Simen1 Skrevet 29. september 2004 Del Skrevet 29. september 2004 Når kommer IP-telefoni for mobiltelefoner? IP-telefoni har jo blomstret på hjemmemarkedet og kan på sikt ta over for den gamle analoge tale-telefonlinjen og går heller digitalt over hvilken som helst internettilknytning. Når vil det samme skje på mobilfronten? Har det allerede kommet produkter for dette? Når kan jeg koble meg opp til internett via GPRS og prate uten tellerskritt, men kun betale for antall MB ? Lenke til kommentar
Noelrocks Skrevet 4. oktober 2004 Del Skrevet 4. oktober 2004 Tror Nokia Communicator 9500 skal ha mulighet for ip-telefoni! Lenke til kommentar
genser Skrevet 4. oktober 2004 Del Skrevet 4. oktober 2004 (endret) -- sjekk ut www.skype.com For å svare greit så har ikke dette kommet helt til mobiler enda. Det er noe lignende med Push-To-Talk, men etter hva jeg forstår er det bare mulig å sende lyd-beskjeder, som med walkie-talkie, med push-to-talk, og derfor ikke dialoger lettvint. med skype derimot kan man bruke programmet til å ringe andre mobiler, og bare betale for GPRS. Programmet har kun kommet til PocketPC enda, og det begrenser jo bruksområdet ettersom det kun er noen få mobiler her i landet med PocketPC. Forhåpentligvis kommer programmet til Symbian også snart. edit: Leste litt mer om det her, og du må betale både gprs OG tellerskritt (til skype) når du ringer. Endret 4. oktober 2004 av arehei Lenke til kommentar
Noelrocks Skrevet 5. oktober 2004 Del Skrevet 5. oktober 2004 Hvis du ringer til andre som har skype på pocket pcen så er det gratis. Eller hvis du bruker wlan så sparer du penger Lenke til kommentar
Rockmann Skrevet 5. oktober 2004 Del Skrevet 5. oktober 2004 hvis man tar skype på telefon når det kommer bør det jo kun koste for GRPSen da Lenke til kommentar
joebush Skrevet 6. oktober 2004 Del Skrevet 6. oktober 2004 (endret) Skype vil ikke fungere over GPRS uten at de kommer med en Push-To-Talk utgave. Selv om GPRS har nok båndbredde, så har den lang og ustabil latens, noe som egner seg dårlig til slik bruk. Når EDGE og 3G er tatt i bruk vil derimot IP-telefoni over telefonsystemet være aktuelt. Jeg ser for meg at IP-telefoni vil en dag erstatte vanlig mobilkommunikasjon. Dvs. at basestasjonene endres til mobilinternettstasjoner, og at alt kommuniksjoner foregår via TCP/IP. Gleder meg. Endret 6. oktober 2004 av joebush Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå