Åsmund Skrevet 29. september 2004 Del Skrevet 29. september 2004 (endret) Hay jeg skal lage en broskyre, og jeg lager den i Microsoft Publisher. jeg brukte denne wizarden. Det jeg ikke skjønner helt er hvilken som blir framside og bakside osv. Nå jeg skreiv ut, skreiv den ut to sider. Er det meningen at den andre siden skal bli skrivd ut på baksiden av det første arket og deretter brette det sammen? Jeg bretta det ialefall slik at fram siden kom først og det som skulle være i midten blei i midten, så det var riktig tror jeg. Men er det bare å sende pub- fila til trykkeriet så vet de hva de skal gjøre? og hvordan skriver du broskyre? brosjyre broskjyre broskyre... Endret 29. september 2004 av Åsmund Lenke til kommentar
kvikks Skrevet 29. september 2004 Del Skrevet 29. september 2004 (endret) For all del; Ikke send publiser fil til trykkeri, det er smerte å motta filer fra publiser/word/powerpoint. Det er bare trøbbel. Samt er det de færreste trykkeri som har Publisher, ingen profesjonelle bruker det programmet. Du SKAL levere pdf, denne bør helst generes etter PDF/x-1 standard. Sikkert noe export e.l. du kan bruke. Evt. du kan bruke en PDF printer. Pass også på at du bruker CMYK som fargerom, Euroscale Coated v.2 om ikkje trykkeri har gitt deg beskjed om noe annet. (merk filen vil ikkje kunne generes til PDF/x-1 uten at dokument er i CMYK) Du lager dokumentet; (firesider eksempel) side 1 (forside) side 2 side 3 side 4 (bakside) (husk at det skal være "facing-side") Endret 29. september 2004 av kvikks Lenke til kommentar
Åsmund Skrevet 29. september 2004 Forfatter Del Skrevet 29. september 2004 (endret) ok, så jeg kan anngi riktige mål og skrive forside, 2, 3, bakside så lager de en broskjyre av det. edit: facing? Endret 29. september 2004 av Åsmund Lenke til kommentar
kvikks Skrevet 29. september 2004 Del Skrevet 29. september 2004 (endret) ok, så jeg kan anngi riktige mål og skrive forside, 2, 3, bakside så lager de en broskjyre av det. edit: facing? Du må lage brosjyren i riktige mål, med min. 3 mm utfall på hver side (altså du trekker grafikk 3 mm ut over dokument størrelse. Du lager den med side en, side to etc. Rekkefølge sier seg dermed av seg selv. Trykkeriet lager IKKE brosjyren til deg, det må du gjøre selv, vi trykker/printer det du har laget. Du kan selvsagt sende designet og be trykkeri gjøre ombrekk men det vil koste deg ekstra. Facing; valg der programmet setter sidene i oppslag, noe som er naturlig i en brosjyre. Altså: (på skjerm) Du ser først side 1 Neste blir side 2 og 3 i oppslag Så side fire om det er siste side (baksiden) Endret 29. september 2004 av kvikks Lenke til kommentar
Åsmund Skrevet 29. september 2004 Forfatter Del Skrevet 29. september 2004 Så hvor hendvender du deg til for å få ferdige brosjyrer? Lenke til kommentar
kvikks Skrevet 29. september 2004 Del Skrevet 29. september 2004 (endret) Så hvor hendvender du deg til for å få ferdige brosjyrer? Hva tenker du på? Hvem som lager? skjønner ikkje helt hva du mener Brosyres trykkes, renskjæres, falses og stiftes hos trykkeri. NB: ser du har en to falset brosyre, er samme prinsipp der.. du må legge opp sidene etter hvordan du vil ha fals (brett), kan oversende deg mal, men denne er i InDesign. send pm om du er int. EDIT: ble noen skrivefeil, brosyre... Endret 29. september 2004 av kvikks Lenke til kommentar
Åsmund Skrevet 5. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2004 (endret) hei. Siden jeg har for gammal indesign til at den virka lagde jeg en egen med den versjonen jeg har. jeg skal ha ett A4 ark som du bretter i to, slik at du får 4 sider til sammen, framside 2 sider inni og en bak. Det skal være på høykant. ser dette riktig ut? jeg valge 2 spalter og dobbelsidig i spørsmålet som kom opp da jeg oppretta ett nytt dokument. Endret 5. oktober 2004 av Åsmund Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå