delfin Skrevet 29. september 2004 Del Skrevet 29. september 2004 Det er ikke snakk om hva butikken vil! De er pålagt av loven å ta imot en harddisk selv om den har fingermerker på! Hvis du kjøper en 200GB disk, hiver den inn og så finner ut at du ikke har støtte for større disker enn 137GB har du rett til å heve kjøpet innen 14 dager. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 29. september 2004 Del Skrevet 29. september 2004 Ja, men ikke så lenge du faktisk bruker disken aktivt først i flere dager. Innen 14. dager kan du heve kjøpet, du har lov til å teste/prøve produktet først. Men å bruke den i 13 dager og så angre seg blir nok ikke godtatt som angrerett. Lenke til kommentar
Guffen Duck Skrevet 29. september 2004 Del Skrevet 29. september 2004 (endret) Må bare si det igjen. Det trengs noen rettningslinjer i loven. For tolker du loven bokstavlig. Har du faktisk angrerett i 14 dager. Du kan faktisk teste disken i 13 dager, å få pengene igjen. Så lenge du beholder embalasjen. Forstår at dette er vansklig for en nettbutikk men slik er loven. Så bruk angreretten når du kjøper noe du ikke trenger, men ikke misbruk den. Endret 29. september 2004 av Guffen Duck Lenke til kommentar
likferd Skrevet 30. september 2004 Del Skrevet 30. september 2004 Om butikker bruker å videreselge brukte hardisker vet jeg ikke, men jeg kjøpte en Seagate hdd fra en kjent og veldig bra webshop, og da jeg etter noen ukers bruk fikk problemer med disken og kjørte file recovery, fant jeg flere hundre mp3'er, blant annet Elton John, noe dere sikkert tolker av avataren min at jeg ikke har så mye av på pc'en Jeg fant ingen annen mulighet en at min "nye" harddiske faktisk var brukt, og (dårlig) formatert. Lenke til kommentar
millencolin Skrevet 30. september 2004 Del Skrevet 30. september 2004 Loven er da ganske klar i dette tilfellet; du HAR angrerett. Dersom du ikke har bruk for harddisken, send den tilbake, og butikken har plikt til å betale deg tilbake pengene. Om harddisken er brukt og har fingermerker e.l. er etter min mening irrelevant. Det loven sier om dette er: "dersom varen ikke kan leveres tilbake i tilnærmet samme stand og mengde, og beskadigelsen eller forringelsen skyldes uaktsomhet eller manglende omsorg fra forbrukerens side gjelder ikke angreretten. " Etter min mening er det verken uaktsomhet er manglende omsorg fra forbrukerens side i dette tilfellet. Alt han har gjort er å montere og teste disken. Dermed sier det seg selv at det står fritt opp til han å avgjøre om han ønsker å benytte seg av angreretten. Lenke til kommentar
radivx Skrevet 30. september 2004 Del Skrevet 30. september 2004 begrunnelsen er jo Stand og Mengde. Disken veier jo ikke akkurat så mye mer enn før, du har heller ikke lagt til så mye mer enn ett par fingermerker og litt magnetisme. Synes kanskje det var litt drøyt at bare disken er montert kan man ikke angre. En ting er partisjonering og installasjon av programvare (som som regel blir helt eller delvis ubrukelig under recovery software). Kan heller være enig med at den ikke er i samme stand etter at noen har lagt innpå flere 100 mp3er... Lenke til kommentar
Karibi-Kåre Skrevet 30. september 2004 Del Skrevet 30. september 2004 Skal det formateres, burde vel bedriften (som ALLE bedrifer burde ha), en som er vertifisert av IBAS, og gjerne software som ExpertEraser eller en IBAS Degausser (en liten maskin som du pakker harddisken i og trykker på en knapp, så har du degaussa den, akkurat som CRT-skjermene har). Mengde betyr at hvis du f.eks. kjøper 100 strips og angrer på de, kan det ikke være 99 strips (med mindre butikken ikke gidder å telle). Om plasten rundt disse stripsene er brutt, burde vel ikke ha noe å si, da det ikke koster mange ørene for å plastifisere det. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 30. september 2004 Del Skrevet 30. september 2004 (endret) Synes kanskje det var litt drøyt at bare disken er montert kan man ikke angre. En ting er partisjonering og installasjon av programvare (som som regel blir helt eller delvis ubrukelig under recovery software). Kan heller være enig med at den ikke er i samme stand etter at noen har lagt innpå flere 100 mp3er... Vel, disken er i samme tekniske stand som før man la inn filer på den. Forskjellen er bare hvilken retning magnetfletene på disken er rettet. Retter man tilbkae magnetfeltene til orginal stilling så er det umulig å kalle dette noe annet enn "i den stand den var". Retting av magnetfeltene vil si å overskrive disken med helt blank informasjon. Dette er ikke det samme som å partisjonere eller formatere. Ved første gangs overskriving så kan man ikke bruke recovery-programvare til å få ut noe lengre. IBAS klarer nok å bruke variasjoner i styrken på magnetfeltene til å få ut data fra den, men med flere overskrivinger så vil ikke det være mulig å hente ut noe som helst, selv ikke av IBAS. Dette er hele grunnlaget for at IBAS kan selge sletteprogramvaren "ExpertEraser" og kan garantere at dataene ikke på noen måte kan gjennopprettes etter en slik sletting. Med andre ord så kan man levere tilbake disken der også innholdet er i samme stand og mengde som før. Butikken har altså ingen rett til å nekte deg å angre så lenge de andre kriteriene for angreretten er oppfyllt. Edit: Karibi-Kåre var kjappere enn meg Men degausseren kan ikke brukes dersom disken skal brukes i ettertid. Degausseren sletter low-level formateringa og gjør disken totalt ubrukelig etterpå. Programvaren Expert Eraser gjør en slikker sletting uten å slette low-level formateringa. Dermed kan disken sendes inn på angreretten. Endret 30. september 2004 av Simen1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå