Gå til innhold

Bare 10% forbedring under rendering med dual cpu?

ballfesklina

Anbefalte innlegg

Hei

jeg har kjøpt en pc med xeon system for bruk til 3D Animering etc.

PC'en er som følger: 2x3.06GHz, 2 GB ram, ATI FireGL GK.

Problemet er at når jeg rendrer med multithreading i Viz render. så er det bare en forbedring på ca. 10% i forhold til om jeg rendrer uten multithreading.

Er det noen instillinger eller drivere jeg må endre/installere for å oppnå en bedre ytelse? eller forventer jeg for mye av et dual system?

På forhånd takk for alle svar:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

HT er en simulert dual cpu/tasking, men har man i tillegg dual cpu med HT så får man 4 prosessorer i w2k3 task manager.

Så kjør XP eller W2K3 server og et program som støtter dualcpu oppsett. Da vil jeg tro du får maksimal ytelse.

Et annet bevis som støtter litt oppunder fordelen med HT i et OS som støtter det er VMWARE med sin GSX og ESX server som ved å simulere flere CPU'er på et 1 CPU system får CPU intensive oppgaver til å jobbe 30-40% raskeree enn uten dual cpu simulering. Men det krever at programmet har støtte for dual cpu.

Men du har dual CPU + HT, så det kan bli bra.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Det er multithreading som er "option" i Viz Render, der er det beskrevet at multithreading er å bruke "multiple" prossessorer. det står ingenting om hyperthreading.

Men for å klarifisere det jeg skrev i den første meldingen:

Tiden det tar å rendre et bilde med 2cpu'er(multithreading aktivert) er bare redusert med 10% i forhold til rendre-tiden det tar ved 1 cpu(multithreading deaktivert).

Lenke til kommentar
Det er multithreading som er "option" i Viz Render, der er det beskrevet at multithreading er å bruke "multiple" prossessorer. det står ingenting om hyperthreading.

Men for å klarifisere det jeg skrev i den første meldingen:

Tiden det tar å rendre et bilde med 2cpu'er(multithreading aktivert) er bare redusert med 10% i forhold til rendre-tiden det tar ved 1 cpu(multithreading deaktivert).

Og siden HT (hyperthreading... da HTT er hypertransport) er en måte å "emulere flere prosessorer"/"Os'et ser det som flere" på, vil multithreading funksjonaliteten i rendering (Viz Render) softwaren se 4 prosessorer ved HT på dual cpu.

Så det må bli bra utnyttelse av HT og dual CPU. ;) Kjør i tillegg XP eller W2K3 som OS så har du god HT utnyttelse generellt i OS'et også.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Du får bedre ytelse ved å ha HT enablet for et OS som støtter det. XP og W2k3.

Og et program som vil utnytte de 2 rellee og 2 "virituelle" som dette totalt gir(4), vil gi mye bedre ytelse med HT enablet.

Programmet tror da det har 4 prosessorer og jobber på en mye mer effektiv måte.

Har du 2 PIII Xeon prosessorer så har du HT støtte, bare opp til om HK'et ditt støtter det.

Lenke til kommentar
Må du ha spesielle programmer for at cp'en skal benytte seg av hyperthreading? og da evt simulere 4 cpu'er?

Hvis du benytter et OS som støtter HT så vil OS'et også skalere det totalt antallet prosesser bedre. XP og Windows Server 2003 har god HT støtte.

Programmet må ikke ha HT støtte, men hvis det støtter multithreading eller SMP så vil de dra nytte av aktivert HT.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...