ruva Skrevet 29. september 2004 Del Skrevet 29. september 2004 Min samboer er journalist og enkelte ganger må hun ta bilder selv da fotografen ikke er tilstede. Til nå har hun brukt et eldre digital kamera men ser at kvaliteten på bildene ikke er bra nok. Kravspekk: * Portrett bilder under vanskelige belysning(på kafe,skole,ute på gata,natur) * Ser for meg at hun trenger et kamera som jobber bra i autmatisk mode men kan også stilles manuellt. * Actionbilder * Antishake * Bra bilde med høy ISO * Brukbar widelens og zoom * Minst 5 megapixel * Muligehet til å bytte objekt * rask på avtrekkern * Prisklasse: 5-12 tusen. Kan både være kompakt eller speilrefleks. Noen forslag? Lenke til kommentar
Filipbl Skrevet 29. september 2004 Del Skrevet 29. september 2004 Nikon D70 speilrefleks. Suveren lysmåler og hvitbalanse. Tar 3 bilder i sekundet, så det er godt egnet for actionbilder. En del forskjellige opptaksmodus (portrett, landskap, sport, natt, makro) i tillegg til blender og lukkerstyrt, auto og manuell. Nå får du kit med D70 og 18-70mm objektiv til ca 11000. 6,1 Mp. Lenke til kommentar
arehsan Skrevet 29. september 2004 Del Skrevet 29. september 2004 Det står vel mellom Nikon D70 og Canon 300D. Da er det kanskje lurt å velge det kameramerket som brukes mest av de andre på jobben. Så kan hun kanskje låne objektiv og blitzer av folk der.. Lenke til kommentar
ruva Skrevet 29. september 2004 Forfatter Del Skrevet 29. september 2004 okai, det hun sliter med på dagens kamera er at de blir fort uskarpe når hun ikke bruker blitz(synes bilder blir mye bedre fargemessig uten), trenger muligens den antishake funksjonen eller noe lignenede. Har disse de? Som som jeg forstår det... Enten må kamera ta gode bilder på høy ISO slik at lukkertiden ikke trenger å være så lang, eller at vi kan ha lengre lukketid med en god antishake funksjon. Ofte er det enten ganske mørkt der hun tar bilder ellers så er det lys fra vindu(kan være f.eks sterk sol...) Hmm skal lese litt mer om disse to... Kom gjerne med andre forslag også . Takker! Lenke til kommentar
Madmax30 Skrevet 29. september 2004 Del Skrevet 29. september 2004 Hvis 70mm holder hadde jeg gått for 70D. Hvis det ikke holder hadde jeg kanskje kjøpt en 300D med en Sigma 18-125 linse. Uansett bør du ha en ekstern blitz i tillegg. Lenke til kommentar
Jungel Skrevet 29. september 2004 Del Skrevet 29. september 2004 Enten må kamera ta gode bilder på høy ISO slik at lukkertiden ikke trenger å være så lang, eller at vi kan ha lengre lukketid med en god antishake funksjon. Digitale speilreflekskameraer tar ufattelig mye bedre bilder med høye ISO-verdier enn kompaktkameraer, så der tror jeg overgangen til speilrefleks i seg selv vil være et dramatisk løft. Mitt Canon 10D gir bilder med svært lite støy helt opp til ISO 800. Ved ISO 1600 eller 3200 bør man bruke programvare som fjerner støy. Når du snakker om "antishake" så er dette noe som i hvert fall Canon har på en del av objektivene sine (Canon bruker betegnelsen IS på dette). Funksjonaliteten ligger altså ikke i selve kameraet. Regner med at Nikon har noe tilsvarende på en del av sine objektiver. Det eneste kameraet jeg vet om som har noe slikt innebygget er den nye Minolta-speilrefleksen som kommer på markedet om ikke så alt for lenge. Lenke til kommentar
Shimano Skrevet 29. september 2004 Del Skrevet 29. september 2004 (endret) I et fagblad jeg jobber litt for (trykkes på avispapir) så har journalistene to stk Canon G5 som de kan ha med seg hvis de skal ta enkle bilder. De er godt fornøyd; relativt enkelt å bruke - men med mulighet til å overstyre det meste (som på et speilreflekskamera) for de som virkelig kan fotografere. I tillegg er det jo mye mer hendig enn et speilreflekskamera. Det er også blitz-sko på det hvis man skulle trenge ekstern blitz. Endret 29. september 2004 av Shimano Lenke til kommentar
clickclick Skrevet 29. september 2004 Del Skrevet 29. september 2004 Ta en titt på Canon PowerShot Pro1. Dette er kompakt og har ytelse som går utenpå det aller meste. Lenke til kommentar
froggyler Skrevet 29. september 2004 Del Skrevet 29. september 2004 Med den kravspekken så er det kun lyssterk optikk som duger, og den er dyr... Ville satset på D70 med 80-200 f.2.8, 17-35 f 2.8 og 50 mm f. 1.4 objektiver kjøpt brukt eller lånt fra fotografkolegaene (som helt sikkert har disse eller tilsvarende i sitt standardoppsett). Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 30. september 2004 Del Skrevet 30. september 2004 froggyler har helt rett, med kitlinsene så får man problemer hvis man ikke bruker blitz. Nikon har en brukbar f1.8 50mm linse til 1300 kr. Med kitlinsa til D70 så må jeg opp på ISO 400 for å ta bilder som mitt gamle Olympus C-5050z tar på ISO 100. D70 tar kansje fremdeles bedre bilder, men ikke suverent. Men med en f1.8 linse så vil D70 være i en annen klasse. En ting som må kalkuleres inn i vurderinga er at speilrefleks kamera er store og tunge, men "muligehet til å bytte objektiv" utelukker alt annet enn speilrefleks. Lenke til kommentar
