EspenDL Skrevet 29. september 2004 Del Skrevet 29. september 2004 (endret) Hei! Jeg skrev følgende til en nettbutikk: Hei! Jeg bestilte et hovedkort, en prosessor, en minnebrikke og en harddisk hos dere for en kort tid tilbake. Da jeg satt sammen delene fikk jeg problemer med at maskinen ikke ville formatere seagate harddisken jeg har bestilt fra dere. Formateringen nådde bare 20%, før den restartet. Jeg kjørte checkdisk og fant en fatal feil som ikke kunne rettes opp. Dermed sendte jeg harddisken tilbake i retur til testing. Jeg fikk i dag en e-post hvor dere har skrevet at dere ikke fant noen feil. Jeg kjøpte en ny harddisk i butikken, da jeg trengt en fort. Den fikk jeg formatert, men jeg fikk problemer med at maskinen ofte frøs ved oppstart eller at den ikke fant harddisken. Dette har fått meg til å tro at det er en feil med hovedkortet. Det er sannsynligvis derfor harddisken jeg bestilte fra dere rapporte en fatal feil. Jeg har prøvd å koble vekk IDE-enheter for å se om det kunne være en konflikt mellom IDE og S-ATA-diskene, men uten hell. Derfor sendte jeg hovedkortet i retur på mandag (27 sept. 2004). Jeg har ikke lenger bruk for harddisken jeg kjøpte av dere, og ønsker pengene igjen (dette går vel under angreretten?). Kontonr.: 3201 3061687 Jeg kan eventuelt motta en annen vare. Trenger én til RAM-brikke av samme type som jeg bestilte tidligere (se ordren). Hvis det er et mellomlegg ønsker jeg resten av pengene inn på konto. Her er svaret jeg fikk: Hei Jeg ser at harddisken din er sendt i retur, Da teknikker ikkke kunne finne feil på den. Harddisker er ett lagringsmedia og lagringsmedia kan ikke leveres tilbake i samme stand og mengde slik angrefrist loven er skrevet. Alle data som er lagt inn på en disk er mulig å få tilbake med det riktige verktøyet, og disken kan ikke selges til en annen kunde. Så du kan faktisk ikke benytte angreretten på denne disken. Når det gjelder hovedkortet ditt vet jeg ingen ting foreløpig da jeg ikke kan finne det her.(sikkert ikke kommet enda) EDIT: Nevner ikke hvilken nettbutikk enda... Endret 29. september 2004 av EspenDL Lenke til kommentar
Dr.Gonzo Skrevet 29. september 2004 Del Skrevet 29. september 2004 Angreretten gjelder også for harddisker! Lenke til kommentar
Morpheus- Skrevet 29. september 2004 Del Skrevet 29. september 2004 (endret) Disken kan IKKE inneholde informasjon om du ikke har fått formatert den engang! Det er i jallefall bullshit! Men er det innen de 14 dagene kan du bare stå på ditt Endret 29. september 2004 av Morpheus- Lenke til kommentar
oslo72 Skrevet 29. september 2004 Del Skrevet 29. september 2004 Så vidt jeg vet returnerer forhandler defekte harddisker tilbake til produsent, så det er ingen grunn å skylde på at han ikke får solgt den videre (noe som i seg selv er skremmende å tenke på at han har vurdert)... Problemet hos deg kan jo uansett synes å være noe annet enn selve disken. Lykke til med problemløsningen (og byttet). Håper nytt hovedkort løser problemet ditt (evt IDE-kabler/minne). Lenke til kommentar
EspenDL Skrevet 29. september 2004 Forfatter Del Skrevet 29. september 2004 En ting som ikke er nevnt i denne mailen er at jeg fikk installert windows en gang, men etter dette stoppet den bare opp på 20%. Lenke til kommentar
Peder82 Skrevet 29. september 2004 Del Skrevet 29. september 2004 (endret) synes du skal kjøre en memtest på minnebrikken din. Endret 29. september 2004 av Peder82 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 29. september 2004 Del Skrevet 29. september 2004 * Angreretten gjelder 14 dager. Ellers så må du bruke reklamasjonsretten. Det er kanskje like greit å bruke reklamasjon i dette tilfellet. * Angreretten gjelder også harddisker. Det ER mulig å slette data fullstendig på harddisker selv om nettbutikken din påstår noe annet. Teknikken går ut på å bruke sletteprogramet ExpertEraser fra IBAS (eller et tilsvarende program fra andre). Dette programmet overskriver dataene med tilfeldige data så mange ganger at det blir umulig å spore tilbake hva som lå på disken. Ergo: Argumentet til nettbutikken din faller altså i fisk. Link gjerne til http://www.ibas.no/datasletting i neste mail som dokumentasjon. Lenke til kommentar
Joggi Skrevet 29. september 2004 Del Skrevet 29. september 2004 syns dette virker som et grenseland angreretten skal normalt gjelde men når det gjelder tilbakelevering i samme stand som ny så er det en sjønnsvurdering personlig så må jeg si meg enig med begge disken er brukt og det ligger data på den selv om det er slettet tror ikke jeg ville kjøpt en disk som er brukt slik før og ville dermed krevd en ny disk. Da kommer vi inn på dette med at disken ikke er i samme stand som ny. for å si som spike i notting hill hmmm this is a tricky one Lenke til kommentar
