Gå til innhold

Hva er den beste Linux distroen?

SpinNdre

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

ja, jøss, du vurderer å enten laste ned Gentoo eller Fedora? joda men det er veeeeeeeeeeeeeeeldig stor forskjell på di to da. Fedora er enkelt å greit, Gentoo er vanskelig å ikke så greit med det samme.

Fedora, Mandrake og Suse er nok de beste til og begynne med tenker jeg.

selv er jeg ganske noob å jeg kjører Slackware 10.0 her. går veldig bra egentlig.

Lenke til kommentar

Vet ikke om jeg ville slengt meg etter den nyeste distroen. Rett og slett fordi det ofte er noen små endringer, hvilket ofte fører til en del klussing før man får det til/finner en som har fått det til. Dessuten er Debian temmelig god. Mye hjelp på www.debianguiden.dk

Lenke til kommentar

nei, sim, har ikke prøvd Gentoo enda. har det på cd liggende her en plass, men har ikke tatt meg tid til å prøve Gentoo enda da jeg koser meg veldig i Slackware. men for å si det slik, du er ikke særlig vant til kompilering når det er første gang du prøver Linux.

PS: hvar er retard?

Endret av wil
Lenke til kommentar

jøsses, sammenligner du det å trykke på en mus og begynne med gentoo? mhm, jaja greit nok det serru. Gentoo er sikkert vel å greit det. ikke det at jeg er noen ekspert på Linux, men det står jo trossalt at man bør ha litt peil for å kjøre Gentoo da.

Lenke til kommentar

Samme som at man må ha litt grunnleggende kunskaper om hvordan beveger objekter når man skal starte med musepeking/-klikking. Jeg sier ikke at det er det samme. Men det å kompilere programmer i gentoo er ikke så forferdelig vanskelig som du skal ha det til. Og jeg synes det er teit at du sitter her og sier at det er vanskelig når du ikke har prøvd det selv.

Er du litt oppegående er det like vanskelig å bruke gentoo som det er å spise en sjokolade.

Lenke til kommentar

Har nettopp installert gentoo på en liten partisjon her, bare for å teste. (Chroot fra debian install'en.)

Bortsett fra noen småproblemer (feil march= *host,host* - var 4 om natta) og litt avansert sjonglering (har ganske så eksentrisk harddisk-layout), så fikk jeg nå det til å funke.

Vil ikke si at det er vanskelig, men det er *STRESS*, og får ikke så mye tilbake for det (ok, USE er stilig. Men det er ikke verdt det).

Eneste var at firefox startet noen sekunder raskere, og blender var raskere. KDE tok 16(!) timer å kompilere, og bootstrap tok en liten evighet den og. Hvis man plusser på den ekstreme mengden diskplass gentoo trenger, og all den lesinga man må gjøre, så vil jeg si at gentoo bare er for folk med mye tid å kaste vekk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...