Gå til innhold

Distro til laptop, og ext2 størrelse.

maedox

Anbefalte innlegg

Hei folkens!

Har startet et lite prosjekt med å installere linux på den bærbare. (Asus M5N).

Har ikke brukt linux noe særlig før, bare dilla litt med cygwin.

Driver og laster ned siste Debian nå, og det tar jo helt sykt lang tid :p

Har lasta ned siste Slackware og Knoppix.

Lurer litt på hva som er lurest å velge, med tanke på at jeg ikke trenger alt mulig slags rare pakker. Skal bare dille litt med nettverk og sikkerhet etc. + at KDE er jo kjekt å ha. Orker ikke bare kommandolinje arbeid. ;)

Spørsmålet mitt er derfor hvilken distro som er greiest å installere på en laptop, og hvor mye plass jeg trenger til en linux partisjon.

Er mandrake noe å satse på? Hører folk mener det er enklest. Men jeg vil ha det beste og jeg lærer fort, så jeg tenker mest på enkel installasjon :cool:

Knoppix ville forresten ikke funke så bra. Skal høre med noen av Linux-guruene på skolen hva de mener :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På grunn av:

* apt-get systemet gjør det enkelt å holde ting oppdadert (og om du benytter unstable får du nyeste nytt nokså raskt).

* Alt er binary, du slipper å bruke batteritid på å kompilere selv.

* Enkel instalasjon :)

* Slipper mye av unødvendig konfigurasjon, men du har forsatt mulighet om du ønsker.

* Mye som går ann å lære av debian, hvis man gidder.

Benytt sarge og 2.6 kjernen når du legger inn, går du for woody så er det muligt at du ikke får inn nødvendige drivere.

Lenke til kommentar
Jeg skal også installere linux på min bærbare, og har bestemt meg for debian. Hovedsakelig fordi jeg liker distroen :)

Begrunnelse? ;)

Den er på mange måter lik min yndlingsdistro, Gentoo. Mulighetene er legio, og jeg setter pris på

ting som mulighet for minimalitet, et godt pakkesystem og generelt godt og friskt system. Jeg

har også noe erfaring med distroen, noe som også er et lite pluss.

Grunnen til at jeg valgte den var jo også fordi å kompilere et helt system på en bærbar celeron

300MHz ikke er så veldig fristende, og egentlig nesten helt bortkastet. Valget stod egentlig i bunn

og grunn mellom debian og slackware til slutt, men det ble debian p.g.a. det som nevnt ovenfor.

Lenke til kommentar

Jeg har nylig installert gentoo på tre maskiner, bl.a to laptopper. Den ene lap'en har ganske liten HD, som den også deler med Windows. Og på den fikk jeg problemer med for liten root partisjon (3 GB). gentoo bruker ganske mye plass til å kompilere alt selv når man installerer X, kde og open office. Jeg løste det med å legge /usr/portage over på /home partisjonen for å få kompilert kde. Men fortsatt ble det for trangt til å kompilere open office, så det installerte jeg binært.

Poenget er at gentoo er ikke egnet til små HD'er på 10 GB (hva jeg har satt av til Linux) og mindre.

Lenke til kommentar

Hmmmmm, det vil jeg da ikke si. Gentoo + alle programmene jeg har ligger i

underkant av 3GB. Det er dog mulig at en bruker mer plass når en skal kompilere

større programmer, som f.eks. OpenOffice. Om du ser i portage så ser du at

kildekoden alene tar rundt 215MB, noe som er ganske mye for kildekode å være.

Lenke til kommentar

Eller fedora. Meget fleksibel, lett å installere, yum eller apt bestemmer du selv, sikker som banken. Eneste jeg kan komme på, var at en venn av meg hadde laget et program som han skulle overflowe for å få root. Programmet var satt setuid root, og besto egentlig bare av en overflow-mulighet.

Vel... Dette gikk ikke på fedora. Han justerte shellcoden fram og tilbake, men traff ikke... Grunn? exec-shield er ganske effektivt...

Lenke til kommentar

Nå har jeg kjørt igang Debian testing DVD nr 1 her.

Mekka en partisjon på drøye 3 GB og en swap partisjon på 1 GB.

ext3 på den store. Valgte å mounte som /

Booter for første gang nuh!

Stoppa etter å ha lasta inn musedriver.. mice: PS/2 mouse device common for all mice. What to do?

Dette står lenger oppe:

8139too: already loaded
<6>8139cp: 10/100 PCI Ethernet driver v1.2 (mar 22. 2004)
insmod: /lib/modules/2.4.27-speakup/kernel/drivers/net/8139cp.o: init_module: No such device
insmod: Hint: insmod errors can be caused by incorrect module parameters, including invalid IO or IRQ parameters.
You may find more information in syslog or the output from dmesg
insmod: /lib/modules/2.4.27-speakup/kernel/drivers/net/8139cp.o: insmod 8139cp failed
8139cp: can't be loaded
missing kernel or user mode driver 8139cp
ohci1394: already loaded
yenta_socket: already loaded
Inter 810 + AC97 Audio, version bla bla bla

Her stoppet den av og til, og av og til kommer den bittelitt lenger.

Maskinen reagerer på at jeg tar ut og inn USB-musa, og jeg kan skrive.

Noen som har noen anelse?

Endret av maedox
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...