millencolin Skrevet 29. september 2004 Del Skrevet 29. september 2004 * Angreretten gjelder 14 dager. Ellers så må du bruke reklamasjonsretten. Det er kanskje like greit å bruke reklamasjon i dette tilfellet. * Angreretten gjelder også harddisker. Det ER mulig å slette data fullstendig på harddisker selv om nettbutikken din påstår noe annet. Teknikken går ut på å bruke sletteprogramet ExpertEraser fra IBAS (eller et tilsvarende program fra andre). Dette programmet overskriver dataene med tilfeldige data så mange ganger at det blir umulig å spore tilbake hva som lå på disken. Ergo: Argumentet til nettbutikken din faller altså i fisk. Link gjerne til http://www.ibas.no/datasletting i neste mail som dokumentasjon. Han kan jo ikke reklamere på hd-en så lenge det ikke er noe galt med den. Det eneste han har å støtte seg til i dette tilfellet er angreretten. Lenke til kommentar
delfin Skrevet 29. september 2004 Del Skrevet 29. september 2004 Dette var ille. Mulig å få vite hvilken butikk det er snakk om så jeg kan styre unna denne i fremtiden? Selvsagt skal angreretten gjelde for harddisker! Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 29. september 2004 Del Skrevet 29. september 2004 (endret) millencolin: Eh.. det stemmer. Jeg burde nok presisert det i forrige post.. Endret 29. september 2004 av Simen1 Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 29. september 2004 Del Skrevet 29. september 2004 Tja, men hva sendte du den inn på angrerett eller reklamasjon , var det reklamasjon og det ikke var feil på disken har ikke butikken gjordt noe feil . Lenke til kommentar
EspenDL Skrevet 29. september 2004 Forfatter Del Skrevet 29. september 2004 (endret) Hei! Jeg sendte den inn som reklamasjon, men når jeg mottar hdd-en igjen kan jeg jo bare sende den tilbake med et angreskjema, eller hva? Det spørsmålet her er: Kan jeg angre hvis hdd har blitt brukt (men er ellers i ny stand)? PS! Dette er en stor nettbutikk som gir utrolig bra service. De har nok rett, men jeg vil være helt sikker. Endret 29. september 2004 av EspenDL Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 29. september 2004 Del Skrevet 29. september 2004 (endret) Det er akkurat hva jeg mener , du sendte den inn på reklamasjon , det var ingen feil på disken du fikk den i retur . Alt har foregått korrekt så langt . Vil du da agre kjøpet MÅ du søke retur på angreretten , men det store spørsmålet da er om det da hadde gått mer en 14 dager siden du kjøpte den . Ja du kan angre om produktet ikke holdt hva det lovet selv om du har prøvd den , men her er det et tvilsspørsmål siden du først sender den inn for at det er feil på den og når det viser seg at det ikke er feil på den ber du om å få angrerett , dermed angrer du ikke pga produktet men som du selv sier pga du ikke hadde tid til å vente . Så i akkurat dette tilfellet har du nok IKKE angrerett . Endret 29. september 2004 av Snekker`n Lenke til kommentar
EspenDL Skrevet 29. september 2004 Forfatter Del Skrevet 29. september 2004 (endret) Butikken leverte ikke med et angreskjema. Altså jeg har 3 mnd å angre på. EDIT: Nei, jeg har nok ikke angrerett. Endret 29. september 2004 av EspenDL Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 29. september 2004 Del Skrevet 29. september 2004 Ja om skjemaet ikke var med har du 3 mnd ,men som sagt det nytter neppe her , med mindre butikken er veldig snill da . Lenke til kommentar
AccessDenied Skrevet 29. september 2004 Del Skrevet 29. september 2004 Om det ikke er feil på disken kan man vel ikke reklamere for feil. Angreretten gjelder jo varer som ikke er tatt i bruk / som fremgår som ny. Brutt embalasje, fingermerker, riper skrmerker ol er noe ikke jeg hadde satt pris på om jeg hadde kjøpt disken som 'ny' i ettertid. Problemer med formatering av disk / bruk av disk fikser som regel en oppdatering av BIOS/kontroller. Lenke til kommentar
EspenDL Skrevet 29. september 2004 Forfatter Del Skrevet 29. september 2004 Da stopper vi diskusjonen der. Alltid greit med litt ekstra lagringsplass Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 29. september 2004 Del Skrevet 29. september 2004 Da stopper vi diskusjonen der. Alltid greit med litt ekstra lagringsplass Jepp, det er vel ikke mer å snakke om , selv om det er litt kjipt og bli sittende med den disken . Trøsten får være at du iallefall sitter med et produkt som funker . Lenke til kommentar
Joggi Skrevet 29. september 2004 Del Skrevet 29. september 2004 bra du er voksen nok til å se det litt fra butikkens side også desverre er det mange som skriker opp når dem ikke får angret seg på et produkt og dømmer butikken rett i kjelleren (sammen med svartstad haugland i følge silje stang) husk at lover ikke gjelder alltid og at den faller som oftest bort når du har brukt varen fatter ikke at folk tror de kan levere tilbake et produkt etter å ha rasert produktet fullstendig på angreretten husk produktet skal kunne selges som nytt og dere hadde aldri godtatt at et produkt hadde en masse fingermerker, striper eller slitasje pga bruk ved kjøp av et nytt produkt. butikken taper mye penger på slikt nei kjøpt er kjøpt. Angreretten er kun til bruk hvis du virkelig angrer deg og skal ikke brukes som unskyldning for å "låne" ting. glimrende å se at folk kan ta ting innover seg og innrømme at dem ikke kan få dette på angreretten og virkelig sette seg i samme situasjon som butikken. Tviler på at noen av HW gjengen ville solgt en ting til noen og gitt alle pengene tilbake når dem kom tilbake med tingen brukt. grattis med nye disker btw ps du får aldri nok plass Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå