Gå til innhold

ordnet!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har du prøvd å trykke F8 (eller var det F5) under oppstart å velge at den skal starte med "Last known good configuration"?

EDIT: Du kan da ikke fjerne hele utgangsspørsmålet for så å legge opp ett helt nytt samt endre topic. Får jo de første svarene til å se helt lamme ut jo... Mitt inkludert.

Endret av Desdichado
Lenke til kommentar

ja har hovedkort med trådløst nettverk. hvorfor får jeg denne feilmeldingen?

edit: skrudde av MAC lan nå, og nå får jeg følgende:

PXE-E61: Media test failure

Exiting PXE-Room:

Disk boot error, please insert System disk and press enter.

korrupte filer på gang eller?

Endret av GRendal
Lenke til kommentar

Blir litt i blinde dette, men det kan tyde på problem med bootsektoren på harddisken som du har satt som første boot device. Når maskina ikke greier å starte via harddisk, så går den videre nedover lista, derfor cd... Regner med at nettverket også står på lista. Derfor feilmeldinga om manglende kabel. Dersom du har en cd eller diskett som maskina kan boote fra ville jeg prøvd det for å utelukke andre hardwarefeil.

Lenke til kommentar
Glemte en ting.Regner med at harddisken din blir automatisk oppdaget i bios og registrert som primary master? Dette utelukker dårlig kontakt eller alvorlig diskfeil.

det stemmer. jeg får vel formattere og se hva som skjer, når jeg kommer hjem.

håper og regner med at det ordner seg :)

men synes det var merkelig med Media test error?

det var under performance-tune up i sisoft sandra 2004 at alt klikket.

det skal sies at jeg kjørte 3500+ s939 på 2,61 ghz for å teste når dette skjedde.

kan det ha noe med dette å gjøre?

Lenke til kommentar

Hadde samme feilmeldingen på en toshiba bærbar, "PXE-E61: media test failure, check cable".

søkte på internett, men ga ingen fornuftige svar annet en at maskina prøver å boote fra nettverk.

Det som egentlig var feil var at idekontroller`n på HK var ødelagt.

jeg har villet sjekka om disken din er ødelagt,, eventuelt kablingen mellom HK og disk, eller til og med HK!

M hilsen Cryss

Lenke til kommentar

Vel, har du SATA-harddisk eller vanlig IDE?

Dersom du har vanlig IDE, se til at den står som primary master, og at "HD 0" er satt som førsteprioritet i BIOS.

Dersom du har SATA-harddisk, kan ting fortone seg annerledes, særlig hvis den er koblet f.eks. til en Promise SATA-RAID kontroller. Da kan det tenkes at du må velge "SCSI" som Boot device.

-HilRam

Lenke til kommentar

Vet ikke hva slags disker du har og hvordan de er koblet opp, men hvis du bruker vanlige IDE-greier kan det jo være at du har rota med jumpere for master og slave, eller at du bruker ATA133 med for dårlige IDE-kabler.

For meg ser det ut som om biosen ikke klarer å finne boot sector på disker, og så prøver å boote nettverk som ikke er koblet i (forsåvidt greit) til slutt prøver den kanskje CD som last resort uavhengig av instillinger og så gir den opp.

Kan du beskrive disksystemet ditt littegrann?

Lenke til kommentar
Feilmeldinga di går på nettverkskortet, har du hovedkort med nettverk? I så fall sørg for å disable det i bios.

Det der er vel ikke noen feilmelding i ordets rette forstand. Det går jo ut på at den (etter ikke å ha klart å boote fra andre enheter) prøver seg på en PXE-boot. Altså boot fra nettverk - typisk RIS og lignende.

Problemet til GRendal er jo at han vil boote fra Disken sin...

Lenke til kommentar

En kompis av meg hadde dette problemmet. Da jeg sjekket kablene så så jeg at han hadde rotet med rekkefølgen av master og slave + at han hadde satt en helt sprø setting for jumperen på den ene hd'en. Er ikke sikkert dette gjelder deg, men greit å vite.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...