstehåndsinformasjon, om hvor stort dette tallet er i Norge isolert sett. Et tenkt regnestykke kunne da se slik ut: Antall solgte enheter i Norge 2003 1,6 millioner telefoner(?) Antall prosentuellt av disse som går i stykker Antall prosentuellt av de igjen som går i stykker som der påvises fuktskader Det tallet man da får er altså meromsettningen som oppstår grunnet fuktproblemet. Jeg tror det er mye penger og jeg utfordrer dere til å kommentere dette tallet, som setter ting i riktig perspektiv. Man kan også regne på solgte 2003 mobiler, igjen, hvor mange av de som ryker i år, og hvor stor andel av disse er med såkalte fuktskader. Kom igjen da gutter... Gi meg litt tall:-) Lenke til kommentar
Mobildude Skrevet 30. september 2004 Del Skrevet 30. september 2004 Min erfaring er at fuktskader ikke er så voldsomt som noen vil ha det til...og påstå at produsentene lager ett produkt sånn at det er spesiellt utsatt for fukt er jo helt på jorde etter min mening, produsentent skyter seg selv i foten da... Lenke til kommentar
Atler Skrevet 30. september 2004 Forfatter Del Skrevet 30. september 2004 Klart det virker helt sykt, men det er altså uimotsigelig slik at de har en enorm ekstra omsettning grunnet dette, eller mere direkte sagt, profitmotivet er til stede;-) Så hvordan kan du påstå at dette er et overdrevet problem? Er det fordi du selv ikke har vært skadelidende? Hva med alle de som har tatt et faktisk tap grunnet denne problematikken? Tror du at de som enkelt individer er i nærhete av enig med deg? Not;-) Det er vel kansje sånn at du må føle dette på kroppen selv, før du ser problemet. Men du går vel med mobilen i plastikkpose på regnværsdager du da? Er det sånn du slipper unna? Selv er jeg en aktiv person der oppholder seg mye utendørs da, og jeg sliter med at mine telefoner går til helv... med fuktproblemet. Gang på gang. Så sånn er det. Den enes død, den andres brød:-) Lenke til kommentar
Mobildude Skrevet 30. september 2004 Del Skrevet 30. september 2004 (endret) Vel jeg har drevet med salg av mobiler i 8 år nå og mener jeg har en viss peil på hva som er problemene....og jeg har følt problemen når kunder har hatt de problemen....prøver så godt jeg kan å yte service men når det er synelig at den er utsatt for ting som f.eks fukt eller slag så er ikke det i hendhold til det de skal tåle...det er tross alt fin elektronikk vi snakker om som er følsomme mot fukt og den slags...det står jo klart i bruksanvisnigen som følger med mobilen..og jeg ser ofte folk som går og prater i mobilen i regn, og det vet vel de fleste at kan skade mobilen.. Endret 30. september 2004 av Mobildude Lenke til kommentar
Atler Skrevet 30. september 2004 Forfatter Del Skrevet 30. september 2004 siden du eksponerer deg som en såkalt fagmann, må jeg si at dette blir reneste tøyset fra din side. Klart fukt er et stort problem. Ikke for deg, ikke for industrien som tjener ekstra penger på det, men for enkeltindividene som blir utsatt for det, altså de som betaler regninga til slutt... Gjerne for andre og tredje gang. Så dine spesialistutsagn for stå for din regning. Jeg tviler på at du finner noen som ikke kan se seg enig i at det du sier er skjære sprøyt og at du her snakker mot bedre vitende, da det er alment kjendt, meget omtalt og debattert i inn og utland, at fuktskader er særdeles hyppige forekommende på mobiltelefoner og dermed et PROBLEM for forbrukerene. Så at et problem er et problem kan vi vel enes om? Eller hur, Dude? Lenke til kommentar
