Gå til innhold

Noen som har tips til overklokking dette utsyr

frostskadd

Anbefalte innlegg

Trenger hjelp til overklokking

jeg har dette utstyret:

gigabyte K8NS PRO mobo

amd64 3200+ "newcastle" CPU

Aspire 500W psu

Geil value select dual channel (2x512) ddr 3200.

Albatron fx5700q skjermkort (jeg vet det suger :)

3x Maxtor 120gb 7200rpm HD

luftkjøling på CPU

har veldig lyst å få bedre ytelse på dette til spilleng. men pga at socket 754 ikke støtter dual ram så mister jeg en del siden rammen ikke blir satt til 400MHz.

noen som har noen gode tips / guider til overklokking av dette utstyret..

Har ikke så veldig mye peil på oveklokking, men skjønner en del av det.

Alle tips hjelper.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

har prøvd å sette den til 40, men maskina fryser.

i bios har jeg valget om å sette ramen til 166 eller 200..'

settes den i 200 vil ikke maskina starte opp engang...

hgar ingen anelse om hva som gjør dette.. er som om minnet ikke vil kjøre på annet en 333mhz..

har lett overalt på nett etter noen svar men finner ingenting som ligner på dette..

det eneste jeg finner er at amd64 soc754 ikke kan kjøre 2stk dual brikker på 400mhz, og at de derfor blir stilt automatisk til 333.

det som var håpet med å kjøpe nytt utstyr for 7000.- var at jeg kunne spille nye spill som f.eks DOOM III uten noe spesiell hakking og treighet pga maskinvare..

score på 3dmark var heller ikke særlig oppløftende.. var på rundt 3000 på 3dmark03 og 12900 i 3dmark2001se.. hadde jo vert litt gøyalt å kunne fått en fin score i noen av disse når man først kjøper nye deler for masse penger.

"skuffet"

Endret av frostskadd
Lenke til kommentar

Det er sant at de første A64 CPU/HK'ene hadde en bug slik at de ikke greide å kjøre to brikker på DDR400 (200MHz), det er enten det som er ditt problem eller at det rett og slett er feil på RAM'en din.

Det du kan prøve er å kjøre én og én brikke på 200MHz (DDR400) i Memtest86 og sjekke om du får feil.

Det kan også være at RAM'en får for lite spenning til å kunne kjøre på DDR400, du jo prøve å kjøre dem på 2,7-2,8V (tror garantien holder til 2,8V +/-5%).

Om ingenting av dette funker så kan du prøve en BIOS-flash, men være HELT sikker på at systemet er stabit før du setter i gang, du kan f.eks sette HTT til 100MHz og det samme med RAM'en (DDR200), i tillegg til å gi nok spenning til RAM'en og slakke timingsene (4-7-7-15).

Endret av endrebjorsvik89
Lenke til kommentar

hvordan fungerer memtest programmet da?

må man brenne det på cd og boote fra den cd'n eller?

hvordan finner man ut om hovedkortet støtter dual ddr da? på esken til kortet står det ddr 400. hva er da vitsen med et socket 754 mobo som støtter ddr 400 nå minnet ikke kan kjøre på 400 pga cpu?

helt forvirra over dette jeg..

PS: hva er forresten dette med timingsene til minnet? finner ingen plass i bios hvor jeg kan stille 4-7-7-25 o.l

Endret av frostskadd
Lenke til kommentar
hvordan fungerer memtest programmet da?

må man brenne det på cd og boote fra den cd'n eller?

hvordan finner man ut om hovedkortet støtter dual ddr da? på esken til kortet står det ddr 400. hva er da vitsen med et socket 754 mobo som støtter ddr 400 nå minnet ikke kan kjøre på 400 pga cpu?

helt forvirra over dette jeg..

PS: hva er forresten dette med timingsene til minnet? finner ingen plass i bios hvor jeg kan stille 4-7-7-25 o.l

Du kan enten lage et image og brenne ut det på CD, eller du kan lage en bootdisk (floppy).

Hvis det står på esken at det støtter DDR400, så gjør det antageligvis det med mindre det er en bug på kortet (gammel bios f.eks?).

CPU'en skal ikke ha noe med om systemet ditt takler DDR400-minne eller ikke.

Det er såklart best å kjøre CPU og minne synkront (begge på lik hastighet), og det får du også gjort på athlon64 da alle athlon64-CPU'er kjører på 200MHz (uten over/underklokking selvfølgelig).

Du kan jo også kjøre minne og CPU asynkront (som du antageligvis gjør nå ettersom du ikke kjører minnet på DDR400).

Prøv å gjøre som endrebjorsvik89 nevnte over her, å sette opp spenning på minnet til 2.8V.

Lenke til kommentar

biosen til mobo er f5.. dette er den nyeste biosversionen som ligger på gigabyte sine sider..

har akkurat tatt ut den ene rambrikken.. da blir rammen satt til 200 automatisk, men setter jeg inn den andre i tilleg blir den satt tilbake til 166 igjen.... hvis h-kortet støtter ddr400 og cpu ikke har noe med dette å gjøre.. hva kan da problemet være... tviler på det er rammen det er feil med

hvilke forbedringer skjer dersom ddr voltenøkes egentlig, bortsett fra at den blir mer stabil ved oc..

knne tenke meg å lære mer om oc.. :D

Lenke til kommentar

fikk akkurat til å få rammen til å kjøre på 200 når begge var i. . men d som var litt komsik var at da jeg tok 3dmark2001se med 1x512 brikke ved 200 fikk jg 13000 som score.. da jeg satte i den andre og fikk begge på 200 fikk jeg 12500 i score... hvordan går det egentlig ann?? rareste jeg har sett..

noen som skjønner dette?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...