Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Fordel med flere brannmure?

Anbefalte innlegg

Hei. Som overskriften tilsier, så lurer jeg på om det er en fordel med flere brannmurer? Er det sånn jo flere jo sterkere forsvar? Eller er det slik at de begynner å overkjøre og "krangle" med hverandre, noe som gjør alt værre?

Burde jeg i så fall skru av noen av brannmurerene minne? Det jeg har er sp2, med brannmur, Norton Internet Security og en d-link router :hmm:

Endret av preskatv
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Behold brannmuren på. Bruker du programmer som KaZaA Lite, DC++ ovs., blir du spurt om du vil sperre eller slippe gjennom slike programmer i brannmuren. Det var i alle fall slik hos meg.

Om det er fordel med flere brannmurer, vet jeg ikke. Du får i ganske god sikkerhet, men det kan bli vanskeligere å laste ned filer med f.eks. P2P-programmer.

Endret av Diverse
Lenke til kommentar

Separerte brannmurar, slik som du har, bør ikkje vere noko problem. Ein hardware-firewall som du har i routeren er kjekk å ha, og ein software-firewall på maskina i tillegg. Så lenge dei er separerte, så er det ikkje noko problem.

Konfigurasjonen du har, Norton Internet Security og SP2 sin brannmur, kjem ikkje i konflikt, sidan Windows-brannmuren automatisk slår seg av når det oppdagar Norton.

Windows-brannmuren er berre designa for å blokkere innkommande brannmurar (t.d. forsøk på spredning av virus frå andre datamaskiner), medan Norton såvidt eg veit sjekker koblingar som går begge vegar. Difor er Norton mest sannsynlig det sikraste alternativet.

Du bør derimot vere forsiktig med å installere software-brannmurar frå forskjellige leverandørar, t.d. å køyre Norton, Kerio og ZoneAlarm samtidig vil nesten garantert skape problem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...