Mobildude Skrevet 30. september 2004 Del Skrevet 30. september 2004 Vel jeg snakker utifra min erfaring og den er det at fuktskader ikke er ett så stort problem i forhold til feil på mobiler...men allt jeg sier er jo bare sprøyt... Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 30. september 2004 Del Skrevet 30. september 2004 Klart fukt er et stort problem. Ikke for deg, ikke for industrien som tjener ekstra penger på det, men for enkeltindividene som blir utsatt for det, altså de som betaler regninga til slutt...Men hvis produsentene lager bedre telefoner som tåler mer og bruker mer penger på garanti- og reklamasjoner, så må de ta mer betalt for produktene. Og da blir det fortsatt kunden som må betale..... ... at fuktskader er særdeles hyppige forekommende på mobiltelefoner ...Hva er egentlig særdeles hyppig? Det høres ut som at det gjelder nesten alle telefoner, og det er ikke riktig. Etter responsen på denne tråden så langt, ser det ikke ut til å være noe problem i det hele tatt.... Min erfaring er at feil p.g.a. slag- og støtskader forkommer nesten like hyppig som fuktskader. Lenke til kommentar
Habla Skrevet 30. september 2004 Del Skrevet 30. september 2004 (endret) Hvis du er så aktiv bruker utendørs så tar du vel konsekvensen av det å kjøper deg en sprutsikker, støtsikker og støvsikker mobil. Feks. Siemens M65. Hvis du er så opplyst om problemet så er det rart at du går i den samme hullet gang etter gang. Endret 6. oktober 2004 av Habla Lenke til kommentar
Sir_cruz Skrevet 30. september 2004 Del Skrevet 30. september 2004 Jeg har en SE T630 ser dere krangler litt her, orker ikke innvolvere meg så jeg bare sier at jeg har en BTW: den har ligget i vann ca. 1-2 sec. ferskvann Og den funker ikke, den lyser i joysticken når jeg lader den da Kan det være batteret tror ikke tlf en skal bli så skada av litt vann. Noen av de gamle mobilene mine (eller en av) mistet jeg i bassenget hoppet etter skylde den i springen tok den med ut tørket den i sola, vips så funket den mens min N3650 ble ødelakt av funkt i lomma mi på en sol skins dag... (sa elkjøp) Lenke til kommentar
Atler Skrevet 30. september 2004 Forfatter Del Skrevet 30. september 2004 Jeg ser at det ivres stort i det å fastlå at det såkalte fuktproblemet, nå også beskrevet som væske problemet. Lenge før noen visste hva en mobil var, var det regn og fukt i denne verden. Det er kjendt og akseptert. Så kom mobiltelefonen og den ble født inn i verden som tildels består av fludium, såsom vann, der finnes i så og si alt. De første som kom, bla Norskproduserte modeller, var faktisk vanntett. Ja så vanntette at de faktisk kunne anvendes under vann:-) Tro det eller ei. Så ble mobiler allemannseie. Som med så mye annet, har kvalitetens rast nedover, til det nivået vi er i dag, der produsentene mener at vi skal tilpasse oss naturens forhold der har vært her siden tidenes morgen og ikke telefonene. Vann, væske, fukt... kall det hva du vil... Det har alltid vært her og kommer høyst sannsynligvis til å bli her også i fremtiden. På tross av tildels lite dårlige begrunnende protester mot at fuktproblemet, som det heter, eksisterer, så kan jeg tilegge følgende om saken. Det er en sann melkeku for hele bransjen, enten man er verksted, forhandler eller produsent. Når en telefon kneler grunnet fukt, tjener verkstedet 300 kroner kansje på å fastslå fuktskaden, butikken tjener på salg av en ny telefon, og det gjør følgelig også produsenten. Altså har alle disse tre aktørene gode økonomiske grunner til å fremme illusjonen om at dette ikke er et problem. Slik sett har man en kollektiv interesse som jeg tror preger innleggene her i sakens annledning. Jeg tok meg for ordens skyld en tur ut på nett, gikk inn på noen chatkanaler og spurte de som interesserer meg mest å høre fra da. Nemlig de som har opplevd problemet der påstås å nærmest være ikke eksisterende, og der var det litt andre ting som kom frem. Når man vet at man ikke gjør som en eller annen her påsto at folk gjør, altså å bruke telefonen ute i regnvær. Habla skriver: "Det har ikke havnet der pga. at produktet ikke har vært i nærheten av en vannkilde. Forbrukeren har vært uforsiktig med produktet sitt og eksponerte den for veske." Altså... Veske omgir oss så og si på alle kanter. Man eksponerer altså telefonen for væske fra første sekund man tar i den. Det er altså ikke snakk om væske, men graden av fukt i luften feks. Det er selfølgelig fullt mulig å lage en telefon som tåler dette, som feks Siemens 65 eller hva en heter. Og vi vil alle ha det. Men... det syntes for meg å være slik at mobilprodusenter ikke tar de mest nærliggende skritt for å sikre mobiler mot fukt. Så la oss hypotetisk sett si at dette lot seg gjøre å løse enkelt! At det fantes løsninger, men at de ikke taes i bruk. så vil man stille seg spørsmålet om hvorfor det er slik. Svaret er klart. Bransjen tjener fett på problemet. Jeg skjønner godt de som har kommersielle interesser i dette i form av inntekter på problemet. At de gjerne tar til ordet for at det ikke er noe problem. Og de har helt rett. For DEM er det ikke noe problem. Tvert om. Det er en gode. Et privilegie basert på at forbrukere der anvender en telefon normalt skal måtte kunne oppleve å bli fratatt sine rettigheter i henhold til kjøpsloven, grunnet normal bruk av telefonen. Er det slik at man ikke skal svare i telefonen på regnværsdager eller når det snør? Jeg forutsetter at disse værforhold rammer oss nordmenn gansje jevnlig over det ganske land. Om man danser salsa og er svett, skal man da pakke mobilen inn i plast og la den være der? finnes det ikke enkle teknologier som kan bedre dette? Klart det gjør. Min påstand er at evnen til å gjøre noe med det er der, men at viljen mangler. siemens har skjønnt dette og levert en telefon som kansje holder mål for generellt bruk for en generell forbruker, altså en som oppholder seg i variable klimaer. Det forundrer meg litt at problemet minimaliseres, men så er det vel kansje bransjefolk som forsøksvis leverer svar her også;-) Tilbake til saken... Er det noen som har en eller flere telefoner liggende med fuktskader, kvittering for innkjøpet og bilde av den påståtte skade??? Lenke til kommentar
Sir_cruz Skrevet 30. september 2004 Del Skrevet 30. september 2004 ja jeg se posten over Lenke til kommentar
Mobildude Skrevet 30. september 2004 Del Skrevet 30. september 2004 (endret) Er det slik at man ikke skal svare i telefonen på regnværsdager eller når det snør? Ja faktisk...jeg sitter heller ikke ute med laptopen min når det regner...fordi da blir den ødelagt... Endret 30. september 2004 av Mobildude Lenke til kommentar
Sir_cruz Skrevet 30. september 2004 Del Skrevet 30. september 2004 Er det slik at man ikke skal svare i telefonen på regnværsdager eller når det snør? Ja faktisk...jeg sitter heller ikke ute med laptopen min når det regner...fordi da blir den ødelagt... Du skal selfølgelig være tilgenlig når du er ute i regn og snø..... Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 30. september 2004 Del Skrevet 30. september 2004 Er det slik at man ikke skal svare i telefonen på regnværsdager eller når det snør? Ja faktisk...jeg sitter heller ikke ute med laptopen min når det regner...fordi da blir den ødelagt... Du skal selfølgelig være tilgenlig når du er ute i regn og snø..... Hvorfor er det selvfølgelig? Er du tilgjengelig når du svømmer...? Eller hvis du dykker? Lenke til kommentar
Sir_cruz Skrevet 30. september 2004 Del Skrevet 30. september 2004 Snør det ikke litt oftere en du dykker ? ca halve åre er snø og rein ca 1% er dykking vis du i det hele tatt gidder det ... Det er bare selvfølgelig at du skal kunne snakke i tlf en når du går ute i regn,tåke,snø,sludd,fuktig osv Er det egentlig meningen at mobil tlf er skal brukes et steder der det er Tak over ? eller ''tørre'' steder ? det virker helt tåpelig ikke gjør deg dum, vær så snill Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå