Gå til innhold

Xp2400+ klokkings spørsmål!

Mala

Anbefalte innlegg

Hei! for ett års tid siden da eg klokket maskina mi så til de grader, fikk eg min xp 2400+ @ 2,3 ghz. Den kjørte stabilt. No står den på 2ghz(stock). Lurte på om eg kunne øke mhz om ikkje rett opp til 300 mhz+, men i hvertfall sånn 10-20 mhz om gangen istedet for ett par mhz. Siden eg vet den tåler opptil 2.3 ghz. Er jo ikje så bra å vere for ivrig med å øke max heller da :thumbdown:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Smell den opp i 2300 MHz med en gang. Det har jo fungert bra før. Er det nye minnet ditt PC3200?

Jeg har samme prosessor som deg.

Hovedkort: Abit NF7-S V2.0

Minne: TwinMOS 512 MB

CPU-kjøler: ThermalTake Volcano 12

Jeg får klokket min opp til 2400 MHz stabilt. Kjører da 160 * 15 (FSB * Multipier).. Orginalt så er det jo 133 * 15..

Merk: Jeg måtte sette opp vcore (spenningen) et hakk for å få til dette. Uten å sette opp vcore så gikk det ikke.

Har klart å starte maskinen på 2500 MHz, men dette ble ustabilt.. Knunne sikkert fungert hvis jeg hadde hatt flere trinn til å sette vcore på... Å sette Vcore på neste trinn blir litt drastisk..

Men skal få det til ass.. 2500 MHz er liksom et råere tall :cool:

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar
Hei!

Smell den opp i 2300 MHz med en gang. Det har jo fungert bra før. Er det nye minnet ditt PC3200?

Jeg har samme prosessor som deg.

Hovedkort: Abit NF7-S V2.0

Minne: TwinMOS 512 MB

CPU-kjøler: ThermalTake Volcano 12

Jeg får klokket min opp til 2400 MHz stabilt. Kjører da 160 * 15 (FSB * Multipier).. Orginalt så er det jo 133 * 15..

Merk: Jeg måtte sette opp vcore (spenningen) et hakk for å få til dette. Uten å sette opp vcore så gikk det ikke.

Har klart å starte maskinen på 2500 MHz, men dette ble ustabilt.. Knunne sikkert fungert hvis jeg hadde hatt flere trinn til å sette vcore på... Å sette Vcore på neste trinn blir litt drastisk..

Men skal få det til ass.. 2500 MHz er liksom et råere tall :cool:

Jess begge brikkene er 3200, så det ekke no problem.Satte aldri opp vcore i fjor da eg holdt på å herje :thumbup: Var litt nervøs for det lissom :tease: Når eg kommer hjem etter skolen i dag blir det baluba på rommet azz :thumbup: Menne det har vel ikkje allverdens å si om eg øker vcore et hakk slik som du gjorde? for mye risikerer du å "frye" hele dritten :w00t: husker ikkje orginal vcore, men regner me den er det samme som du har. Yeah!! hjemm å grille!

Lenke til kommentar

Hei igjen!

Til min store glede kjører jeg nå på 2500 MHz stabilt.. :dribble:

Kjørte gjennom 3DMark 01 og 03 nå nettopp med noe bedre poengsummer enn jeg hadde før.

Spenningen (vcore) er nå på 1,88V. Var litt redd, men det gikk tydeligvis veldig bra. Overklokket minnet litt også. fra 200 MHz til 208 MHz..

Så prosessoren tåler nok en del.

Lenke til kommentar

Ett spørsmål; ka er orginal vcore setting?? 1,6 elle no ekke d det?? står nemlig ikkje i bios da vcore setting var på "by hardware" fikk foreløpig fsb opp i 146. satte vcore på 1.7.Prøvde så å sett opp til 150.problemer med oppstart.Altså helt vanlig problemer :tease: Ihvertfall etter min erfaring.Har resetta BIOS igjen, fikk ikkje start :hrm: tar en pause nå, sakl se litt star wars :thumbup: lets try again l8tr :yes:

Lenke til kommentar

Sett Vcore litt høyere så tror jeg nok det skal gå bra..

Hos meg fikk jeg heller ikke starte på 150 MHz FSB med 1,7V (standard hos meg).. satte opp et hakk (6% høyere enn standard) til ca. 1,79V.. da gikk det fint opp til 160 MHz FSB... satte opp enda et hakk (12 % høyere enn standard) til 1,88 og da gikk det ytteligere til 166 MHz... har ikke testet mer... Merker at prosessoren blir varm.. temperaturen har økt 10 grader på idle (40 til 50) fra 2000 MHz til 2500 MHz...

