Gjest Hybert Skrevet 13. mai 2002 Del Skrevet 13. mai 2002 Hei Jeg har ofte små lan hjemme. Jeg har en 4 ports HUB og en 8 ports switch begge med uplink slik at jeg kan koble dem sammen og ha et lan med max 12 stk. NÅ har jeg skaffet meg ADSL og har tittet litt på routere, men kan ikke finne noen med uplink. f.eks. Unex Broadband Router+4Port 10/100Mbps 999,- (PSdata.no) Denne er en router med 4 porters switch (kan jeg bruke en av portene som en uplink? Er det noen som kan hjelpe meg? Jeg er student og har ikke så mye penger, og det er ikke aktuelt med en server Lenke til kommentar
CAH1 Skrevet 13. mai 2002 Del Skrevet 13. mai 2002 Ja du kan bruke et av de vanlige interfacene/portene på en ruter som "uplink" til å koble til en switch, men hvorfor vil du kjøpe din egen ruter? Dette har du vel fått av internettlevrandøren din? Du må dessuten konfigurere en ruter og med et broadband operativ system kan dette være litt spesielt. [ Denne Melding var redigert av: Smyagol på 2002-05-13 18:30 ] Lenke til kommentar
Gjest Hybert Skrevet 13. mai 2002 Del Skrevet 13. mai 2002 Jeg har forstått det slik at jeg treger en router for at andre maskiner skal få tilgang til Internett uten å skrive mitt brukernavn og passord for å komme ut! Lenke til kommentar
veggiss Skrevet 13. mai 2002 Del Skrevet 13. mai 2002 du har telenor adsl med andre ord... Lenke til kommentar
Gjest Hybert Skrevet 13. mai 2002 Del Skrevet 13. mai 2002 Ja, dessverre. Betyr dette fremdeles at jeg ikke behøver og kjøpe en router? Lenke til kommentar
veggiss Skrevet 13. mai 2002 Del Skrevet 13. mai 2002 nei...når du har telenor adsl må du kjøpe en router for at alle maskinene skal få tilgang til nettet, med mindre du bruker en pc som gateway, men det er jo tungvint. Lenke til kommentar
Vegard20 Skrevet 13. mai 2002 Del Skrevet 13. mai 2002 Men du får igjen for strevet. Lenke til kommentar
Gjest Hybert Skrevet 13. mai 2002 Del Skrevet 13. mai 2002 Betyr dette at Routeren som PSdata selger for 999,- kr er det beste valget for meg? Lenke til kommentar
peter_n Skrevet 13. mai 2002 Del Skrevet 13. mai 2002 Fungerer bra å bruke en pc som gateway på telenor sin ADSL, men du bør bruke "RASPPPOE" last ned her: "http://user.cs.tu-berlin.de/~normanb" i stedefor telenor sin egen cd. Da kan du bruke en vanlig HUB å dele netverket med, og du trenger selvfølgelig to netverkskort i den pc'n. Lenke til kommentar
Gjest Hybert Skrevet 13. mai 2002 Del Skrevet 13. mai 2002 Men det betyr vel at pc,n min alltid må stå på? Dette er noe jeg ønsker å ungå, det er surt om internett hos andre maskiner forsvinner dersom pc'n min krasjer, eller at jeg slår den av! Lenke til kommentar
peter_n Skrevet 13. mai 2002 Del Skrevet 13. mai 2002 Ja det er ulempen ved det, for å ungå det må du nok skaffe deg en "ADSL router". Lenke til kommentar
hasuwest Skrevet 13. mai 2002 Del Skrevet 13. mai 2002 Quote: Den 2002-05-13 19:20, Hybert skrev:Men det betyr vel at pc,n min alltid må stå på?Dette er noe jeg ønsker å ungå, det er surt om internett hos andre maskiner forsvinner dersom pc'n min krasjer, eller at jeg slår den av! Nei. du kan vel ikke bruke din egen, eller kan du? Ekke helt sikker.. Men har du en gammel Pentium på 75mhz og oppover med 2 nettverkskort i kan denne være en fin gateway som du kan dele internett med! Lenke til kommentar
delfin Skrevet 13. mai 2002 Del Skrevet 13. mai 2002 Støtter hasuwest på den. Hvis du får tak i en gammel PC kan du bruke den KUN som router/gateway. Dette fungerer bra. Det eneste du trenger er to nettverkskort. Du trenger ikke skjerm og tastatur når den er ferdig konfigurert. Anbefaler Smoothwall hvis du får tak i en LITT oppegående PC...minst 486 med 16 mb ram...ellers er Coyote Linux bra...kjører bare fra floppy :razz: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå