mabb Skrevet 29. september 2004 Del Skrevet 29. september 2004 (endret) Hei! Jeg har planer om å investere i en bærbar PC. Pcen skal først og fremst brukes til tekstbehandling, musikk og video. Minminalt med spilling med andre ord. I den anledning har jeg kikket litt på Powerbook G4 12", og må jo si at den ser meget flott ut. Jeg er derimot en svært trofast bruker av windows og har dermed ikke vært borti mac mer enn da jeg prøvde den i butikken... Vil dere anbefale meg å kjøpe en MAC? --> Er det vanskelig å sette seg inn i ett nytt operativssystem? EDIT: Er også viktig at den er lett å ha med seg, samt at det er godt batterivarighet. Noen som vet noe om dette? Håper på mye saklig og god respons her... - mabb Endret 29. september 2004 av mabb Lenke til kommentar
larseko Skrevet 29. september 2004 Del Skrevet 29. september 2004 Den maskinen er ideell til det bruket. Hvis du bare skal _se_ på video, og ikke redigere etc., kan jo iBook også være et veldig godt alternativ. Søk på forumet her. Er uendelig mange tråder om Apple for PC-brukere. Selv bruker jeg til vanlig PC, men gikk over til Apple Ibook 12" fremfor en svær kladeis av en bråkete bærbar PC jeg har hatt før. Apple-maskinene er små og nette, bråker ikke og har veldig god batterikapasitet. Billige er de også, størrelsen tatt i betraktning (ultrabærbare PC'er med samme kapasitet er _langt_ dyrere). Det eneste jeg angret på, er at jeg kjøpte maskinen på Mac&Carry. Kjøp heller direkte fra apple.no. De er billigere, og ved eventuell service så må du uansett hvor du kjøper maskinen gå gjennom Infocare. Selv om det kan virke betryggende å ha en butikkansatt å forholde seg til, vil folkene på Mac&Carry uansett bare vise deg videre inn i systemet. LEK Lenke til kommentar
mabb Skrevet 29. september 2004 Forfatter Del Skrevet 29. september 2004 Jeg registrerer at Powerbookene selges med 256 MB PC2700 (333 MHz) DDR SDRAM. Dette er vel i minste laget? Det er også svært dyrt å oppgradere pcen når du kjøper hos apple - derfor lurer jeg på om det er vanskelig å sette inn ram, som man har kjøpt hos en annen forhandler, selv? Flere tips til powerbook mottas forsatt med takk... - mabb Lenke til kommentar
Stor Oddnoga Skrevet 29. september 2004 Del Skrevet 29. september 2004 Anbefaler deg å kjøpe ram hos fks. Komplett. Å installere dette selv i en iBook/PowerBook er utrolig simpelt. Lenke til kommentar
mabb Skrevet 29. september 2004 Forfatter Del Skrevet 29. september 2004 (endret) Anbefaler deg å kjøpe ram hos fks. Komplett. Å installere dette selv i en iBook/PowerBook er utrolig simpelt. Må man åpne hele rukkelet eller er det en luke under/siden som man kan sette inn ram enkelt og greit? Hvilke ram er det som passer for powerbook da (komplett:link!)? - mabb Endret 29. september 2004 av mabb Lenke til kommentar
Stor Oddnoga Skrevet 29. september 2004 Del Skrevet 29. september 2004 Mener det er samme systemet på PowerBook som på iBook. Man løfter opp tastaturet og under der er det en luke hvor man kan sette inn ram. Lekende lett. :-) Lenke til kommentar
artoffiction Skrevet 29. september 2004 Del Skrevet 29. september 2004 Jeg sitter på en Powerbook G4 1.33 12" nå, og har oppgradert til 512MB på min. Det er utrolig enkelt. En vanntett luke på undersiden av maskinen løses med 4 små skruer (Du må ha et svært lite stjernejern), og så stikker du bare brikken på plass. Faktisk mye enklere enn å installere ekstra ram på stasjonær pc. Anbefaler denne på det sterkeste. (mac bruker Kingston minne forresten) Selv er jeg it student og bruker den til alt fra å se DVDer til Java programmering. Går ann å spille med den også, hvis du innstallerer litt mer ram og skaffer en mus. Lenke til kommentar
StudInc Skrevet 29. september 2004 Del Skrevet 29. september 2004 skriver dette innlegget på min powerbook 12" :-) meget fornøyd med maskina, det er ikkje noko problem å gå over til OS X ville nok kjøpt powerbook i staden for ibook, sidan ein har fleire muligheter ved tilkobling til ekstern skjerm og fordi skjermkortet støtter funskjoner som kommer i TIGER neste versjon av OS X) det er veldig lett å sett i meir ram sjølv, det er ei luke med 4 skriver under maskina... trenger ikkje å tulle med tastaturet som på ibook har ca 4 timer effektiv bruk på fulladet batteri.... så lenge du ikkje skal spille vil eg påstå at powerbook er det beste kjøpet.... 12" er liten, lett, vakker og stille.... sjekk ut ADC viss du er student, les meir på forumet til mac1.no lykke til.... PS: er gledelig overasket over korleis alt virkar på mac, i motsetning til windows der ein må mekke til alt mulig for at ting skal virke.... Lenke til kommentar
Stor Oddnoga Skrevet 29. september 2004 Del Skrevet 29. september 2004 ville nok kjøpt powerbook i staden for ibook, sidan ein har fleire muligheter ved tilkobling til ekstern skjerm det er veldig lett å sett i meir ram sjølv, det er ei luke med 4 skriver under maskina... trenger ikkje å tulle med tastaturet som på ibook Jeg har like mange muligheter som deg med tanke på ekstern skjerm. En liten hack løser det problemet. Men, du har naturligvis helt rett, da iBooken ikke støtter eksternskjerm fullt ut outofthebox. Det med ram-plasseringen viste jeg ikke. Er ikke akkurat stress å løfte opp et tastatur heller da. Lenke til kommentar
mabb Skrevet 29. september 2004 Forfatter Del Skrevet 29. september 2004 (endret) Takk for meget fyldige svar her. Har i grunnen bestemt meg for å gå for en Powerbook 12" nå... Må bare finne en student, ettersom jeg går på vgs selv, som kan bli medlem av ADC slik at jeg får benyttet meg av denne rabatten. Regner ikke med det skal være noe problem... EDIT: Kunne noen gitt meg en eksakt link til hvilke ram som passer Powerbook 12" hos komplett - En fin utfordring til deg Swag som virker å ha litt peiling. - mabb Endret 29. september 2004 av mabb Lenke til kommentar
Stor Oddnoga Skrevet 29. september 2004 Del Skrevet 29. september 2004 http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=122445&cks=PRL Crucial funker veldig bra på bærbare Macer etter hva jeg har lest rundt omkring, har selv en Cruical brikke i min iBook som fungerer utmerket. La link til en 512MB brikke, men du kan jo selvsagt ta en større hvis du har lyst og råd. OS X er glad i ram, så jo mer ram, desto bedre. :-) Lenke til kommentar
Tored Skrevet 29. september 2004 Del Skrevet 29. september 2004 Det er ikke vanskelig å sette seg inn i OS X. Men viss du skal ha en Powerbook ville jeg gått for 12" med 512 mb RAM, og ikke den med 256. Til Videoredigering med MAC er Final Cut Express et bra valg. DEt er et profisjonellt program til ca 2000,- Viss du vil ha oppgraderingen er det Final Cut Express Pro, det er mye dyrere, og ikke nødvendig viss du ikke er filmprodusent. iMovie er greit for amatør redigering, og følger med i pakken når du kjøper maskinen. Syns personlig at det er bedre musikkprogram til pc enn mac, men iTunes fungerer fint. Det er eksempelvis lett å komprimere filene osv. Powerbook er forøverig verdens peneste bærbare pc, det MÅ da være ett pluss når du skal kjøpe maskinen. Lenke til kommentar
StudInc Skrevet 29. september 2004 Del Skrevet 29. september 2004 Eg kjøpte denne er vel halve prisen av apple-store, og det tar maks 5 minutt å sette i minnebrikken... trur nok powerbook er det beste alternativet med tanke på "Core Image" som kommer i Tiger (lansert i midten av 2005) Lenke til kommentar
Svein_Jarle Skrevet 4. oktober 2004 Del Skrevet 4. oktober 2004 Viss du vil ha oppgraderingen er det Final Cut Express Pro Hehe.... Har aldri hørt om Final Cut Express Pro før Til videoredigering bruker jeg selv Final Cut Express, da dette er en del lettere og sette seg inn i enn storebroren Final Cut Pro HD. Kan anbefale PowerBook på det varmeste. Blir det en feil eller om det er noe du lurer på er det alltid muligheter for å finne en løsning i løpet av minutter. Mac-samfunnet er som en stor familie:D Har selv en 1GHz TiBook og er strålende fornøyd... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå