Gå til innhold

Forskjell på quick formatering og vanlig

Remind

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

quick går fortere...

da sletter den ikke stoffet, bare tabellen som forteller disken hvor greiene ligger. da blir ikke ting slettet før de blir skrevet over, men harddisken tror den er tom..

Med vanlig formattering blir alt gjort grundigere, og ting blir slettet...

Lenke til kommentar

Formatering sletter hele innholdet mens hurtigformatering bare sletter innholdets referanse fra indeksen i filsystemet slik at de kan overskrives som om de ikke var der.

Siden det er teknisk mulig (for penger) å lese innholdet etter en formatering spiller det i praksis ingen rolle om du bruker vanlig eller hurtig i daglig bruk.

Lenke til kommentar

Forskjellen er som ovenfor at ved hurtigformatering fjernes bare referansene til filene,men ved vanlig formatering (Som ved XP installasjon) sjekkes også overflaten på diskene for feil,så ved første gangs installasjon av OS på en disk som er helt ny lønner det seg kanskje å kjøre grundig formatering,for å avdekke eventuelle feil ved disken.

Du kan lese mer om dette her

Lenke til kommentar
Formatering sletter hele innholdet mens hurtigformatering bare sletter innholdets referanse fra indeksen i filsystemet slik at de kan overskrives som om de ikke var der.

Siden det er teknisk mulig (for penger) å lese innholdet etter en formatering spiller det i praksis ingen rolle om du bruker vanlig eller hurtig i daglig bruk.

Hvis du formatere 3-5 ganger så blir det uleselig for alle... da kan du ikke med alle pengene på jordas overflate få tilbake dataene...

Lenke til kommentar

Fins enkle gratisprogram som også fikser sånt

Lenke til kommentar

Hvis du formatere 3-5 ganger så blir det uleselig for alle... da kan du ikke med alle pengene på jordas overflate få tilbake dataene...

Dette er jo bare tull.

Slik er det ikke.

Dersom disken OVERSKRIVES kan INGEN få dataene som ligger på disken tilbake.

Format fjerner ikke selve dataene som ligger på disken. Det som evnt overskrives er borte for alltid.

Lenke til kommentar

Dette er jo bare tull.

Slik er det ikke.

Dersom disken OVERSKRIVES kan INGEN få dataene som ligger på disken tilbake.

Format fjerner ikke selve dataene som ligger på disken. Det som evnt overskrives er borte for alltid.

Er det ikke sånn at IBAS kan finne sporene etter hva som var der før den nye fila var lagt inn og dermed recover disken?

Lenke til kommentar

Er kjent med at IBAS kan gjøre fantastiske ting med ødelagte og tilsynelatende tapte data. Men jeg kan ikke skjønne hvordan de skal kunne gjennopprette data som er overskrevet av andre data.

Kan ikke nok, rent teknisk sett, om harddiskers måte å lagre data på, så jeg skulle gjerne sett noen forklare hvorfor det skulle fungere!

Lenke til kommentar
Er kjent med at IBAS kan gjøre fantastiske ting med ødelagte og tilsynelatende tapte data. Men jeg kan ikke skjønne hvordan de skal kunne gjennopprette data som er overskrevet av andre data.

Det kan de da heller ikke. Det er jo nettopp en slik overskriving ExpertEraser programet som de selger foretar.

Men jeg kan jo tenke meg at hvis du overskriver data en gang med bare 0'er f.eks. at det da kan være igjen svake magnetiske spor av de opprinnelige dataene som det går an å hente ut hvis du har avansert, følsomt ustyr som kan lese ut disse.

Hvis du derimot overskriver flere ganger og med tilfeldige data, da blir det umulig å hente ut de overskrevne dataene.

Lenke til kommentar

Her var det mye feiloppfatninger av format .

The difference between the regular format versus the quick format is whether or not the volume is scanned for bad sectors using the chkdsk command. Both methods remove the index to the files from the volume.

Med andre ord:

Full format = quick format + chkdsk /r

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Det kan de da heller ikke. Det er jo nettopp en slik overskriving ExpertEraser programet som de selger foretar.

Men jeg kan jo tenke meg at hvis du overskriver data en gang med bare 0'er f.eks. at det da kan være igjen svake magnetiske spor av de opprinnelige dataene som det går an å hente ut hvis du har avansert, følsomt ustyr som kan lese ut disse.

Hvis du derimot overskriver flere ganger og med tilfeldige data, da blir det umulig å hente ut de overskrevne dataene.

Det er slik at dersom du overskriver disken EN gang, så er alt borte. Ibas kan ikke finne noe data tilbake.

Har vært på kurs hos Ibas.

Lenke til kommentar

Ved bruk av feks experteraser så kan du velge om du vil skrive over disken 1 gang eller 9 ganger (mener det var 9).

Grunnen til at man kan velge 9 er fordi forsvaret krever det, og dermed kan de også bruke dette.

Har du skrevet over en gang så er det ingen vits å ta kontakt med Ibas for å få de til å prøve å hente ut data for det er ikke mulig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...