Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

1000 mbit på 100 mbit-kabel

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+98123897187934

Det er vel ingenting som heter 100 Mbit-kabel. Men man har forskjellige kategorier på kabelkvaliteten. 4 pars kategori 5-kabel skal vel gjøre susen. Det er den typen som brukes i flest 100 Mbit-nettverk.

Så, er kabelkvaliteten god nok så vil du få 1000 Mbit-fart på uplinken din...

Edit: En kabel vil aldri brenne...

Endret av Slettet+98123897187934
Lenke til kommentar
Sjekk kablen.. Står det Cat 5 E eller Cat 5 Extended på den så er den godkjent for bruk på 1000mbit nettverk..

Står det Cat 5, så funker det kun over korte strekninger, vis det i det heletatt funker :)

Det er CAT 5 kabler ja, og det blir nok ikke mer enn 1 m. Når du sier "i det hele tatt", mener du da at jeg ikke for noe kobling, eller at det bare blir 100 mbit kobling?

Lenke til kommentar
Heisann

Har to switcher med 1000 mbit uplink, men jeg har ingen 1000 mbit kabler. Hva vil skje hvis jeg prøver å koble de sammen med 100 mbit kabel? Ingenting, unntatt 100 mbit hastighet?

Jonas

Det er bare å plugge inn, dersom det virker kommer den opp i 1000Mbps, hvis ikke kan den i hvertfall brukes i 100Mbps inntill du får huket tak i en annen kabel, det er ikke være enn det.

Lenke til kommentar
Sjekk kablen.. Står det Cat 5 E eller Cat 5 Extended på den så er den godkjent for bruk på 1000mbit nettverk..

Står det Cat 5, så funker det kun over korte strekninger, vis det i det heletatt funker :)

Det er CAT 5 kabler ja, og det blir nok ikke mer enn 1 m. Når du sier "i det hele tatt", mener du da at jeg ikke for noe kobling, eller at det bare blir 100 mbit kobling?

Du får nok kobling uannsett, men problemet er at om kabelen ikke er god nok så blir det masse feili overføringene. Feilsjekkingsrutiner fanger de opp,men det vil gjøre at det hele vil gå tregere.

Men jeg tror nok at du får mer enn 100Mb alikevel...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...