rc-marcus Skrevet 29. september 2004 Del Skrevet 29. september 2004 Hvordan kan jeg koble en bryter med 7v - off - 12v til som viftestyring? Trenger jeg noen motstander og lignende, eller er det bare å lage et mellomstykke med strømkabel som kommer fra PSU, går gjennom bryteren og videre til vifta? Hadde det også vært mulig å koble en liten diode til? Lenke til kommentar
Frodehf Skrevet 29. september 2004 Del Skrevet 29. september 2004 Hadde tenkt og lage det eg og, du treng 3pola bryte, ein diode for på og kansje ein når den er av. Så treng du ein motstand da. Eit spm, er det farleg og koble vifte mellom 12 og 7 v (får 5 v) ? Lenke til kommentar
stoffix Skrevet 29. september 2004 Del Skrevet 29. september 2004 trikset er visst å koble mellom 12 og 5V for å få 7v... det er visstnokk noen som mener at det er farlig, men de fleste som gjør det mener at det er ufarlig og ingen skal ha hatt problemer med det såvidt jeg vet.. nå går jeg bare GK elektro, men så langt jeg orker å tenke, så skal det gå fint an uten motstand... Lenke til kommentar
Superslask Skrevet 29. september 2004 Del Skrevet 29. september 2004 hvordan har du tenkt å koble den dioden da? i serie eller paralell med vifta? 12-0-7 volt er dumt, det krever mer fikling enn 12-0-5 volt. har selv 12-0-5 volt hjemmelaga med RLPP og teip du må nok tenke deg litt om med den dioden din... og coolkid: vent noen måneder til så dere begynner med analogteknikk, da lærer du mer om diodene. Lenke til kommentar
LOZER Skrevet 29. september 2004 Del Skrevet 29. september 2004 Både 5v - av - 12v og 7v - av - 12v er mulig. Ganske enkelt og du trenger ikke noen dioder elns. 5v krysset med 12v railen gir 7volt Lenke til kommentar
Superslask Skrevet 29. september 2004 Del Skrevet 29. september 2004 hvordan ville du koblet 12-0-7 volt egentlig? jeg har koblet slik med 12-0-5: Lenke til kommentar
LOZER Skrevet 29. september 2004 Del Skrevet 29. september 2004 Noe jeg har funnet på selv og jeg kan ikke fosvare det på et vitenskaplig plan Legger meg helt flat hvis dette kan fororsake unødig belastning på PSU eller skader. Fungerer i praksis. Lenke til kommentar
stoffix Skrevet 29. september 2004 Del Skrevet 29. september 2004 hvilke dioder? jeg skal komme tilbake med en tegning hvis jeg får det til, hvis ikke, så kommer jeg tilbake med en melding om nedlerlag, men jeg må advare, jeg er er trøtt... Lenke til kommentar
lceman™ Skrevet 29. september 2004 Del Skrevet 29. september 2004 Bare treige skoler som ikke er ferdige med/har begynt på dioder alt da Går ut fra på at du tenkte på å koble inn en lysdiode ettersom en diode ikke ville ha så veldig stor nytteverdi der. Lenke til kommentar
rc-marcus Skrevet 29. september 2004 Forfatter Del Skrevet 29. september 2004 Lysdiode ja.. for. eks. en som lyser gult på 7v og en som lyser grønt på 12 volt Jeg hadde vært taknemlig for en tegning, med skikkelig beskrivelse Lenke til kommentar
stoffix Skrevet 29. september 2004 Del Skrevet 29. september 2004 åja... lys dioder.. (@ icedude: på skolen har vi ikke lært mer enn at dioder er likerettere da..) her er nå det jeg mener sulle være riktig, bare uten lysdioder... Lenke til kommentar
rc-marcus Skrevet 29. september 2004 Forfatter Del Skrevet 29. september 2004 Hva er det forskjellige fargene i molex kontakten? Jeg er en fyr som liker å forstå HVORFOR ting skal vere kobla på den å den måten. Jeg må ærlig innrømme at jeg ennå ikke har skjønt hva som skjer når de forskjellige ledningene går hit å dit. Noen som tør å svare? Lenke til kommentar
Superslask Skrevet 29. september 2004 Del Skrevet 29. september 2004 (endret) coolkid's tegning var nesten riktig. den som kommer fra vifta må til midten av bryteren. se på LOZER's, det er slik den må være ja, her kommer en liten forklaring: på molex'en har du 4 ledninger, 2 svarte, en rød og en gul. den røde er +5volt og den gule er +12volt. de svarte er jord. disse to svarte kan man koble om hverandre, de fører samme sted. kobler man +12volt sammen med jord (med motstand i form av vifte seff) får man en differanse på 12 volt. +12v-0v. samme skjer om man bruker 5volt, bare man får en differanse på 5 volt. det er denne verdien som man regner når man ser hvor mye volt vifta (eventuelt alt som er mellom punkt a og b. til og med ledningen har litt motstand i seg, derfor vil ikke alt ligge over vifta, men i praksis sier vi alt, siden RL (resistans i ledning) er så godt som null) kobler man rød og gul med motstand i mellom, får man 7 volt differanse. get it? EDIT: vil fortsatt se den som klarer å få på noen LED's der. Endret 29. september 2004 av Dimensionx Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 29. september 2004 Del Skrevet 29. september 2004 12 Volt High, 7 Volt Low, Single Switch, Bi-Color LED Flere eksempler der http://www.fanbus.com/thelab/Schematics/ba..._schematics.htm Lenke til kommentar
rc-marcus Skrevet 29. september 2004 Forfatter Del Skrevet 29. september 2004 (endret) Har sett på det du la ut syar2003. Hvordan fungerer den bryteren der? Har den 6 kontakter under eller? Endret 29. september 2004 av rc-marcus Lenke til kommentar
Musty Skrevet 29. september 2004 Del Skrevet 29. september 2004 for å si det enkelt, du skal ha en bryter som bytter på jord og +5v.. altså en bryter som velger enten den sorte eller den røde brytern.. Lenke til kommentar
stoffix Skrevet 29. september 2004 Del Skrevet 29. september 2004 eller ikke noe.. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 29. september 2004 Del Skrevet 29. september 2004 Det brukes en bicolor led . Midt benet er hele tiden tilkoplet GND . Og 12v settes enten på ben 1 (lyser rødt) eller ben 2 (lyser grønt) vha 6 polede bryteren . Kontakt punktene blir : Venstre brukes til vifta , og høyre brukes til led . Bryter Posisjon 1 (opp) X X | | X X X X Bryter Posisjon 2 (ned) X X X X | | X X Lenke til kommentar
Superslask Skrevet 29. september 2004 Del Skrevet 29. september 2004 riktig, man må til med en annen type bryter for at det skal virke. Lenke til kommentar
rc-marcus Skrevet 29. september 2004 Forfatter Del Skrevet 29. september 2004 Hvor finner jeg en slik bryter? Clas Ohlson... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå