Gå til innhold

Headphones høres bedre ut satt opp som 2/2.1?

Anbefalte innlegg

Er nok meg som bare er mongo, men må spørre likevel.

Jeg synes lyden blir bedre når man setter "høytaler type" (enten i Control Panel -> Sound and Audio Devices, eller i Creative Speaker Settings) til 2/2.1 høytalere istedetfor Headphones ... når man bruker headphones. Er sånn både på et Audigy2 kort, og et gammelt Live! kort, og med alle typer headphones, inkludert et Sennheiser HD555 par.

Setter jeg det på "Headphones" blir det veldig "tett/tåkete", akkurat som om treblen er på bånn. Noe den ikke er, og det blir ikke spesielt mye bedre om man setter treblen på topp.

Er det sånn det skal være? Eller err jeg en slags lyd-pervo? Noen andre som mener det samme? Og kan dere som ikke mener det, prøve?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg bruker alltid "normal" stereo på PC'en. Noen ganger prøver jeg EAX, men det er ofte ikke til hjelp i det hele tatt.

Disse "headphone" innstillingene legger inn mange kjipe DSP-effekter som bare ødelegger lyden. Som nevnt, diskanten blir borte og det blir vanskelig å høre detaljene.

Dravisher er nok inne på noe, slike effekter kan muligens hjelpe ultrabillige hodetelefoner, mens de ødelegger for andre gode saker.

Har du en god hodetelefon som koster 700,- og oppover, så behandle dem som et godt 2-kanals høyttalersett til det 10-dobbelte. Disse låter som regel best med et så rent signal som mulig.

Lenke til kommentar

LOL måtte le når jeg leste dette for jeg trodde også jeg var helt "Mongo" som mente dette :D

Ja faktisk 10 ganger bedre lyd uten headphones settings.

Komme mye av att du også får mindre spreding på høyre og venstre lyder.

Noe som gjør att stereo efekten blir jo nesten borte og veldig kjedelig lydbilde.

:thumbup: Takk for att du tok opp dette nå føler jeg meg mindre ensom :tease:

Lenke til kommentar

Jeg har et Audigy 1, og synes at lyden er best med headphones-innstillingen, selv med "dyre" hodetelefoner (Denon AH-D750 til kr1000, har også Koss PortaPro). Med "2 speakers" høres det ut som om all lyden oppstår i en linje mellom ørene mine. Når jeg setter på "headphones" flyttes lydbildet ut foran meg, som om jeg virkelig hører på stereohøyttalere. Diskanten blir kanskje noe tilbaketrukket, og lydbildet en tanke mer slørete, men det er likevel en stor forbedring i mine ører. Forøvrig synes jeg bassen er "mudrete" uansett innstillinger.

Lenke til kommentar

Headphone presets legger vel gjerne inn en crossover effekt slik som EasyRaider nok beskriver. Det blir sånn sett nærmere det du ville hørt om om du hørte på høyttalere, siden venstre øre både vil høre lyd fra venstre og høyre høyttaler (og omvendt). Kan for enkelte også oppleves som mindre slitsomt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IBL5Pam9QB

Jeg har et Creative Audigy 2 lydkort, og Sennheiser PC150 headset, og jeg må si meg enig i at lyden blir MYE bedre med innstillingene satt til 2.1.

Når man hører på musikk med det headset-oppsettet, høres det omtrent ut som man spiller av en mp3-fil med veldig lav bitrate.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...