Gå til innhold

Overklokke p4 3,2ghz prescott

Anbefalte innlegg

Jeg tenkte på å overklokke min 3,2ghz til 3,5ghz ca, lurte på om dette vil gå "smertefritt" ?

Systemet jeg har er :

-Intel Pentium 4 3,2ghz Prescott 800 FSB

-Abit IC7-MAX3 S478 med OTES-kjølinga..

-Corsair 2x256ddr pc3200 @ DUAL

-Stort Chieftech kabinett med 5 kabinettvifter.

-Og ikke minst de populære boxed cpu-viftene

så tenkte jeg å hive på artic silver 5 på vifta for å få litt guff.

Vil dette gå uten at den går varm? :ermm:

takk

Endret av mrruy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Så det du sier er altså at du ikke ville anbefalt det i det hele tatt?

Nei, jeg sier ikke det.

Jeg sier bare at den vil bli varmere, men ikke problematisk varm.

Så bare klokk du, og for å få ned varmen på CPU, så vil jo det sette krav til at du har bra nok vifter i kabinettet for å frakte bort varmen som utvikles, og at du har vifter som pøser på med kald luft utenfra kabinettet.

Alternativt kan du jo også skaffe en heftigere kjøler og vifte for CPU'en.........:-)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Jeg skjønner meg ikke på en del her jeg.. :p

Du spør andre i forumet om å klokke CPU'n din i ditt system?

Er det så vanskelig å bare gjøre det.. og så (som undertegnede) evt. spørre om ting er unormalt/normalt etterpå?

Jeg driver selv (ref ett par andre tråder) og tukler litt med Prescott for tiden ... en Celeron D.. og en nyinnkjøpt (brukt) P4 2.8.

Begge disse genererer *enormt* med varme i forhold til f.eks. 2 stk *klokkede* Northwood'er...

Dette ser (dessverre) ut til å være normalt (jeg har 478-socket).

Min overklokkede Northwood (FSB250...2.6->3.2 GHz) tusler på 29-31 grader idle... 42 på max load...(Denne har temperaturstyrt Thermaltake Laser 7+).

Den (fra 2.4->3.0) klokkede Celeron'en går på ca. 37 idle.. 55 load.. P4'n går på 45 idle og 60+ load.. Disse (Prescott'ene) har *foreløpig* boxed kjølere... Det holder *definitivt* ikke for meg/mine system. Så derfor er en Zahlman CNPS7000B og en Thermalright SLK-948-U på vei.

Så *jeg* tror at det sikkert går greit for deg å klokke så lite, og dersom du/ditt system ikke rapporterer så høye temperaturer bør det ikke være noe problem..Men som sagt... bare prøv! :p

PS.

På den Celeron D maskinen min hjalp det forøvrig veldig å modde kabinettet med ei Coollink (bråkevifte) montert rett i døra mot CPU.. da sank temperatur på load med ca. 6-7 grader (3 grader idle).. Men da bråker det rimelig bra.. da denne flytter *mye* luft og (dessverre) støyer tilsvarende.. Dette skal byttes ut når jeg får ny CPU-kjøler... Jeg har nemlig tenkt å kjøre denne på 3.6Ghz til vanlig.. Da yter denne "Prescott-celly'n" meget bra faktisk... :thumbup:

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Nei, jeg sier ikke det.

Jeg sier bare at den vil bli varmere, men ikke problematisk varm.

Så bare klokk du, og for å få ned varmen på CPU, så vil jo det sette krav til at du har bra nok vifter i kabinettet for å frakte bort varmen som utvikles, og at du har vifter som pøser på med kald luft utenfra kabinettet.

Alternativt kan du jo også skaffe en heftigere kjøler og vifte for CPU'en.........:-)

Det med ny cpu vifte blir nok et alternativ ja, boxed vifte er ikke den beste utveien om du skal overklokke :yes:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...