aveign Skrevet 29. september 2004 Del Skrevet 29. september 2004 Jeg har noen "små" problemer med laptopen min (fujitsu siemens amilo D)som jeg ikke har peiling på hvordan jeg kan rette opp (om noen gidder å lese dette hadde det vært fint, gjelder (kanskje?) filsystemet på en harddisk) For to dager siden installerte jeg SP2, jeg brukte win xp home, samt en ny oppgradering til win. media player. Etter kort tid begynte blåskjermer å vise seg..nærmest for hver enkelt prosess jeg gjorde.. jeg har prøvd det meste, dog jeg er ikke noe spesielt flink med slikt så det aner meg at jeg har gjort noe dumt. Først prøvde jeg å installere xp på nytt. det virket som alt var iorden helt til jeg så og si var ferdig med installasjonen. da fikk jeg en blåskjerm og maskinen låste seg. da jeg restartet begynte installasjonen helt på nytt igjen. jeg fjerna alle partisjoner og prøvde igjen. samme feil, igjen. Dette gjorde jeg sikkert 5-6 ganger, i håp om at det en gang ville fungere, noe det ikke gjorde. Så gikk jeg i dos promt (eller hva man skal kalle det), hvor jeg skreiv format c: (systemdisken min). Den formaterte og restarta. men samme feilene kom igjen og igjen..noen ganger fikk jeg til og med blåskjerm mens windows cd'en holdt på å loade installasjonen rett etter at jeg boota fra cd'en(prøvde flere cd'er) I et bittert forsøk installerte jeg linux debian, det så ikke lovende ut det heller ettersom det kom error på error. jeg fikk gjort litt forskjellig der(forhåpentligvis ikke det som ødela helt:P), bl. a jeg sletta og laga nye partisjoner flere ganger, samt jeg prøvde mkfs -t ntfs /dev/hda1. det funka ikke, kom vel ikke som noen overraskelse. fant ikke mkfs. jeg har også prøvd å boote fra en boot cd, win 98, for å se om jeg kan formatere helt via dos. Det funka ikke det heller. I dag ettermiddag gjorde jeg mitt siste tapre forsøk, jeg starta laptop'en, satte i windows xp cd'en, og lot den boote. den starta og jeg sletta alle partisjoner for så å lage en stor ny og valgte å installere win xp i den partisjonen. Da først skulle jo selvfølgeli disken formateres, håpet lyste en periode, helt til formateringen var ferdig, da fikk jeg følgende feilmelding: Setup was unable to format the partition. the isk may be damaged. Make sure the driwe is switched on and properly connected to your computer. (så noe om SCSI disker, noe ikke angår meg) you must select a different partition for windows XP. Jeg står i en bunnløs fortvilelse, sikkert bare fordi jeg ikke vet råd. håper noen der ute har peiling på hva jeg kan gjøre. Mitt alternativ nå er vel strengt tatt 1. kjøp ny disk 2. ring kundeservice å be dem komme å hente pcn. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 29. september 2004 Del Skrevet 29. september 2004 Du kan enkelt sjekke disken for feil. De fleste disk produsenter har egne diagnostic program. Du finner en samling slike her: http://www.ultimatebootcd.com/ Lenke til kommentar
sk1rty Skrevet 29. september 2004 Del Skrevet 29. september 2004 Jeg har hatt lignende problem før! Sinnsykt irriterende!! Det jeg gjorde var å lasta ned WesternDigital diagnostic utilty...pga jeg hadde en westerdigital disk. Jeg gjorde noe som heter "write to zero", da dro blåskjermen og hele greia! Lykke til!! Lenke til kommentar
aveign Skrevet 30. september 2004 Forfatter Del Skrevet 30. september 2004 Får prøve, takker så meget. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå