Torbjørn Skrevet 29. september 2004 Del Skrevet 29. september 2004 når jeg ber deg skrive ut queryet, så vil jeg ikke se koden, jeg vil se resultatet av det i php da kan man lettere vurdere hvor feilen ligger. echo "SELECT * FROM `members` WHERE `brukernavn` = " . $_POST['Brukernavn']; et eller annet sted i skriptet så ser du hva resultatet blir av det du setter sammen! Lenke til kommentar
Jonas Skrevet 29. september 2004 Forfatter Del Skrevet 29. september 2004 Er litt nuub når det kommer til php ser det nok ut som Error'en er borte, men jeg kan fortsatt registrere meg med samme brukernavn to ganger. $sql = "SELECT * FROM members WHERE brukernavn = '" . $_POST['Brukernavn'] ."'"; $res = mysql_query($sql) or die("FEIL:" . mysql_error()); $hits = mysql_num_rows($res); if($hits != 0) { // Fant en eller flere andre med oppgitt brukernavn echo "Brukernavn finnes fra før, velg et annet"; mysql_close(); } else { Og querien printet ut: SELECT * FROM members WHERE brukernavn = 'Jonas' Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 29. september 2004 Del Skrevet 29. september 2004 okay, det med queryet var ikke så farlig lenger i og med at det sannsynligvis ble fikset. men kjektå få fram poenget. å skrive ut ting og tang er et meget nyttig debughjelpemiddel, idet det viser hva du faktisk har i de vairablene du har i din applikasjon. så forhåpentligvis tok du det poenget har du drevet med programmering før? det virker som det du sliter med er mere generell programmingstankgegang enn phpsyntaks. Lenke til kommentar
Jonas Skrevet 29. september 2004 Forfatter Del Skrevet 29. september 2004 (endret) Hvorfor virker det som det? Jeg vet hva jeg skal gjøre, men vet bare ikke hvordan. Ja, jeg programmerer VB. Vet du hvorfor koden ikke virker? $hits er, og blir 0 uansett om jeg skriver samme brukernavn flere ganger. Endret 29. september 2004 av Jonas Lenke til kommentar
kakkle Skrevet 29. september 2004 Del Skrevet 29. september 2004 Kan du poste koden du har nå... Fra der bruker taster inn bruker navn, til der det blir lagt inn i databasen ? Lenke til kommentar
Jonas Skrevet 29. september 2004 Forfatter Del Skrevet 29. september 2004 (endret) Jepp, det kan jeg! PHP koden: (registrer.php) <?php mysql_connect("localhost","karlsrudlan","*****"); @mysql_select_db("karlsrudlan") or die( "Unable to select database"); if($_POST['Passord'] == $_POST['Bekreft']) { $sql = "SELECT * FROM members WHERE brukernavn = '" . $_POST['Brukernavn'] ."'"; $res = mysql_query($sql) or die("FEIL:" . mysql_error()); $hits = mysql_num_rows($res); if($hits != 0) { // Fant en eller flere andre med oppgitt brukernavn echo "Brukernavn finnes fra før, velg et annet"; mysql_close(); } else { $brukernavn = $_POST['Brukernavn']; $passord = $_POST['Passord']; $navn = $_POST['Navn']; $etternavn = $_POST['Etternavn']; $mail = $_POST['Mail']; $telefonnr = $_POST['Telefonnr']; $adresse = $_POST['Adresse']; $insertMySQL = "insert into members (brukernavn, passord, navn, etternavn, mail, telefon, adresse, aktiv) values ($brukernavn, $passord, $navn, $etternavn, $mail, $telefonnr, $adresse, 'nei')"; mysql_query($insertMySQL); mysql_close(); echo "Du er registrert!"; } } else { echo "Skriv inn to like passord!"; } ?> Formen: <form action="registrer.php" method="post"> <P>E-post adressen må være gyldig! Du må bekrefte registreringen ved å trykke på en link som blir sendt.</P> <TABLE BORDER="0"> <TR> <TD><P>Brukernavn:</P></TD> <TD><input name="Brukernavn" size="20"/></TD> </TR> <TR> <TD><P>Passord:</P></TD> <TD><input name="Passord" size="20"/></TD> </TR ><TR> <TD><P>Bekreft passord:</P></TD> <TD><input name="Bekreft" size="20"/></TD> </TR> <TR> <TD><P>Navn:</P></TD> <TD><input name="Navn" size="20"/></TD> </TR> <TR> <TD><P>Etternavn:</P></TD> <TD><input name="Etternavn" size="20"/></TD> </TR> <TR> <TD><P>E-Mail:</P></TD> <TD><input name="Mail" size="20"/></TD> </TR> <TR> <TD><P>Adresse:</P></TD> <TD><input name="Adresse" size="20"/></TD> </TR> <TR> <TD><P>Telefonnr:</P></TD> <TD><input name="Telefonnr" size="20"/></TD> </TR> </TABLE> <input type="submit" value="Meld meg på!"/> </form> Endret 29. september 2004 av Jonas Lenke til kommentar
Lemkin Skrevet 29. september 2004 Del Skrevet 29. september 2004 uhm, du trenger ikke lage en ny variabel for hvert "punkt" her: $brukernavn = $_POST['Brukernavn']; $passord = $_POST['Passord']; $navn = $_POST['Navn']; $etternavn = $_POST['Etternavn']; $mail = $_POST['Mail']; $telefonnr = $_POST['Telefonnr']; $adresse = $_POST['Adresse']; $_POST[] kan brukes i queryen Lenke til kommentar
Jonas Skrevet 29. september 2004 Forfatter Del Skrevet 29. september 2004 (endret) Jeg er klar over det, men Loomy viste et eksempel, og da gjorde han også litt om også. Endret 29. september 2004 av Jonas Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 29. september 2004 Del Skrevet 29. september 2004 du sjekker aldri for feil i din siste insert som faktisk setter inn brukernavn. ta en titt på koden her: www.nt.ntnu.no/~lindahl/php/jonas.php.html Lenke til kommentar
Jonas Skrevet 29. september 2004 Forfatter Del Skrevet 29. september 2004 du sjekker aldri for feil i din siste insert som faktisk setter inn brukernavn. ta en titt på koden her: www.nt.ntnu.no/~lindahl/php/jonas.php.html echo $brukernavn; echo "<BR>Du er registrert!"; Da for jeg jo opp det jeg skrev som brukernavn. Hva er det du vil frem til? Er vannskelig å se på koden og bli klokere, når jeg ikke vet hva jeg ser etter! Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 29. september 2004 Del Skrevet 29. september 2004 (endret) mysql_query("insert blabla...") or die(... EDIT: sjekker du i phpmyadmin at tabellen faktisk fylles med data? phpmyadmin har data browsing også. Endret 29. september 2004 av Torbjørn Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå