Gå til innhold

Hva er den beste Linux distroen?

SpinNdre

Anbefalte innlegg

Mennesker bør sove noen timer om natta, der har man mye tid å kaste bort, og på dagtid er man som oftest på skole/jobb i timesvis.

Et kjapt overslag sier meg at jeg ikke har mulighet til å holde på med pcen på et halvt vanlig døgn engang.

Hva du mener med at det tar en ekstrem mengde diskplass vet jeg ikke, men om du er grådig på plassen bør du tømme /tmp, /var/tmp og /usr/portage/distfiles, ettersom det har en tendens til å hope seg opp ting der.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det å si at gentoo er vanskelig er jo helt på jordet. Som med alle distroer krever gentoo at man har lest litt, i gentoo er det snakk om å bygge opp systemet fra scratch, så ja det er vanskeligere enn mandrake/fedora/suse osv, men langt ifra "Vanskelig". :roll:

Lenke til kommentar
Eneste var at firefox startet noen sekunder raskere, og blender var raskere. KDE tok 16(!) timer å kompilere, og bootstrap tok en liten evighet den og. Hvis man plusser på den ekstreme mengden diskplass gentoo trenger, og all den lesinga man må gjøre, så vil jeg si at gentoo bare er for folk med mye tid å kaste vekk.

Et tips er å gjøre andre ting mens gentoo jobber med kompileringa. Det er fort bortkasta tid å sitte 16 timer å se på maskinen jobber, det er jeg enig i. :D

Men den tiden mam bruker på å sette opp og konfigurere ting er bare bortkasta hvis man synes erfaringen og kunnskapen man får med på kjøpet er bortkasta. Men det er selvsagt opp til hver enkelt hvordan man vurderer det. ;)

Det er med andre ord en prioriteringssak.

Lenke til kommentar
Hva du mener med at det tar en ekstrem mengde diskplass vet jeg ikke, men om du er grådig på plassen bør du tømme /tmp, /var/tmp og /usr/portage/distfiles, ettersom det har en tendens til å hope seg opp ting der.

Det kan bli trangt om plassen på en liten HD. Jeg satte opp 3 GB root (inkludert /tmp og /usr) på en liten HD med 10 GB ledig til Linux. Da sleit jeg.

Men etter å ha flytta /usr/portage til /home med en symlink så var kde i boks. Men når soffice tok drøye 2 gig i /tmp og / var full, så ga jeg opp og installerte bin-filene i stedet.

Så alt er relativt, gentoo er nok ikke den snilleste distroen når det gjelder disk-plass.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...