alexf Skrevet 30. september 2004 Del Skrevet 30. september 2004 Hvordan vet du det? har anarki vært prøvd før??? Ja, opptil flere ganger. Hvis du slår på TVen din i blant, kan du til og med se det i praksis. Anarki ville aldri fungert så lenge vi har penger og evnen til å juge... Welcome to the real world. Lenke til kommentar
Carnifex Skrevet 30. september 2004 Del Skrevet 30. september 2004 Tviler på at ett større anarki noengang kunne eksistert over tid. Det vil alltid være slik at de sterke vil forsøke å få makt. Drifter, lyster, sult, ønske om makt og mer vil vel presse frem kamper om lederskap. Dette vil vel eventuelt skape en rekke små diktatur eller gjengmentalitet. Noen mennesker vil lede, andre trives bedre ved å innrette seg eller har rett og slett ikke noe valg. Lenke til kommentar
edahl Skrevet 30. september 2004 Forfatter Del Skrevet 30. september 2004 Hvordan vet du det? har anarki vært prøvd før??? Ja, opptil flere ganger. Hvis du slår på TVen din i blant, kan du til og med se det i praksis. Du må skille mellom kaos og anarki, selvom anarki lett blir kaos. Dette er fordi det skjer over natta... Det _kan_ ikke funke uansett, det er en selvfølge. QUOTE Anarki ville aldri fungert så lenge vi har penger og evnen til å juge... Welcome to the real world. Hva vet du om den virkelige verden egentelig? Lenke til kommentar
edahl Skrevet 30. september 2004 Forfatter Del Skrevet 30. september 2004 Vi har det litt for kjekt for å si det som det er. Du er altså en menneskehater som ikke unner folk velstand og rikdom fordi du selv ønsker å bo i en hytte i skogen og leve på eksistensminimum. Kan du ikke bare ta konsekvensen av meningene dine istedenfor å prøve å tvinge dem på oss andre som faktisk verdsetter frihet, menneskerettigheter og velstand? Ja det er samme faen sålenge DU har velstand og menneskerettigheter ikkesant? Lenke til kommentar
alexf Skrevet 30. september 2004 Del Skrevet 30. september 2004 Hva vet du om den virkelige verden egentelig? Det er ikke nødvendig å snakke til seg selv i 2. person. Lenke til kommentar
T.L Skrevet 30. september 2004 Del Skrevet 30. september 2004 Det endelige målet for kommunister og anarkister er omtrent likt (kommer VELDIG ann på hvilken anarkist du prater med ). Men samfunnsanalysen, teoriene og gjennomføringstankene er forskjellig. Ett anarkistisk samfunn uten noen uskrevne eller skrevne regler om hvordan avgjørelser skal tas vil ende opp i krangling og drap. Demokrati er viktig selv i ett anarkistisk samfunn. Små enheter med flertallsagjørelser fungerer godt i mindre teknologiske samfunn enn vårt. Men i dag vet jeg ikke. Hvordan organisere transporten f.eks.? Jeg har lest litt av Kropotkin, så jeg vet utmerket godt hva anarki er Men det mest vesentlige er jo at det ikke skal finnes noe maktapparat, og det er akkurat det som er situasjonen i Sudan, derfor sammelignet jeg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå