Gå til innhold

Kernel panic på RH 7.2


Anbefalte innlegg

Når jeg booter RH 7.2, får jeg følgende feilmld:

 

Kernel panic: No init found. Try passing init= option to kernel.

 

Har sjekka GRUB, og allt ser ut til å være som det skal. PC'n er forresten en Dell PowerEdge, 100% SCSI (3 disker i RADI5 som sda på en AMI Megaradi kontroller, og 2 18GB som sdb og sdc på en adaptec kontroller) og 2 cpu med 448MB RAM. Noen som har en løsning? Eller en ide om hva som er galt? Prøve LILO istedenfor GRUB?

 

PS: Prøvde med FreeBSD og win2k og de klarte helt fint å boote.

PPSS: La inn RH7.2 på et IDE system, og der sto det noe med hdc=ide-scsi eller no i et felt under installasjonen. På scsi systemet var dette feltet blankt...

_________________

Hello, I'm a signature virus. Copy me

to your signature and help me spread.

 

[ Denne Melding var redigert av: _StatuS_ på 2002-05-13 16:05 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Får du ikke bootet i det hele tatt?

Uanz, du sier du la det inn på et ide system.

Hvis din root var f. eks. /dev/hda1, og det nå er /dev/scsi1 eller.no (vet ikke hvordan det er med scsi disker, har aldri brukt det), så bør du nok gjøre noen forandringer der.

Lenke til kommentar

Får boota til en viss grad. Der det vanligvis står Welcome to Red Hat Linux, stopper den opp, dvs akkurat i overgangen fra kernel til RH tror jeg. Det som er merkelig er jo at jeg boota på cd på scsi sytemen, og instalerte helt feilfritt. ikke en feil mld.....før man booter uten cd da....

Lenke til kommentar

Jeg er litt newbie, men det virker som du mangler init programmet, noe som er veldig rart dersom du installerte RH...

 

Programmet du trenger heter SysVInit eller noe i den dur! (Det finnes andre INIT programmer også, men RH bruker SysV som default (trur jeg))

 

Correct me if i'm wrong...

 

Men som sagt, det virker veldig rart at du har installert en distro og magler INIT...

 

Vel, beklager at jeg ikke kunne hjelpe!

Lenke til kommentar

Quote:


La inn RH7.2 på et IDE system, og der sto det noe med hdc=ide-scsi eller no i et felt under installasjonen.


 

Så vidt jeg vet sender Red Hat hdx=ide-scsi til kernel ved boot hvis hdx er en ide-cdbrenner som trenger scsi emulering for å kunne brenne (settes automatisk opp under installasjon), det skulle ikke ha noe med dette problemet å gjøre.

 

Skulle tro du kunne sende med init=/dev/scdx når du booter (scdx er den scsi-disken du vil boote fra).

 

[ Denne Melding var redigert av: MailMan13 på 2002-05-13 18:42 ]

Lenke til kommentar

Prøve det som stod på den siden, men det funka ikke.

Men....så litt nøyere på skjermen, og det viser seg at det er et par andre feilmld der også:

 

Creating root device

Mounting root filesystem

mount: error 6 mounting ext3

pivotroot: pivot_root (/sysroot,/sysroot/initrd) failed: 2

Freeing unused kernel memory 240k freed

kernel panic osv

 

Hjelper dette noe?

Lenke til kommentar

Brukte autopartisjoneringen til RH. Kun Linux partisjoner. Unskyld at jeg sier det, men det er ikke så veldig rart at enkelte syns *nix er vansklig. Er enig i at det er dønn stabilt og sikkert osv....MEN GI MEG EN FEILMELDING JEG SKJØNNER!!!! (ikke det at M$ sine BSOD er noe bedre da)

Lenke til kommentar

Haha :smile: Er det ikke en fordel at du får vite hva som faktisk går galt, enn at programmet bra "stopper" som i win? :razz: Problemet ditt er at systemet(kernel) ikke får mounta / på maskinen din, og dermed ikke finner /etc/inittab eller /sbin/init. Enten så er det filsystem-krøll (ext2 mountes som ext3 o.l) eller så er det et kernel-problem(lite sannsynlig) med at du mangler scsi i kjerne/evt. de er kompilert som moduler som ligger på filsystemet(!!!). Prøv å boote med init=<sti-til-init> hvis du har lagt init på en eller annen rar plass...

Lenke til kommentar

Har det noe å si hvor / ligger?

La merke til at når jeg bruker autopartisjoneringen, blir / liggende på en extended partisjon av sda, og det gjør at GRUB prøver å boote fra sda5. /boot ligger på sda1, så burde ikke / ligge på sda2, som ikke er på den extendede partisjonen? Prøvde forresten med LILO, samma feilen. Men det som er merklig, RH klarer jo (nesten) å laste kernel, så han leser jo fra disken osv? Så hvorfor klarer han da ikke å mounte root? Har prøvd med ext2 som fs, samma feilen da også :sad:

 

_________________

Hello, I'm a signature virus. Copy me

to your signature and help me spread.

 

[ Denne Melding var redigert av: _StatuS_ på 2002-05-14 13:42 ]

Lenke til kommentar

Quote:


PPSS: La inn RH7.2 på et IDE system, og der sto det noe med hdc=ide-scsi eller no i et felt under installasjonen. På scsi systemet var dette feltet blankt...


 

Vil det si at du først installerte linux på en ide harddisk, og så flyttet det til en scsi på en eller annen måte?

Hvis du installerte linux, og det er konfigurert på at / er f. eks. /dev/hda1, men så har du byttet om på ting, så det ble f. eks. /dev/scsi1, så vil kernelen fortsatt prøve /dev/hda1.

Forklar litt bedre akkurat det der plz.

Lenke til kommentar

Har en pc som er IDE basert, og en annen som er SCSI. Installerte først RH på IDE pc'n for å sjekke at allt funka osv, og så installerte jeg RH på SCSI pc'n etter på. Så det er ikke snakk om bytte av hdd eller.no. Gjorde det bare for å se om det var noen vesentlige forskjeller (bortsett fra at / lå på hda1 på IDE pc'n, og sda5 på SCSI pc'n osv) Bedre forklart :smile:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...