ruva Skrevet 30. september 2004 Forfatter Del Skrevet 30. september 2004 Takk for mange gode forslag!! Da har vi kommet fram til 2 kamera. Enten Nikon D70 eller Canon EOS 300D Er det beste å kjøpe disse med objektene(pakketilbud) eller bør jeg kjøpe kamerahus og en objekt som jeg selv velger. Og hvordan er det med valg på objekt. hvem er best prismessig av disse to? Lenke til kommentar
smiley_jack Skrevet 30. september 2004 Del Skrevet 30. september 2004 Har selv kjøpt 300D kit'et. Objektivet som medfølger, 18-55mm, er nok mest å regne som en nødløsning, og rettferdiggjør på ingen måte potensialet som ligger i 300D. Sigma 18-125 er derimot et meget godt kjøp i forhold til pris/kvalitet, og objektivkvaliteten er svært god i området 18-70 mm. Ved slike brennvidder er også behovet for bildestabilisator (IS) mindre. Ekstern blitz er også nødvendig, med justerbart hode. Har selv Canon 420EX, men den har ingen manuelle innstillinger. Lenke til kommentar
kosh Skrevet 30. september 2004 Del Skrevet 30. september 2004 (endret) tja...siden hun ikke er fotograf selv, kan det være like greitt med et Sony F828 eller Canon Powershot Pro1 (eller hva navnet var..). Billigere blir det også, kanskje litt overkill å ta med seg speilrefleks og objektiv en og annen gang når det trengs. Men mer framtidsrettet er det nok. Endret 30. september 2004 av kosh Lenke til kommentar
P.E.R.J Skrevet 1. oktober 2004 Del Skrevet 1. oktober 2004 F828 har 0,27 sek. shutterlag(med blitz:-( 0,00 sek uten I tillegg: !!!0,09 sek.!!! autofokustid på vidvinkel(godt lys) 0,83sek. ------||------ på full tele( tilsvarer 200 mm på speil.) Rask oppstart:1,23sek. Pro 1 har treig autofokus: 0,99 og 1,71 sek. (Ifølge akam.no) Lenke til kommentar
kosh Skrevet 1. oktober 2004 Del Skrevet 1. oktober 2004 (endret) F828 har 0,27 sek. shutterlag(med blitz:-( 0,00 sek utenI tillegg: !!!0,09 sek.!!! autofokustid på vidvinkel(godt lys) 0,83sek. ------||------ på full tele( tilsvarer 200 mm på speil.) Rask oppstart:1,23sek. Pro 1 har treig autofokus: 0,99 og 1,71 sek. (Ifølge akam.no) Usikker på om du mener de tallene positivt eller negativt på noen måte. Har selv F828 og kan ikke si annet enn at det er et glimrende kamera. Siden det har mindre CCD brikke kan du selvsagt ikke øke ISO verdien for mye, noe som er litt negativt. Men du får mye for pengene. Endret 1. oktober 2004 av kosh Lenke til kommentar
P.E.R.J Skrevet 1. oktober 2004 Del Skrevet 1. oktober 2004 Har jo ikke testa det selv, men hvis tallene er riktige(tror jeg de er óg) er det kansje litt dumt med 0,27 sek. shutterlag til sport?(hvis man trenger blits) Det kan jo hende hun bruker tele til sport, og da er det jo treig fokus. Men det er kansje bra manuell fokus kosh? Men, som sagt har jeg ikke kameraet selv... Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 1. oktober 2004 Del Skrevet 1. oktober 2004 "Portrett bilder under vanskelige belysning(på kafe,skole,ute på gata,natur)" Hvis det her er snakk om å ta bilder uten blitz så vil F828 streve ganske mye. Et speilrefleks med en lyssterk linse vil gjøre en meget bedre jobb. Med en god ekstern blitz så vil F828 greie seg. Lenke til kommentar
ruva Skrevet 5. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2004 Er det noen websider som har en forklaring om objektene de selger? Det er jo mere hightech prat her enn på pc kjøp så det går litt i surr. Finnes det noen enkle guider som forteller hvordan man skal lese hvordan objektivet er? Ellers kan vel sikkert denne tråden flyttes til speilrefleks Lenke til kommentar
froggyler Skrevet 5. oktober 2004 Del Skrevet 5. oktober 2004 1. Gå på biblioteket og les en bok om fotografering, se spesielt på brennvidder og blenderåpning. 2. Besøk Nikon, Canon og Sigmas hjemmesider. 3. Les det som er verdt å vite om Nikons objektiver her: http://www.kenrockwell.com/nikon/nikortek.htm og http://www.naturfotograf.com/index2.html eller ta en pils eller tre med fotografkolegaene til kona... Lenke til kommentar
Magpal Skrevet 6. oktober 2004 Del Skrevet 6. oktober 2004 Nikon D70 med et lyssterkt objektiv høres ut som det rette for henne! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå