Gå til innhold

x800 knuser alt i 3dmark'05

Grillbabe

Anbefalte innlegg

Helt enig

Men synes disse postene er viktige, mulig de viktigste topicene på hele hw forumet. Bare det at kortene koster over 4000 er grunn nokk til å diskutere fremm å tilbake + et annet viktig poeng er at det er utrolig mange versjoner av de samme korta. Jeg er fått hjelp til å samtlige grafikkort mellom hw forumet :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Helt enig

Men synes disse postene er viktige, mulig de viktigste topicene på hele hw forumet. Bare det at kortene koster over 4000 er grunn nokk til å diskutere fremm å tilbake + et annet viktig poeng er at det er utrolig mange versjoner av de samme korta. Jeg er fått hjelp til å samtlige grafikkort mellom hw forumet  :thumbup:

Er kun delvis enig med deg der, dette pga at det viser seg at di fleste diskusjonene ganske så snart utvikkler seg til en ordentlig flamefest der folk på død og liv skal forsvare at kortet de har kjøpt til 4-5 tusen kroner er best.

Hadde folk vært litt flinkere å vente med å trekke konklusjoner og etterforske bevisene litt mere, så tror jeg i grunn at vi ikke villet hatt så veldig mange usakelige diskusjoner som vi har til tider.

Et par medlemmer som jeg synnes bør skjerpe seg og tenke seg litt om før di i det hele tatt kommer med kommentarer som ikke hører hjemme her på forumet :

Merlin

nVidiot, vet du i det hele tatt hva 3Dc er, vet du at SM3.0 bare er noe oppskrytt dritt?

Simalarion.

Sannsynlighetten for at den karen fortsatt har bleier er jo ganske stor

Sånne kommentarer hører ikke til her på forumet og er helt 100% unødvendig da man bare oppnår enda mer flaming, ignorer heller utsagnet og kom heller med en konstruktiv post.

Lenke til kommentar
Helt enig

Men synes disse postene er viktige, mulig de viktigste topicene på hele hw forumet. Bare det at kortene koster over 4000 er grunn nokk til å diskutere fremm å tilbake + et annet viktig poeng er at det er utrolig mange versjoner av de samme korta. Jeg er fått hjelp til å samtlige grafikkort mellom hw forumet  :thumbup:

Er kun delvis enig med deg der, dette pga at det viser seg at di fleste diskusjonene ganske så snart utvikkler seg til en ordentlig flamefest der folk på død og liv skal forsvare at kortet de har kjøpt til 4-5 tusen kroner er best.

Hadde folk vært litt flinkere å vente med å trekke konklusjoner og etterforske bevisene litt mere, så tror jeg i grunn at vi ikke villet hatt så veldig mange usakelige diskusjoner som vi har til tider.

Et par medlemmer som jeg synnes bør skjerpe seg og tenke seg litt om før di i det hele tatt kommer med kommentarer som ikke hører hjemme her på forumet :

Merlin

nVidiot, vet du i det hele tatt hva 3Dc er, vet du at SM3.0 bare er noe oppskrytt dritt?

Simalarion.

Sannsynlighetten for at den karen fortsatt har bleier er jo ganske stor

Sånne kommentarer hører ikke til her på forumet og er helt 100% unødvendig da man bare oppnår enda mer flaming, ignorer heller utsagnet og kom heller med en konstruktiv post.

Er enig i at den kommentaren min var helt på trynet :ermm: Men jeg er lei av at alle prater SM3.0 og overser 3Dc. Kommentaren fra min side var både barnslig og irrelevant, men jeg står fast på at AT sin 3Dc løsning vil bli like bra som SM3.0 eller bedre, det gjenstår å se, igjen jeg beklager for mitt dumme utsagn :wallbash:

Lenke til kommentar

Flott at du beklager uttalelsen din Merlin, men husk at 3Dc og SM3.0 er to forskjellige løsninger som faktisk kan fungere sammtidlig i en kommende generasjon med skjermkort.

3Dc er en komprimeringstekknikk, mens SM3.0 grovt sett er bedre shader instruksjoner som gjør det mulig å gjøre flere ting på mindre tråder, det beste hadde selvsagt vært om vi får 3Dc + SM3.0 noe jeg faktisk tipper vi kommer til å få.

Per dags dato så er 3Dc og SM3.0 ikke implementert i noen fullversjon av spill som jeg kjenner til, så det gjennstår da å se hvor populære disse teknologiene blir.

Lenke til kommentar
Flott at du beklager uttalelsen din Merlin, men husk at 3Dc og SM3.0 er to forskjellige løsninger som faktisk kan fungere sammtidlig i en kommende generasjon med skjermkort.

3Dc er en komprimeringstekknikk, mens SM3.0 grovt sett er bedre shader instruksjoner som gjør det mulig å gjøre flere ting på mindre tråder, det beste hadde selvsagt vært om vi får 3Dc + SM3.0 noe jeg faktisk tipper vi kommer til å få.

Per dags dato så er 3Dc og SM3.0 ikke implementert i noen fullversjon av spill som jeg kjenner til, så det gjennstår da å se hvor populære disse teknologiene blir.

Ja må jo beklage et slikt innlegg, hva kan jeg si det var seint, jeg var grinete og kom hjem fra Danmark. Men to the point, ja tror nok ingen av selskapene vil ha noe forsprang på hverandre med begge de nye teknikkene, men sier bare at SM3.0 og nVidia faktoren nå er alt for høy på forumet.

Lenke til kommentar

Hvordan er det mulig å få mest mulig dritt-prat inn på en PC-skjerm?

Les dette emnet her.. :p

Men ærlig talt, dere slenger jo om dere med tull. ingen av ATi eller nVidia er "best".

Er ATi best bare fordi de har et kort som yter best i 3dMark 05?

Nei.. (Det er en forbanna test. Get over it)

Er nVidia best bare fordi de har PS 3?

Nei.. (Se bare på alle tåpelige utsagn om at nVidia er best fordi de har PS 3. Tenker alle nVidia-fans + 3dMark-horer som sa det fikk seg en i trynet. "oi! yndlingskortet mitt er ikke best i yndlingsprogrammet mitt som jeg baserer mitt liv på"

Er ATi sine mainstreamkort eller low-end kort bedre enn nVdia sine mainstreamkort eller low-end bare fordi X800 XT er best i 3dMark 05?

Nei.. (Jeg kjøper heller et GF 6800 eller GF 6800 LE)

Lenke til kommentar

Skjønner ikke at fjortisser fortsetter å krangle om dette.... Er så utrolig tåpelig! Har hatt både ATI og Nvidia... Syns de er ganske likt jeg... Selv om kanskje et testeprogram viser noe annet så ser jeg æærlig talt ikke forskjell på det. Som Zythius sier: "GET THE F**K OVER IT!!!"

Lenke til kommentar
Men jeg er lei av at alle prater SM3.0 og overser 3Dc. Kommentaren fra min side var både barnslig og irrelevant, men jeg står fast på at AT sin 3Dc løsning vil bli like bra som SM3.0 eller bedre, det gjenstår å se, igjen jeg beklager for mitt dumme utsagn :wallbash:

Støtter 3DMark 05 3Dc i det heletatt?

Foreløpig er 3Dc en properitær ATi standard, som mens Shader Model 3.0 er en standard som er den del av DirectX 9.0c. Det gjennstår å se om ikke 3Dc ender på ATi sin liste over flopper (les Trueform) Med litt flaks så blir den bygd inn i neste DirectX (DX10), akkuratt som S3DC...

Lenke til kommentar
Raptor,04/10/2004 : 15:22]
Men jeg er lei av at alle prater SM3.0 og overser 3Dc. Kommentaren fra min side var både barnslig og irrelevant, men jeg står fast på at AT sin 3Dc løsning vil bli like bra som SM3.0 eller bedre, det gjenstår å se, igjen jeg beklager for mitt dumme utsagn  :wallbash:

Foreløpig er 3Dc en properitær ATi standard, som mens Shader Model 3.0 er en standard som er den del av DirectX 9.0c. Det gjennstår å se om ikke 3Dc ender på ATi sin liste over flopper (les Trueform) Med litt flaks så blir den bygd inn i neste DirectX (DX10), akkuratt som S3DC...

Litt tidlig å snakke om flopper, faktisk så er Trueform integrert i driverne til ati og kan aktiveres gjennom kontrollpanelet.

Trueform er et av mange muligheter som spillprodusenter har når di lager et spill, og det er bra at mange produsenter implementerer dette.

Fordelen med trueform er litt bedre grafikk, men det er ikke alle spillene som støtter det.

Edit: Takk til Excalibur for å gjøre meg oppmerksom på at trueform ikke er en ati standard.

Her er noen få som støtter Trueform :

Return to Castle Wolfenstein,Enemy Territory, Serious Sam 1 &2, Will Rock, UT2K3 & 2K4.

3Dc er såpass nytt og betyr faktisk en ganske stor endring i bildekvalitet for di spillene som kommer til å implementere det uten at man trenger enorme mengder med systemminne (D3 Ultra high kvalitet), så det er vanskelig for en spillprodusent å ignorere denne teknologien.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

3Dc er en tekstur komprimerings ritme som kan minne og DXT1, DXT5 osv...

3Dc er ATi spesifikt ja.

TruForm er bare "kanadisk" for N-Patcher (NP står det noen steder). Dette er en teknikk som ble introdusert i DX8.x som besto i å kurve triangler slik at overflatene blir mer buet.

Denne teknikken er ikke ATi spesifikk, og nVidia kan også implementere denne teknikken.

Lenke til kommentar
3Dc er en tekstur komprimerings ritme som kan minne og DXT1, DXT5 osv...

3Dc er ATi spesifikt ja.

TruForm er bare "kanadisk" for N-Patcher (NP står det noen steder). Dette er en teknikk som ble introdusert i DX8.x som besto i å kurve triangler slik at overflatene blir mer buet.

Denne teknikken er ikke ATi spesifikk, og nVidia kan også implementere denne teknikken.

Jeg tror ATI har offentligjort spec. på 3Dc og kaller det en åpen standard.

Om de også krever lisenspenger av andre produsenter som vil benytte denne standarden på sine skjermkort vet jeg ingenting om.....

Lenke til kommentar
jeg ville sagt at Nvidia sine bilder var bedre og se på. når dere snakket om skarphet. jeg ville sagt at Nvidia  var litt mer klarer og se på. på gulvet. ATI gikk litt som en sirkel der så Nvidia var helt fint. men nå ska kje eg laga slik ein ATI vs Nvidia

Det er dette som er moire og det forekommer kun når AF blir satt i 3DMark istedet for i driveren og det er dermed ikke der med default instillinger.

Så hvordan er dette juks Nikkor?

X800 CP forced AF

Fordi ATi senker kvaliteten når det er 3dmark som ber om AF og ikke ellers, for å få høye scores, og samtidig ingen synlig forskjell i IQ i spill. (sier ikke at det er sånn, men ville bare illustrere at det ikke nødvendigvis utelukker ugler i mosen). Uansett så får vi vel kortene på bordet etterhvet, må innrømme at jeg ikke bryr meg så veldig for øyeblikket.

AtW

Lenke til kommentar

Synd ikke Matrox er på banen lenger. ATI vs nVidia blir litt kjedelig i lengden. Dessuten trenger markedet en aktør til. Kunne også vært tøft med triple-view med litt guffe. SLI er jo greit, men bra dyrt...

EDIT: Skjønner ikke forskjell på HD og GPU... :blush:

Endret av oblivian
Lenke til kommentar

Nei, det bruker DXT5 for normal map komprimering. Ifølge FM var 3DMark05 for langt ut i produksjonen til å implentere 3Dc.

Litt tidlig å snakke om flopper, faktisk så er Trueform integrert i driverne til ati og kan aktiveres gjennom kontrollpanelet.

På alt annent enn R200 er Trueform software basert og gir ofte et veldig stort ytelsetap. Dette viser at Trueform ikke har noe fremtid. Dagens kort har uansett ikke problemer med å store polygon nivå, eller bruke triks for å gi inntrykk av høyt polycount.

3Dc er såpass nytt og betyr faktisk en ganske stor endring i bildekvalitet for di spillene som kommer til å implementere det uten at man trenger enorme mengder med systemminne (D3 Ultra high kvalitet), så det er vanskelig for en spillprodusent å ignorere denne teknologien.

Det er ikke alle utviklere som kommer til å bruke 3Dc for å forbedre grafikken.

Doom3 Ultra High er "ultra high" nettop fordi den ikke bruker noe texture komprimering. 3Dc er heller ikke lossless.

Fordi ATi senker kvaliteten når det er 3dmark som ber om AF og ikke ellers, for å få høye scores, og samtidig ingen synlig forskjell i IQ i spill. (sier ikke at det er sånn, men ville bare illustrere at det ikke nødvendigvis utelukker ugler i mosen). Uansett så får vi vel kortene på bordet etterhvet, må innrømme at jeg ikke bryr meg så veldig for øyeblikket.

CP AF gir deg noe lavere score, men det er en ærlig grunn til det.

The difference between force on AF and application AF is that with force on AF you get AF on all stages, regardless of whether it's desired or not. When application AF, only stages that the application sets AF for get AF. This is the same thing that caused performance differences between force on AF and application AF in DOOM3: When you forced AF in DOOM 3 you were doing AF on things that didn't need it, such as cubemap normalization lookups.

If there's moire in the output, then that's an artifact of the rendering process.

Endret av MistaPi
Lenke til kommentar

Mistapi :

Angående om Trueform har en fremtid eller ikke er helt avhengig av utviklerne , ikke oss, men du har rett i at det ser ikke lyst ut for den, men at den er implementert i det nye kontrollpanelet til ati beviser jo at den ikke er helt død enda. Mener å ha lest at ati har implementert egne instrukser for trueform (versjon 2.0) for å øke ytelsen når denne blir brukt i alle brikker fra R200 og oppover.

Edit: Etter at jeg har lett en del på nettet ser det ut som Mistapi har rett i at trueform ikke er implementert i hardware og fungerer i software modus. Det eneste jeg har funnet er spesifikasjoner som nevner at kortene støtter Trueform 2.0 men ikke om dette er i hardware eller i software...

Når det gjelder 3Dc så er det selvsagt et vist tap av bildekvalitet som med alle komprimeringsmetoder, men denne er så og si ikke merkbar i forhold til andre teknikker som brukes og man har teoretisk fått mye bedre kvalitet på bildene enn med standard komprimering.

Mente med D3 at man kunnet fått Ultra high kvalitet på High settings pga komprimeringen.

Men her er det igjen utviklerne som bestemmer om di ønsker å benytte seg av denne teknologien eller ikke, til syvende og sist så er det vi forbrukerne som drar nytte av dette.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Til syvendet å sist er det vi forbrukere som holder hele greia i gang uansett hvordan du skulle vri å vrenge på det. Derfor er det hva forbrukeren kjøper som styrer, tar jeg ikke helt feil så selger 6800 serien utrolig bra, så jeg holder en knapp på teknologien den støtter bla shader 3

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...