Gå til innhold

PC til max 10 000; videoredigering, oppgraderbar


Anbefalte innlegg

Skal kjøpe pc til max 10 000, og har lagt ut et lite forslag til hvordan den kan se ut. Noen som har noen bedre ideer?? Skal ikke spille noe særlig, men det blir kanskje en del videoredigering. Vil også ha en pc som kan oppgraderes lett.

 

Ram: 1024mb, 2x512: ca 1500,-

HK: Gigabyte k8ns nforce3250: ca 800,-

HD:Maxtor 200GB: ca 1100,-

CPU: Ahtlon64 3000+ socket 754: ca 1500,-

DVD-RW: NEC: 800,-

Skjermkort:?????? (trenger sikkert ikke noe voldsomme greier)

Tower: noe til ca 600,- (vet ikke hva jeg skal se etter)

skjerm: ikke flat skjerm, en grei 17" eller 19" til rundt 1600,-

cd-spiller: 200,-

tastatur: logitech premium desktop: 260,- (ikke trådløst)

mus: en optisk en: ca 200,- (ikke trådløst)

nettverkskort: 200,-

høytalere: 300,-

++++ hva mer trenger jeg??

 

Som dere sikkert ser er jeg ikke den flinkeste til dett, og er litt usikker på hva som passer sammen. Derfor er det flott hvis dere kan komme med innspill. :thumbup:

 

# Byttet topic fra "Hmm, hva er dette" -blacktower

Endret av blacktower
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Til RAM ville jeg valgt enten OCZ eller Corsair. OCZ 2-2-2-5 brikkene fra netshop hvis du skal overklokke, noe du ikke får for 1500 :)

Du får vel derimot "standard" OCZ brikker med 2,5-3-3-7 timings for rundt 1500/1600 på netshop.

 

Skjermkort: 6800 non-ultra eller GT hvis du vil ha litt bedre ytelse for litt mer penger (evt. et X800Pro).

Skjerm: prøv å få tak i en 19". De har blitt ganske rimelige de siste årene :)

 

Hva skal du med CD-spiller (antar du mener CD-ROM) når du har DVD-brenner?

 

Bruk litt mer på mus. Logitech MX-510 har jeg hørt er meget bra. Jeg bruker MX-300, og er egentlig godt fornøyd med den, men 510 er nyere og skal visstnok være en av de mest presise (ihvertfall til den prisen, 350-400?).

 

Bare si ifra hvis du er uenig i dette.

Lenke til kommentar

Tja. CD-ROM kan vere kjekt, men istaden så ville eg bytta ut CD-ROM med DVD-ROM og køyrd den saman med ein DVD-brenner.

Kva er vitsen med DVD-brennar og -ROM? Av erfaring så les ein DVD-ROM mykje betre enn ein DVD-brennar. Eg veit ikkje korleis dette er med nye DVD-RW, men utruleg keisamt viss du sit der og får CRC-overføringfeil når du skal laste inn store mengdar data frå ei DVD-plate. Men, CD-ROM kan du eigentleg drite i ja ;)

Lenke til kommentar
Tja. CD-ROM kan vere kjekt, men istaden så ville eg bytta ut CD-ROM med DVD-ROM og køyrd den saman med ein DVD-brenner.

Kva er vitsen med DVD-brennar og -ROM? Av erfaring så les ein DVD-ROM mykje betre enn ein DVD-brennar. Eg veit ikkje korleis dette er med nye DVD-RW, men utruleg keisamt viss du sit der og får CRC-overføringfeil når du skal laste inn store mengdar data frå ei DVD-plate. Men, CD-ROM kan du eigentleg drite i ja ;)

Min DVD-brenner (plextor PX-712A) leser DVD-plater så det dundrer :)

Men kan vel sikkert variere litt fra merke til merke eller modell til modell.

Lenke til kommentar
Er det en fordel å kjøpe ferdig pc`er alla elkjøp?? noen som vet om bra tilbud??

Jeg ville aldri ha gjort det for å si det slik..

Om du skal kjøpe en god PC på elkjøp/expert eller lignende bør du nok kunne litt om hardware før du gjør det så du ikke blir skikkelig lurt.

 

En jeg kjenner (som kan veldig lite om hardware) kjøpte PC på expert... for 9000..

Celeron D 2.8GHz, GeforceFX 5200(!) etc.

Crappy CPU, og grafikkkort av verste sort for å si det enkelt. Jeg har ikke spurt om hvor mye minne han fikk med, men tipper 512MB.

Dette skulle visstnok bli en spill-PC. Jeg vil si han ble lurt trill rundt.. noe som er ganske lett å bli hvis en ikke vet helt hva en kjøper for no.

 

Bottom line:

Skal du kjøpe ferdig-PC, tenk deg godt om før du kjøper, evt. undersøk litt hva du kjøper før du gjør det så du unngår å bli lurt.

 

EDIT: Men såklart, du kan jo finne noen bra tilbud også. Men jeg vil anbefale å kjøpe dele-pc så du er 100% sikker på hva du får, og ikke betaler overpris for det :)

Endret av ZiggWarth
Lenke til kommentar
Skjermkort:?????? (trenger sikkert ikke noe voldsomme greier)

 

Powercolor 9800pro er vel det mest økonomiske kjøpet for tiden ;) . Pluss at det er et meget godt kort som sikkert holder, så kan du heller oppgradere senere, hvis du finner ut at du skal spille. :D

:yes:

 

Har dette kortet selv, og det holder helt fint til dagens spill (og sikkert også morgendagens, bare ikke fullt på alle detaljer :p), og bra kort om du ikke vil bruke 3-5000 på skjermkort :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...