Serqevx Skrevet 29. september 2004 Del Skrevet 29. september 2004 En mann og hans kone er til sammen 98 år. Mannen er i dag dobbelt så gammel som kona var den gang mannen var så gammel som kona er nå. Hvor gamle er de? Denne sliter jeg med, noen som kan vise meg hvordan jeg skal regne det ut? Lenke til kommentar
PelsJakob Skrevet 29. september 2004 Del Skrevet 29. september 2004 Mannens alder = x og konens alder = y: x + y = 98 Da mannen var y år, var konen: y - (x - y) = y - x + y = 2y - x Mannen er dobbelt så gammel som det: x = 2 (2y - x) = 4y - 2x Vi får da følgende likningssett: x + y = 98 3x - 4y = 0 Vi multipliserer den første likningen med 4, og får: 4x + 4y = 392 3x - 4y = 0 Dermed får vi at: x = 56 Og følgelig: y = 98 - 56 = 42 Mannen er altså 56 år, mens konen er 42. Lenke til kommentar
FM Skrevet 29. september 2004 Del Skrevet 29. september 2004 Imponerende PelsJakob! Må innrømme at jeg prøvde en stund, men ble lei av å lese oppgaveteksten om og om igjen... Når er slike oppgaver pensum? Lenke til kommentar
Serqevx Skrevet 29. september 2004 Forfatter Del Skrevet 29. september 2004 (endret) Mattelæreren ga meg denne for moro skyld Skal spørre han hvordan han ville løst den, blir vel omtrent samme som det PelsJacob kom med! Edit: Matte i 1.klasse allmenn Endret 29. september 2004 av Serqevx Lenke til kommentar
nr.4 Skrevet 30. september 2004 Del Skrevet 30. september 2004 Når er slike oppgaver pensum? Husker vi hadde likningssett i 10. klasse. Men i denne oppgaven må du tenke litt da, hjelper ikke å bare kunne reglene. Lenke til kommentar
pretensiøselns Skrevet 4. oktober 2004 Del Skrevet 4. oktober 2004 Når er slike oppgaver pensum? Husker vi hadde likningssett i 10. klasse. Men i denne oppgaven må du tenke litt da, hjelper ikke å bare kunne reglene. Vi har faktisk om det akkurat nå Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå