N_M_V Skrevet 9. november 2001 Del Skrevet 9. november 2001 Skal gå til innkjøp av 3 kontor PC`er til jobben (på nyåret). Så jeg lurer på om det er noen her på forumet som har forslag til hvilke komponenter jeg bør velge ?. Skal stort sett brukes til nettverksapplikasjoner !. -Hovedkort -Prosessor -Skjermkort (ikke spillemaskiner) -Kabinett -harddisk (10GB holder) -Nettverkskort -Ram Må være støysvak, og stabil. Lenke til kommentar
viranth Skrevet 9. november 2001 Del Skrevet 9. november 2001 Det er helt klart at å bygge gir deg en kvalitetsmaskin, til en rimeligere pris enn hvis du skulle ha kjøpt en. Lenke til kommentar
TRAM Skrevet 9. november 2001 Del Skrevet 9. november 2001 Til en kontorPC har du tatt med alt, unntatt det som virkelig er nøye: SKJERMEN ! Gå for ei billig Intel-pakke - den krever lite kraft, ergo stille - minimum 256 mb ram. Sjølbygget: Matrox G450 og OBS! 19 " skjerm ( helst 21 " ). [ Denne Melding var redigert av: TRAM på 2001-11-09 10:04 ] Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 9. november 2001 Del Skrevet 9. november 2001 Hvis det er kontorpcer som skal bygges, holder det jo med P3 med ei pinglevifte (stille) på. Knip inn overalt, kjøp microATX, integrert alt, men det er en fordel med flatskjerm og eget nettverkskort. Lenke til kommentar
dopus Skrevet 9. november 2001 Del Skrevet 9. november 2001 Enig med de andre...en kontor maskin trenger ikke være så kraftig...gå for en billig intel celeron basert eller amd duron basert løsning. et microATX tower gjør seg bedre på kontoret enn noen mega svære towere... Men viktigst av alt er en god skjerm...her svarer det seg ikke å spare på hundrelappene...en god skjerm er alfa og omega...sammen med et godt grafikkort(matrox er konge på haugen når det gjelder billedkvalitet i 2D...for eksempel et g450 eller et g550 kort) Lenke til kommentar
bulldog76 Skrevet 9. november 2001 Del Skrevet 9. november 2001 Quote: On 2001-11-09 09:45, N_M_V skrev:Skal gå til innkjøp av 3 kontor PC`er til jobben (på nyåret).Så jeg lurer på om det er noen her på forumet som har forslag til hvilke komponenter jeg bør velge ?. I fare for å bli flamet ut på nyåret: kjøp en ferdigprodusert! Lettere å få hjelp hvis det skulle oppstå problemer, og ferdig testet for hw-konflikter. Men hvis du skal bygge selv: AMD Athlon +1ghz min. 256 ram 3com 10/100 NIC et billig skjermkort God 17/19" etter budsjett Har satt opp en del Compaq evo i det siste og kan anbefale dem. Gode og ganske stilige maskiner som ikke tar stor plass. De nye v710 skjermene er også å anbefale. Lenke til kommentar
Turboneger Skrevet 9. november 2001 Del Skrevet 9. november 2001 Flame: FY SVARTE, ALLE pakkeløsningene jeg har støtt på e som the spawn of satan, ja, du får support, men GUD som du treng det! Lenke til kommentar
dopus Skrevet 9. november 2001 Del Skrevet 9. november 2001 forslag til maskin(skerm bør du forske litt på selv kabinett 107313 In-Win Micro ATX IW-T515 m/180W kr 694 hovedkort:MSI I815EMT-PRO(med lyd intrigrert) 1198 cpu:107904 Intel Celeron 1.0 GHz Boxed (med vifte)820 minne:106963 Mosel SDRAM PC133 256MB 7ns kr 295 skjermkort matrox g550 kr 1198 harddisk: 108014 Western Digital Caviar 20GB IDE 5400RPM kr 920 floppy ca 180 strømkabel ca 25 cdrom:106817 Actima CD-spiller 52x 365 TOTALT:5695 + skjerm Dette er kvalitetskomponenter og vill trolig bli ganske støysvak... har sett en annen tøff liten maskin men de tar den ikke inn til norge den heter shuttle sv24 http://www.shuttleonline.com/sv24.htm en slik en ville vært fin på kontoret barebone=med hovedkort men uten cpuhardiskminnefloppydvd hovedkortet har innebygd skjermkort/m tvut, nettverkskort,firewire,lydkort..vel les selv Lenke til kommentar
dopus Skrevet 9. november 2001 Del Skrevet 9. november 2001 Enig med de andre...en kontor maskin trenger ikke være så kraftig...gå for en billig intel celeron basert eller amd duron basert løsning. et microATX tower gjør seg bedre på kontoret enn noen mega svære towere... Men viktigst av alt er en god skjerm...her svarer det seg ikke å spare på hundrelappene...en god skjerm er alfa og omega...sammen med et godt grafikkort(matrox er konge på haugen når det gjelder billedkvalitet i 2D...for eksempel et g450 eller et g550 kort) Lenke til kommentar
aschj Skrevet 9. november 2001 Del Skrevet 9. november 2001 AMD Athlon, billigste sort, hovedkort i midtsjiktet, så mye RAM som maskina kan ta, Matrox skjermkort (Også av billigste sort) og så stor skjerm som mulig. Athlon er langt sterkere på kontorapplikasjoner enn P3/P4. RAM er enormt viktig. Særlig hvis det er programmering de skal brukes til. Radeon VE leverer fantastisk bildekvalitet i 2D og støtter LCD-skjermer hvis det er ønskelig. Det er billig og passer perfekt til kontoret. Stor skjerm er en fordel uansett hva en bruke maskina til. Excel blir for eksempel en lidelse på alt under 19', synes jeg. På Komplett skulle dette koste (Uten skjerm) Actima CD-spiller 52x S.A.T (A52T), 365,00 AMD Athlon 1.0 GHz OEM (266 MHz bus), 994,00 Sony Diskettstasjon 3,5" 1,44MB, 180,00 Western Digital Caviar 20GB IDE 5400RPM, 920,00 Abit KG7 Hovedkort for Socket A (DDR), 1 568,00 Aopen Midi tower ATX HQ45, 601,00 DDR-DIMM PC2100 ECC/REG 512MB DDR, 1 156,00 Logitech Cordless Desktop Optical PS2, 1 249,00 3Com Kort Etherlink XL 10/100Mbit PCI, 509,00 Matrox AGP Millenium G450 16MB DualHead, 920,00 GlobalWin CPU-Vifte Socket A, 180,00 Sum: 8642,- per stykk. En kan bytte ut Keyboard og droppe diskettstasjonen, men ellers er dette noe av det ypperste en kan få til kontorbruk. Hvis du synes det er for dyrt, kan du bytte ut prosessoren med en Duron og finne et billigere hovedkort. Du kan også velge å ha 256mb RAM hvis du synes 512 er for mye, men velg for all del ECC. Lenke til kommentar
Silence Skrevet 9. november 2001 Del Skrevet 9. november 2001 Hva du kjøper kommer jo ann på hva slags kontorarbeid det er snakk om da...spesifiser hvilke nettverksapplikasjoner plz. Her hvor jeg er nå har vi ca. 200 Compaq Small Form Factors (forskjellige modeller helt opp til Evo) med NEC 1525S, 1510+, 1510V+, SGI 1600SW skjermer, og de boksene tryner 'rett som det er' med varierende årsaker - komponenter som HDD tryner osv. Dersom du har tid til å bygge boksene selv er det å anbefale, ellers kan jeg anbefale Dell. _________________ 255 bokstaver er ikke nok for mine setups [ Denne Melding var redigert av: Silence på 2001-11-09 10:52 ] Lenke til kommentar
N_M_V Skrevet 9. november 2001 Forfatter Del Skrevet 9. november 2001 Takker for alle innspillene :smile: Maskinene vi har i dag er Compaq Deskpro 4000 i forsjellige varianter ,så jeg har skjermer etc. fra de gamle maskinene (skal være godt nok til vårt bruk) Programmer: Office, - LAN host presenter - SuperOffice – CQS database – UBS tilkobling til kamera. Det er ikke akkurat tungdrevne programmer. Hvorfor jeg vurderer å bygge er pga. jeg sitter med inntrykk av at ferdige maskiner ofte har problemer , og at det alltid er en ”flaskehals” som gjør at den ikke nødvendigvis yter tilsvarende som en ”hjemmebygget”. Lenke til kommentar
Clupus Skrevet 9. november 2001 Del Skrevet 9. november 2001 På jobb har me stort sett berre Compaq maskinar (mange ulike modelllar, 386 -> P4 1.5GHz) Joda, ein del av dei krajsar, diskar ryk, skjermkort klikkar o.l. _MEN_ det er absolutt ingen problem å få delene bytta (akkurat det er Compaq gode på). Byggar du maskinane sjøl får du nok meir for pengene, men du må og ta meir "ansvar" for dei.. Kjøpar du ein ferdig bygd PC er du og "sikrare" ved garantisaker og reperasjonar. Uansett bør du velga ein leverandør som er nærme, det er bedre å kunne snakka med ein person ansikt til ansikt enn over telefon/mail, pluss at du sparar porto... Og som ein del andre har sagt her, kjøp gode skjermar, godt syn er kjekt å ha... _________________ -Real men don't drink decaf!- [ Denne Melding var redigert av: DoMind på 2001-11-09 13:51 ] Lenke til kommentar
Dollar Skrevet 9. november 2001 Del Skrevet 9. november 2001 Kjøp Intel, mindre odds for at noe blir kluss, og det finners et ordtak som går... "no one ever got fired for buying Intel" Celly funker bra det, eller en liten P4 med i845 hovedkort, på socket 478 er dette også SVÆRT oppgraderingsvennlig. Lenke til kommentar
Slonken Skrevet 9. november 2001 Del Skrevet 9. november 2001 Driver du butikk/firma kan du glemme å bygge sjøl, kjøp noe ferdig med god service avtale. Du skal vel ikke bruke tia di til å ligge under pulten å skru pc?? Gjør det du tjener penger på i firmaet og la andre mekke pc til deg. Lenke til kommentar
Crozzfire Skrevet 10. november 2001 Del Skrevet 10. november 2001 En god ferdigbygget PC er helt ok til Kontorbruk, det blir sjelden flaskehalser hvis du ikke bruker den til litt tyngre programmer eller spill. Men å kjøpe ferdig-PC svekker oppgraderingsmuligheter, siden det ofte er mye som er innebygd i hovedkortet. [ Denne Melding var redigert av: Crozzfire på 2001-11-10 16:20 ] Lenke til kommentar
pkalle Skrevet 10. november 2001 Del Skrevet 10. november 2001 Quote: On 2001-11-09 09:57, viranth skrev:Det er helt klart at å bygge gir deg en kvalitetsmaskin, til en rimeligere pris enn hvis du skulle ha kjøpt en. Du kan f eks. bruke en WEB shop som har en bygg selv funksjon. Da gir de garanti på hele maskinen og den er testet før den leveres. Dette gir det mulighet til å velge "fritt" blandt varene/komponentene som webshoppen fører. Lenke til kommentar
Stratos Skrevet 10. november 2001 Del Skrevet 10. november 2001 Enhver som jobber med IT-Drift vet at man ikke har tid til å bygge og mekke. Det er noe man har fritid til. Jeg kan trygt anbefale Dell. De har gode supportavtaler. Man sparer mye tid på en kort telefon/mail i forhold til å mekke selv. Dell Optiplex er et godt valg. GX 150/240 er fine, støysvake maskiner. Dessuten oppgraderer man aldri kontormaskiner. Det er bruk, og kast når de har blitt for trege. det er mest lønnsomt, og tidssparende. [ Denne Melding var redigert av: Stratos på 2001-11-10 16:52 ] Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå