Gå til innhold

AMD64 system, socket 754.

Anbefalte innlegg

Hola godtfolk.

Sitter på gjerdet litt og lurer på om jeg skal investere i ett AMD64 system, da socket 754. Jeg har rundt 5000,- å rutte med, og det jeg trenger er følgende.

• CPU
  • Hovedkort
  • 512/1024 MB ram
  • Stille og kraftig CPU vifte.

Når det gjelder disse punktene har jeg noen tanker. Nå sitter jeg på en XP-mobile som putrer og går på 2350 Mhz. Når det gjelder ny CPU så tenkte jeg på 64 3000+ eller 64 3200+.

Vil disse gi en ytelsesforbedring som vil merkes? Hva er best (og mest økonomisk med tanke på pris/ytelse av de to). Kan f.eks 3000+ CPU'en lett klokkes til 3200+ nivå? Finnes 3200+ som trayversjon? Altså uten vifte? Må spare penger der det går ;)

Angående hovedkort så er jeg helt blank. Jeg har tenkt litt på

dette. Er dette et dugandes hovedkort når det gjelder stabilitet og overklokking? Eventuelt, hvilke andre skal jeg vurdere?

Når det gjelder RAM er jeg også litt på viddene. Jeg vet at kvalitet koster, men det får være grenser. Ekstreme timings og pris som gir selv Røkke bakoversveis kan dere spare meg for. Vil likevel ha RAM som fungerer godt sammen med resten av systemet, og som tåler litt klokking. :) En løsning vil jo være å gå får 512 MB. Vil 512 MB superminne kunne måle seg med 1024 MB mer normalt minne? Bare en tanke. ;)

Siste på lista er CPU kjøler. Har tenkt litt på Zalman CNPS7000B-Cu og Swiftech sin. Hvilke viftefester har Swiftech sin? Får man klemt på en 120 mm? Videre: er disse egnet til overklokking?

Jepp, det var noen tanker fra meg. Håper at det er mulig å få litt hjelp av der epå forumet her, så får vi se hva fremtiden bringer. :)

På forhånd takk

Endret av jovaa
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har fått noen tips, og litt research har gitt meg følgende combo:

• Gigabyte K8NS nForce 250
  • AMD 64 3000+
  • OCZ 1024MB Premier Dual Channel PC3200

Dette kan kjøpes på Netshop.no for 3985,-

Videre vil jeg kjøpe følgende to ting fra Komplett butikk i Trondheim:

• Thermalright SLK-948-U CPU-Kjøler
  • 92 mm Papst vifte

Dette blir ca. 500,- ekstra. Totalt vil jeg da stå med en total pris på rundt 4500, som er greit nok. Noen spørsmål, hvis noen vil ta seg bryet med å svare ;)

- Jeg valgte nonpro versjonen av HK. Hva er egentlig forskjellen på nonpro og pro? Så vidt jeg vet mangler jeg GB lan og firewire på nonpro. Noen fler?

- Er RAM grei nok? Vil ha den rimeligst mulig, men likevel med god kvalitet og som tåler litt klokking.

- Kjøler står mellom overnevnte eller to 2 andre i den første posten. Kommentarer?

Endret av jovaa
Lenke til kommentar
Har fått noen tips, og litt research har gitt meg følgende combo:
  • Gigabyte K8NS nForce 250
  • AMD 64 3000+
  • OCZ 1024MB Premier Dual Channel PC3200

Dette kan kjøpes på Netshop.no for 3985,-

Videre vil jeg kjøpe følgende to ting fra Komplett butikk i Trondheim:

• Thermalright SLK-948-U CPU-Kjøler
  • 92 mm Papst vifte

Dette blir ca. 500,- ekstra. Totalt vil jeg da stå med en total pris på rundt 4500, som er greit nok. Noen spørsmål, hvis noen vil ta seg bryet med å svare ;)

- Jeg valgte nonpro versjonen av HK. Hva er egentlig forskjellen på nonpro og pro? Så vidt jeg vet mangler jeg GB lan og firewire på nonpro. Noen fler?

- Er RAM grei nok? Vil ha den rimeligst mulig, men likevel med god kvalitet og som tåler litt klokking.

- Kjøler står mellom overnevnte eller to 2 andre i den første posten. Kommentarer?

Dette oppsettet ser ganske bra ut, men jeg mener at du skal vurdere dette hovedkortet også.

Test av kortet her!

Lykke til ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...