Gå til innhold

HDD Not Installed?

Anbefalte innlegg

(ble litt masse tekst her men forklar i detalj og du skal få fortere hjelp er det ikke?)

:)

Har meg et litt forundelig problem...

I går var min store lykke dag, ny CPU(P4 3Ghz), HK(MSI Neo2-V) og ram(PC3200 512MB)... bare happy days.

Fjerning av gammel HW gikk selvfølgelig greit og ikke noe problem ved insetting av ny likeså.

Så kommer det finurlige. Jeg har en Memorex cdrw, 1x 20gig Western Digital og 2 stk 80 gig IDE disker (1xWD og 1xSeagate).

Oppsett som følger:

IDE1:

Memorex som Master (for å kunne boote fra cd ofc)

20gig WD som slave med windowsXP(det er iaf planen)

IDE2:

80gig WD master

80gig Seagate slave

Hadde en god del trøbbel med den gammle hardwaren (spesielt CPU, den ble sykt varm, my bad...) Men uansett, 20gig'ern var ren og pen, gammle partisjonen slettet og var klar for en ny NTFS partisjon for WinXP.

Starter opp treskverket og setter i winXP cd, booter fint fra cd'n siden den ikke finner noe operativsystem på id0 som blir 20gig'en og begynner med å lage partisjon, formatere osv osv....

Etter en stund så restarter pc'n og ved reboot så får jeg beskjed om at Primary Slave: Not Installed.

Jeg tenker ????, slår av, fjerner sidedekslet på kabinettet og dobbel sjekker kabler men alt sitter som det skal. Så jeg tenkte at det kanskje kan være et strøm problem... Har en Enermax Whisper 465W PSU, hvor den ene ledningen har 4stk 12V kontakter som jeg brukte til å gi strøm til cdrw og de 3HDD'ene, Har aldri vært noe problem før men men... Dedikerer en egen ledning til 20gig'ern og booter på nytt. No problemo denne gangen....

Installeringen fortsetter og etter en stund så er jeg oppe og kjører... Installerer noen kritiske oppdateringer jeg har liggende på cd for ikke å utsette en fresh install med noe ondt fra internet-land og rebooter på nytt...

And behold.... Primary Slave: Not installed

Nuh vel... Alle IDE ledninger sitter som de skal, strøm fra PSU til enhetene skal ikke være noe problem da jeg har kjørt dette oppsettet en rimelig god stund og jeg regner med at min PSU er god for dette og enda litt til :)

Alle jumpere sitter som de skal, testa en reboot der jeg satte 20gig som Cable Select og lot cdrw'n stå som master, boota ok da, men ved neste reboot så var det tilbake til Primary Slave: Not Installed :mad:

Noen som har en vilken som helst formening om hva som kan være galt?

Jeg begynner å gå tom for ideer her...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bare lurer litt på det oppsettet med CD som primær master. Booter ikke CD om den står som slave? Det er jo ganske vanlig.

Du kan stokke om på ting mens du installerer. F.eks sett disken som primær master og CD som sekundær master, og gjør ferdig installasjonen. Så kan du koble på de andre diskene etterpå.

Lenke til kommentar

Er jo verdt et forsøk, men på en standard IDE kabel så har man

3-------------------E-----------E

HK slave master

ikke sant?

(forsøk på visualisering av IDE-kabel)

Hvis dette er tilfelle, ikke helt 100% sikker men uansett, hvis dette er tilfelle så vil det skape litt trøbbel med plassering av cdrw og 20gig i kabinettet.

Eller er det helt vilkårlig hvilken rekkefølge enhetene kommer i på en ide kabel?

har rekefølgen av enheter noe å si på IDE kabelen så kommer jeg ikke noen vei før jeg får de nye fancy kablene mine fra microplex.no (håper de kommer i dag :) ) er rekkefølgen hipp som happ så skal dette testes så fort jeg kommer meg hjem :D

(edit til hårek:

De 2 80gigerne funker som en drøm, er bare problem med Slave enheten på Primary IDE.)

Endret av tazcardinal
Lenke til kommentar
Er jo verdt et forsøk, men på en standard IDE kabel så har man

3-------------------E-----------E

HK                  slave      master

ikke sant?

(forsøk på visualisering av IDE-kabel)

Hvis dette er tilfelle, ikke helt 100% sikker men uansett, hvis dette er tilfelle så vil det skape litt trøbbel med plassering av cdrw og 20gig i kabinettet.

Eller er det helt vilkårlig hvilken rekkefølge enhetene kommer i på en ide kabel?

har rekefølgen av enheter noe å si på IDE kabelen så kommer jeg ikke noen vei før jeg får de nye fancy kablene mine fra microplex.no (håper de kommer i dag :) ) er rekkefølgen hipp som happ så skal dette testes så fort jeg kommer meg hjem  :D

(edit til hårek:

De 2 80gigerne funker som en drøm, er bare problem med Slave enheten på Primary IDE.)

Når du har en av enhetene på cable select, så har vel rekkefølgen av enheter på kabelen har noe å si (derav Cable Select :p).

Setter du enhetene til å være enten master og slave manuelt (uten cable select) så har det ikkeno å si (ihvertfall så har jeg alltid gjort det, og har alltid funka :))

Prøv å sette harddisk på master og cd-rom på slave, du, og se hvordan det går :)

EDIT: Det du også kan prøve er å sette begge enhetene på cable select.

Endret av ZiggWarth
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...