Gå til innhold

Linux??

Anbefalte innlegg

Eg har hørt ein del om linux....

Er d slik at man må skrive inn kodene til d man skal opne?? Virker alle spill der?? Har hørt at Linux er vildig bra til hacking!? Hvorfor er d det??

*håper på at folk md litt erfaring svarer*

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva mener du med at "man må taste inn kodene til det man skal åpne"?

Ellers, så fins det mange bra spill til linux, og mange win spill som Q3, UT osv., fins det linux versjon av.

Når det gjelder hacking: Linux er open-source, dvs. at kildekoden er fritt tilgjengelig, og man kan lett gjøre forandringer på den. Linux vil jeg si er det OS'et som er best egnet til programmering (iallfall i C/++), men hvis din definisjon av "hacking" er sånn tull man ser på tv, så er ikke linux noe spesielt bedre egnet til det enn andre OS. Altså, jo, men jeg tviler på at du ville hatt noen nytte av det (isåfall hadde du ikke spurt slike spm).

Lenke til kommentar

Hei!

Ta å last ned Linux og prøv selv, eller stikk innom narvesen og kjøp et blad til 60kr.. så får du sikkert en Linux distro.

Med KDE eller GNOME så ser "Linux" ut som Windows nesten.. eller OS2 eller Mac OS osv.. Ikke som DOS.

Hvis du ikke vil så kan du jo la være å taste koder.. I alle fall for en del oppgaver. Det er jo kult og praktisk med kodene selvfølgelig. Men noen er jo livredd for et lite dos vidu eller et SHELL.

Hvis du vil hacke med Windows så er ikke det noe problem. Det er kun snakk om dine kunnskaper.

MAC OS 9, MAC OS X, Windows 2000 og BSD / Linux / Unix i div stabile varinter er jo alle glimrende OS. Du kan kjøre server eller desktop med dem alle, alt etter som hva du har av programvare. Felles for dem er at de er stabile på god Hardware og dårlig på dårlig hardware. Alle OS'ene er morsomme å lære. Så kjør på, les innstaller, prøv og feil og lær. Boken om Linux er fin forresten.

[ Denne Melding var redigert av: larskrru på 2002-05-13 18:18 ]

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-05-13 17:55, TCK skrev:

Eg har hørt ein del om linux....

Er d slik at man må skrive inn kodene til d man skal opne?? Virker alle spill der?? Har hørt at Linux er vildig bra til hacking!? Hvorfor er d det??

*håper på at folk md litt erfaring svarer*

Skrive inn kodene... noen programmer, f.eks gcc er det best å bruke kommandoen istedenfor ett GUI (om det finnes). Men de fleste programmene har GUI, og et ikon.

"Alle spill" er laget for Windows, men du kan spille de fleste i linux ved hjelp av programmer som f.eks: wine og winex. Noen spill kommer også i egen linux versjon. f.eks: Quake 1/2/3 og Unreal T.

Det med hacking kan/vil jeg ikke svare på da jeg ikke vet hva du mener. regner med du mener å trenge seg inn på andre nettverk, og da vil jeg ikke svare deg.

Men som sagt i en tidligere post; Linux og mange av programmene er Open Source, altså du kan forandre på de fleste programmene og kjernen. Du må bare kunne litt programering.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-05-14 00:03, olsen skrev:

"Alle spill" er laget for Windows, men du kan spille de fleste i linux ved hjelp av programmer som f.eks: wine og winex. Noen spill kommer også i egen linux versjon. f.eks: Quake 1/2/3 og Unreal T.

Vi må ikke glemme de eksklusive spillene som ikke finnes til Wintendo da, sånn som xbill :lol:

Lenke til kommentar

Hvis man bare velger å ha et GUI isteden for console mode, så trenger man jo ikke å taste inn kodene. Anbefaler på det sterkeste Lycoris

( http://www.lycoris.com ) som skal være en av de letteste linux distribusjonene som finnes.

Når det gjelder hacking:

Linux er open source, og man har mer kontroll over selve systemet. Derfor er det lettere å få systemet til å gjøre hva DU vil, og ikke hva andre vil.

For å bedriver seriøs hacking, er linux absolutt å anbefale, da man ikke engang kan få skikkelige stealth port-scannere til Windows. Linux er også bedre på sikkerhet, men det er ingen vits å prøve å hacke med linux uten å faktisk kunne operativsystemet ut og inn. For å hacke med linux må man kunne bl.a. trafikk loggere ut og inn, og vite hvordan man sletter din egen tilbobling i logen. For å hacke krever det mye mer enn bare noen få basiske ferdigheter, blant annet må man hvite hvordan TCP/IP virker, UDP, DoS, DDoS og generelt mye mer. Hvis man ikke er innstilt på å lære seg linux, er det bare å glemme å hacke med linux. Men, ja, hacking er lettere med linux, HVIS DU KAN OPERATIVSYSTEMET!

Lenke til kommentar

Å pinge folk i hjel er ikke hacking, VolcO.

Å bryte seg inn på en PC over nettet og ødelegge ting er ikke hacking.

Det er cracking. Det er barnslig. Det er ikke kult.

Å sitte der og scanne AOL med nmapfe gir deg kanskje status i enkelte miljøer, men du store min så liten du blir i mine øyne.

Linus er hacker. Alan Cox er hacker. Herregud, Bill Gates er hacker. Du er ikke hacker.

l337 Hax0rz P1zZ agA1nzT th3 w1nD.

Frustrasjon.

Såpass at det grenser til personangrep dette, men skitt au, er mannen leet, så skal han være vant til litt kjeftriving.

Lenke til kommentar

Har jeg sagt at jeg er cracker? Nei.

Har jeg rett ut sagt at jeg er hacker? Nei.

Jeg er ikke her for å krangle, men jeg tror du har misforstått litt hva jeg mente. Etter som en hacker er "En person som er villig til å lære seg alt om et system, i motsetning til den vanlige bruker som bare vil lære hva han trenger" mener jeg Linux et godt valg, siden det er open source.

Dessuten tror jeg personen som startet threaden mente cracking, men omtalte det som hacking. :smile:

[ Denne Melding var redigert av: VolcO på 2002-05-18 09:09 ]

Lenke til kommentar

Quote:

*snip*

"En person som er villig til å lære seg alt om et system, i motsetning til den vanlige bruker som bare vil lære hva han trenger" mener jeg Linux et godt valg, siden det er open source.

Denial of Service kan vel umulig høre til her, da.

Det var vel det som frika meg ut...:smile:

Postingen din minnet vel mye om: DoS ham av nettet, spoof IP, få root, slett log.

Ikke akkurat noe å trekke fram som "fordel med linux" til en nybegynner/nysgjerrig...

Lenke til kommentar

hehe, kan godt hende posten min virket sånn.

Jeg fikk inntrykket av at han siden han "har hørt at Linux er bra til hacking" er en script kiddie (jeg fikk intrykket av det, sier ikke at han er det), og skrev en post basert på inntrykket mitt.

Lenke til kommentar

Hei u VolcO! Eg er ingen scrpit kiddie! Eg kan ikke ein shit om hackig! D enste eg kan er å cracke programmer med SoftIce........men men ville bare ha d sakt, selv om u ikke har påstott d....

Lenke til kommentar

Quote:

TCK skrev (2002-05-18 13:56):

Hei u VolcO! Eg er ingen scrpit kiddie! Eg kan ikke ein shit om hackig! D enste eg kan er å cracke programmer med SoftIce........men men ville bare ha d sakt, selv om u ikke har påstott d....

Kan du bruke vanlig norsk isteden for dialekt?

nynorsk ELLER bokmål.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...