Gå til innhold

Hvordan få god kontakt mellom bunn og blokk?

Anbefalte innlegg

Tenkt og lage meg blokker til mitt vannkjølingsprosjekt. Siden jeg ikke har tilgang til bra vertøy tenkte jeg skulle lage blokken på følgene måte.

Tenkte og bruke et 10mm tykt kobber og borre ut banene. Når dette er gjort tenkte jeg og feste på 3mm kobberplate til bunn. Det jeg lurer på hvordan få best mulig varmeoverføring bra bunnplaten til selve blokka. Tenkte på AC silver men det er vel ikke vanntett og klarer kanskje ikke sterk nok til og lime det sammen (Blokka kommer til og bli tung). Noen som har noen idér eller tips??

~~~~~

Noen som trenger stor radiator (55x35x5cm) med vifte? Send E-mail vis du er interessert.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil foreslå at du sølvlodder delene isammen, om du har muligheter for dette. Du kan få kjøpt loddelegeringer med opptil 60% sølv, noe som vil gi optimal thermisk kontakt mellom delene, samtidig som du får en meget sterk og tett sammenføyning av delene.

Disse kan selvsagt også loddes sammen med vanlig loddetinn med et godt flussmiddel, gjerne i kombinasjon med loddepasta.

Teoretisk vil du nok tape bittelitegrann mht varmeoverføringen mellom delene, men personlig tror jeg at man neppe kan registrere dette uten ganske nøyaktige målinger.

En par viktige forutsetninger for et godt resultat ved begge metoder, er at flatene som skal loddes sammen er så plane som overhodet mulig, i kombinasjon med flatene er fullstendig frie for fett og urenheter.

[ Denne Melding var redigert av: Skrue på 2002-05-13 19:42 ]

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-05-13 19:41, Skrue skrev:

Vil foreslå at du sølvlodder delene isammen, om du har muligheter for dette. Du kan få kjøpt loddelegeringer med opptil 60% sølv, noe som vil gi optimal thermisk kontakt mellom delene, samtidig som du får en meget sterk og tett sammenføyning av delene.

Disse kan selvsagt også loddes sammen med vanlig loddetinn med et godt flussmiddel, gjerne i kombinasjon med loddepasta.

Teoretisk vil du nok tape bittelitegrann mht varmeoverføringen mellom delene, men personlig tror jeg at man neppe kan registrere dette uten ganske nøyaktige målinger.

En par viktige forutsetninger for et godt resultat ved begge metoder, er at flatene som skal loddes sammen er så plane som overhodet mulig, i kombinasjon med flatene er fullstendig frie for fett og urenheter.

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: Skrue på 2002-05-13 19:42 ]</font>

Har loddestasjon :grin:

men hvor mye koster loddetinn med sølv? Høres ikke billig ut. Hva med og blane AC og Arald dit? blir vel ikke vanntett men det kan kansje gunke. Har begge delene og det blir billigere. Har ikke så alverden med penger.

Lenke til kommentar

Bøgge, tror du skal være meget forsiktig med å blande de komponentene du nevner! Antagelig vil resultatet bli et dårlig lim.

Er nok redd for at du ikke kommer særlig langt med en loddestasjon. Det krever enormt med varme for å få blokka / tinnet opp i riktig temperatur.

Velger du "billigutgaven" med å bruke loddetinn, så må du uansett bruke en ganske kraftig propanbrenner, eller bruke en kokeplate på modern´s komfyr.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-05-14 00:53, SirHartge skrev:

Quote:

Den 2002-05-13 21:23, Skrue skrev:

eller bruke en kokeplate på modern´s komfyr.

Denne funker fint, det var noen som skrev en fin guide for dette, var det du skrue?

Neeeii, kan ikke huske det i allefall!

Men det er jo en ganske enkel affære da, som jeg også beskriver i en artikkel om vannkjøling, som jeg holder på med for tiden. Mulig at den kan være interessant for ok.no, kan jo sagtens maile den til Kjell Erik når den blir ferdig?

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-05-14 13:13, Bøgge Bakken skrev:

Men hva mente Anders og snu blokka på hode?

Han mente en litt anna løsning - som jeg synes er helt genial egentlig. Går utifra at du ikke hadde tenkt å borre helt igjennom så med andre ord kan du si at du har en bunn. borr ei grop rundt hele toppen og legg i en pakning, deretter kan du velge om du vil bruke plexi eller kobber (spiller ingen rolle for varme vil jeg tro) og skru fast over det hele. Plexi får du kjøpt på Clas til 49 spenn...

For å gi et bilde (Danger Den Maze3):

maze3a_large.gif

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...