Får se om jeg tørr å prøve enda litt til... Har igrunn nådd det store målet mitt da. Men det går jo ann å prøve seg på 2600 MHz også :yes:

Får se om jeg gidder å styre med det..

**Edit: Temperaturen er ikke så ille som jeg skrev, nå er den bare 45 grader.

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar

Begynner å bli litt pissed her nå!! får feen ikkje start igjen :tease: å sef så finner eg ikkje manualen til HK mitt heller:P goddammit også :mad:

EDIT: er blitt litt rusten på jumpere og settings!! reset bios jumer er jo den ved batteriet. De to andre jumperene ved Winbond brikker er eg litt mere usikker på, hvilke av disse styrer fsb`en?? /starte me 100 fsb) dillet med ette før da eg hadde samme problem som no. KAn kansje vere lurt å ta utta ene ram brikken også? CRAP!! bare til å dille videre!

EDIT IGJEN: Fant manualen :thumbup:

Endret av Mala
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Æsj.....

Min XP2400+ liker visst ikke klokking den :(

Fikk ikke satt den høyere enn 16x multiplier, over det så ville den ikke boote. Prøvde å øke spenningen og 17x mp men hjalp ikke :hrm:

FSB klokking likte den heller ikke, og ville ikke boote på _noe_ over originalt :angry:

Så jeg får altså klokka den til 16*133 stabilt *oooo* :realmad:

Man tjener vel litt på å klokke med multiplikator oxo?

Lenke til kommentar

alt av overklokking gir bedre ytelse, men fsb er det som er best å klokke

mene det kan hende du har et litt eldre hk som ikke har agp/pci lås og da vil det bli for høy mhz på resten av maskina (lydkort, hdd'er osv)

tror vanlig spenning for deg er 1.65v. er ikke helt sikker siden du har en tbred cpu, mene å øke volt på cpu går greit det så lenge du ikke setter opp alt for mye. 2v er vanligvis grensa for luftkjøling, samt at det sjelden blir noe bedre overklokk fra 2v og oppover. mene 1.8-1.9 burde holde lenge

Lenke til kommentar
---posten----

......

---spørsmål----

Man tjener vel litt på å klokke med multiplikator oxo?

Posten:

Sett heller ned multipier til 15, og prøv å kjør opp FSB da.. da skal du komme et stykke med litt voltøkning underveis..

Spørsmål:

La meg si det sånn..

15*142 MHz er bedre enn 16*133MHz

Lenke til kommentar
alt av overklokking gir bedre ytelse, men fsb er det som er best å klokke

mene det kan hende du har et litt eldre hk som ikke har agp/pci lås og da vil det bli for høy mhz på resten av maskina (lydkort, hdd'er osv)

tror vanlig spenning for deg er 1.65v. er ikke helt sikker siden du har en tbred cpu, mene å øke volt på cpu går greit det så lenge du ikke setter opp alt for mye. 2v er vanligvis grensa for luftkjøling, samt at det sjelden blir noe bedre overklokk fra 2v og oppover. mene 1.8-1.9 burde holde lenge

Jeg har:

Abit NF7-S hovedkort

TwinMOS PC3200 ram

Rammen burde ikke være noe problem, men om hovedkortet mitt har AGP lås er jeg ikke sikker på, kanskje der det ligger ja... :hmm:

Har bare prøvd å øke FSB med standard mulitplikator (15), har ikke turt med 16 :p

Prøvde å øke volt og, men uten hell.

Men skal prøve igjen etterpå eller i morra for moro skyld da, jeg SKAL få til å klokke :p

Lenke til kommentar

Håkæi:

Satt her og forska litte granne, og slang like godt FSB på 200 og MP på 8,5 og jobba meg oppover derifra.

Kjører nå 10*200 og må vel si meg ganske fornøyd :)

Tør ikke ta mer i dag foreløpig, for har en følelse at jeg blir litt gretten hvis skjermen blir svart og jeg må lete etter jumpere og drit nå som jeg er så trøtt :p Prøver kanskje høyere i morra.

Kjører 1,775 volt for å være på den "sikre siden". Load temp ligger på ca 45, idle 39-40. Er fortsatt like overraska over at min Taisol CGK760 som egentlig stammer fra min gamle Tbird 1000, klarer å kjøle xp2400+ såpass bra. :wow: Thank you allmighty Artic Silver

Men hvis jeg ikke har misforstått alt sammen her, så er vel 2000MHz og 400Bus som jeg kjører nå, betydelig raskere enn 2000MHz og 266Bus som den er originalt? Sånn med minneforsinkelse og cpu død tid mens den venter på minnet, bla bla. Leste det ett sted (var det i denne tråden kanskje) :roll::p

EDIT: Natta... :p

Endret av Magnalf
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...