Gå til innhold

partisjonerings program?


Anbefalte innlegg

ok.. jeg har brukt søk funksjonene hehe

 

eneste jeg veit om er diskdrake, (kjører mdk) men det som følger med går det ikke ann å partisjonere med..

har finni en oppdatering eller.no, men den går det ikke å installere.. står at jeg må ha en eldre version eller no sånt.. og det fins ikke der jeg lasta det ned (har sett et par steder).

 

jeg trenger et prog som jeg kan resize ext3 partiosnonen min uten tap av data, og som kan lage en fat32 partisjon

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror ikke det går an å resize ext3-partisjoner. Jeg hadde akkurat samme problem en gang med at jeg ville resize en ReiserFS-partisjon. Det jeg gjorde var at jeg flyttet filene midlertidig over til en annen harddisk, slettet partisjonen, lagde en ny og større og til slutt kopierte filene tilbake. Tror ikke det fins noe "smartere" løsning.

 

PS. Dette med en ekstra harddisk er selvsagt ikke nødvendig hvis du har ledig plass på disken.

Lenke til kommentar

jeg lagde en partisjon som ble '/', og en som ble '/home' (da jeg la inn linux). det betyr at jeg kan flytte filene fra '/home/bruker' til f.eks '/etc' eller.no?

 

har en annen pc i nettverk som jeg har filene på uansett, så hvorfor jeg poster denne posten er jeg ikke helt sikker på

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-05-13 23:14, Arntfinn skrev:

jeg lagde en partisjon som ble '/', og en som ble '/home' (da jeg la inn linux). det betyr at jeg kan flytte filene fra '/home/bruker' til f.eks '/etc' eller.no?


Du kan trygt flytte filene i '/home/*'. Når man driver å sjonglerer er man jo root likevel, og da brukes ikke /home engang, for root har jo config-filene sine i /root

Bare vær forsiktig med kataloger som inneholder filer som Linux måtte trenge for å fungere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...